15.3.2024

Lufthansa lentää myös kesäkaudella Oulusta Müncheniin – saksalaisjätti on samaan aikaan lakkokierteessä

Lufthansa alkaa lentämään ensimmäistä kertaa Pohjois-Suomeen myös kesäkaudella, kun se yhdistää Oulun Müncheniin. Lufthansa on ollut viime aikoina paljon napit vastakkain työntekijäjärjestöjensä kanssa, muun muassa perustettuaan eräänlaiseksi silmänkääntötempuksi koetun uuden City Airlines -tytäryhtiön.

Aloitetaan siis kuitenkin reittiuutisilla, jotka koskevat myös Suomea. Euroopan suurin lentoyhtiö Lufthansa on nimittäin julkistanut uusia kesäkohteita eri puolilla Eurooppaa solmukohdistaan Frankfurtista ja Münchenistä käsin.

Ainakin Ranskan Nantesin, Norjan Trondheimin sekä Moldovan Chișinăun lisäksi Saksan lippulaivalentoyhtiön kesäohjelmistoon tulee kuulumaan Suomen Oulu. Tämä on ennennäkemätöntä siinä mielessä, että aiemmin Lufthansa on lentänyt Pohjois-Suomeen vain talvisesongin aikaan.

Lufthansa_A321neo

Lufthansa tulee yhdistämään eteläisen Saksan Münchenin Ouluun kesäkaudella kahdesti viikossa. Reitti palvelee varmasti kumpaankin suuntaan, tarkoittaen, että Oulun seudulta on nyt entistä paremmat yhteydet Euroopan ytimeen, ja eurooppalaisilla turisteilla puolestaan Lappiin myös kesäaikaan.

Lufthansa lentää normaalisti ympäri vuoden myös peräti kolme päivittäistä lentoa Helsinkiin sekä Münchenistä että Frankfurtista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laajat lakot vaikuttaneet toimintaan

Jos koko Suomi kärsii tällä hetkellä poliittisten lakkojen vaikutuksista, myös Lufthansa ja sen matkustajat ovat kohdanneet toistuvia lakkotoimenpiteitä viime aikoina.

Viimeksi viime viikolla saksalaisyhtiö joutui perumaan peräti 87 prosenttia lennoistaan kahden päivän aikana, mikä tarkoittaa yli 2 000 peruttua lentoa. Myös ainakin kymmenkunta Helsingin-lentoa joutui peruttujen listalle 7. - 8. maaliskuuta. Vastaavia lakkoja on ollut aiemminkin tämän vuoden ensimmäisten kuukausien aikana.

Viimeisimpien lakkojen - ja lisälakkouhkausten - takana ovat olleet turvatarkastajien liitto Ver.di sekä iso matkustamohenkilökunnan liitto UFO (joka tulee tässä tapauksessa sanoista Unabhängigen Flugbegleiter Organization). Molemmissa tapauksissa kyse on palkoista ja bonuksista. Esimerkiksi Ver.di vaatii bonuksia ainakin sillä perusteella, että ensi kertaa historiassa koko Lufthansa Groupin kaikki tytäryhtiöt saivat viime vuonna voitollisen liiketuloksen.

Myös uusi tytäryhtiö kiristää ruuvia

Lufthansa Group perusti viime vuonna uuden tytäryhtiön, City Airlinesin, joka tunnetaan brändinimellä Lufthansa City. Uusi avaus on jo toinen vastaava Lufthansan rinnakkais- tai alabrändi Lufthansa CityLinen lisäksi. Saksalaisyhtiön mukaan Lufthansa City pystyy parantamaan konsernin kilpailukykyä Euroopan reiteillä yhdessä Lufthansa CityLinen kanssa. City Airlines on houkutellut leipiinsä henkilökuntaa erityisesti Lufthansa CityLinelle sekä konsernin vuonna 2020 lakkauttamalle Germanwings -halpalentoyhtiölle työskenneilleiden joukosta.

Lentäjien ja matkustamohenkilökunnan liitot näkevät kuitenkin Lufthansa Cityssä taka-ajatuksen. Niiden mukaan se on uusi keino kiertää liittojen kanssa aiemmin tehtyjä sopimuksia, ja lentää samoja reittejä samoilla palveluilla, mutta halvemmilla palkkaussopimuksilla. Näin voittoa syntyy lentoa kohti enemmän, mutta matkustajille on käytännössä yhdentekevää, ollaanko nyt Lufthansan, Lufthansa CityLinen vai Lufthansa Cityn koneessa.

Itse asiassa melkein kaikilla eurooppalaisilla perinteisillä lentoyhtiöillä on esimerkiksi syöttöliikenteeseen keskittyviä tytäryhtiöitä, joissa tätä ajatusta on enemmän tai vähemmän sovellettu. Näitä ovat ainakin Air France Hop, KLM Cityhopper, BA CityFlyer, Iberia Express, Scandinavian Airlines Connect sekä ainakin jossain määrin myös Norra. Tapoja säästää voi olla monia. Henkilökunnan halvempien palkkaussopimusten lisäksi tytäryhtiön koneet voivat olla rekisteröity kevyemmän verotuksen maahan, ja tällä perusteella esimerkiksi Scandinavian Airlines Connectin Airbus A320neo -koneet ovat Irlannin rekisterissä.

Lufthansa City aloittaa liikenteen kesällä

City Airlinesin henkilökunnan palkkaustoimet alkoivat lentoliikenteen harjoittamisluvan saannin jälkeen viime vuonna, ja aiemmin tänä vuonna nähtiin ensimmäinen uuden yhtiön väreihin maalattu kone. Toiminnan on määrä alkaa heinäkuussa 2024.

Kuten kuvasta näkyy, Lufthansa Cityn maalauskuvio on käytännössä aivan sama kuin emoyhtiön koneissa, sillä erotuksella, että koneen kylkeen on lisätty sana "City". Lufthansa Cityn koneiden matkustamo on oletettavasti emoyhtiön koneiden kanssa täysin identtinen.

Ensimmäinen kone, joka Lufthansa Cityn väreihin maalattiin, on Lufthansa Groupin saksalaisen halpalentoyhtiön Eurowingsin laivastosta napattu 16 vuotta vanha Airbus A319. Sille on jo varattu kaksi identtistä sisarta, jotka ovat käyneet vastaavanlaisen polun Lufthansa Groupin eri tytäryhtiöiden leivissä.

Jos uuden yhtiön laivastoa täytetään aluksi järjestelemällä konsernin kalustoa uudelleen, on myös tehdasuusia koneita tilauksessa. Viime vuoden joulukuussa emokonserni nimittäin julkisti jopa 80 kapearunkokoneen tilauksen, yhtä monella tilausoptiolla. Niistä Lufthansa Citylle on suoraan korvamerkitty 40 kappaletta uudenaikaisia Airbus A220 -koneita, 20 kappaleen lisätilausoptiolla.

Airbus A220 on markkinoiden nykyaikaisimpia ja polttoainetaloudellisimpia suihkumatkustajakoneita, ja tämä auttaa osaltaan pienentämään kuluja. A220-300 -kaluston toimitukset Lufthansa Citylle alkavat vuodesta 2026.

Ehkä jopa hieman yllättäen Lufthansa Group pisti lusikkansa myös soppaan nimeltä Boeing 737 MAX. Tässä jatkuvan epäonnen koneessa tuntuvat olevan ruuvit löysällä vähän joka puolella, mutta Euroopan suurin lentoyhtiökonserni on päättänyt luottaa siihen 40:llä tilauksella ja jopa 60 koneen optiolla. On silti epäselvää, tulevatko MAX:it Cityn vai jonkun muun tytäryhtiön käyttöön.

Lufthansa Cityn ensimmäiset kohteet Münchenistä käsin on julkistettu. Ne ovat Berliini, Hampuri, Bremen, Düsseldorf, Köln, Hannover, Birmingham, Bordeaux sekä Manchester.

Lähteet: Lufthansa, Simple Flying, Yahoo Kuvat: Lufthansa, Airbus, Benjamin Helander Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat