24.11.2017

Häiriökäyttäytyminen lennolla voi tulla kalliiksi – yksi syy ylitse muiden

Lentokone

Lentoemäntä Riina Keinonen paljastaa yleisimmän syyn häiriökäyttäytymiseen lennolla. Mitä tehdä, kun matkustajaa ei voi heittää ulos koneesta?

Kun lähtee lomalle, lomatunnelmaan virittäytyminen alkaa usein jo lentokoneessa. Lentoemäntänä työskennellyt bloggaaja Riina Keinonen kertoo, että vaikeat asiakastilanteet liittyvät useimmiten juhlajuoman nauttimiseen.

– Oman kokemukseni mukaan hankalat asiakastilanteet lentokoneen matkustamossa liittyvät 90-prosenttisesti alkoholinkäyttöön, Keinonen sanoo.

Keinosen mukaan humaltunut matkustaja saattaa suuttua matkustamohenkilökunnalle erityisesti silloin, jos kokee maksaneensa tarjoilusta ekstraa bisnesluokassa.

– Ymmärrän kyllä, että lomalle lähtiessä halutaan rentoutua ja ollaan hilpeällä tuulella. Liiallinen metelöinti voi kuitenkin häiritä muita matkustajia, Keinonen muistuttaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Happinaamareita rajattu määrä

Myös muut koneen tiukat turvallisuussäännöt saattavat aiheuttaa ristiriitatilanteita matkustamohenkilökunnan ja asiakkaiden välillä. Keinosen mukaan lentokoneen käytävä ei ole lasten leikki- tai nukkumispaikka turbulenssiriskin vuoksi.

Myös happinaamareiden rajattu määrä vaikuttaa turvallisuusmääräyksiin koneessa.

–  Emme voi antaa lasten istua sylissä millä tahansa paikalla, sillä happinaamareita on penkkiriveillä rajattu määrä. Jos hätätilanne iskee, matkustajilla on noin 18 sekuntia aikaa laittaa naamari päähän, ennen kuin happivaje alkaa vaikuttaa – siinä ei ehdi enää etsiä oikeaa penkkiriviä, Keinonen tarkentaa.

Sama sääntö on myös wc-tiloissa: koska happinaamareita on vain kaksi, koko perhe ei voi mennä yhdessä wc:hen.

Välilaskun kustannukset kymmeniä tuhansia euroja

Ristiriitatilanteet pyritään Keinosen mukaan ratkaisemaan ensisijaisesti neuvottelemalla: matkustamohenkilökuntaa ohjeistetaan olemaan haastavissa tilanteissa jämäkkiä ja johdonmukaisia, mutta asettumaan asiakkaan asemaan. Keinosen mukaan matkustamohenkilökunta ei saa nolata tai provosoida kiihtynyttä matkustajaa.

Viimeisinä keinoina häiritsevästi käyttäytyvää matkustajaa uhataan välilaskulla tai hänet raudoitetaan.

– Hätäkeinona lentohenkilökunta voi uhata välilaskulla. Matkustaja poistetaan koneesta ja hän joutuu kustantamaan välilaskun kustannukset, jotka voivat olla kymmeniä tuhansia euroja, Keinonen sanoo.

Lähde: Finavia Kuva: Moottorin kuva-arkisto

Luetuimmat