2.1.2020

Vanha rouva palaa Helsinkiin – Rosella tuuraa XPRS:ää tammikuussa

Viking XPRS menee telakalle joulusesongin jälkeen tammikuussa 2020. Viking Linen Helsinki – Tallinna -reitille palaa tuolloin Ahvenanmaalta M/S Rosella – 40-vuotiaana yhtiön laivaston jäsenistä iäkkäin.

Vuonna 2008 valmistunut pikalaiva Viking XPRS uudistui sisäilmeeltään tammikuussa 2019. Nyt vuorossa on enemmänkin tekninen määräaikaishuolto. Alukselle tehtiin merkittävä uudistus vesirajan alapuolelle kolmisen vuotta sitten. XPRS ajaa viimeisen vuoron ennen telakoitumista tiistai-iltana 7.1. kello 23 Tallinnaan. Rosella aloittaa reitillä heti seuraavana päivänä lähtien kello 6.45 kohti Helsinkiä. XPRS palaa reitille jälleen perjantaina 24.1. Tallinnassa kello 17. Näin ollen tuona perjantaina on mahdollista kokea sukupolvien erot ajamalla aamupäivällä Rosellalla Tallinnaan ja sitten iltapäivällä XPRS:llä takaisin.

30 vuotta vanhempi Rosella taittaa matkaa 20,2 solmun nopeudella, kun taas XPRS 25:tä solmua. Näin ollen tuuraajalta kestää ylittää Suomenlahti jonkin verran kauemmin. Se myös ottaa noin 1 000 matkustajaa vähemmän kuin 2 500 paikan XPRS, sen sijaan henkilöautoja mahtuu 340 eli peräti 120 enemmän kuin XPRS:ään. 136 metrin kokonaispituudellaan Rosella on selkeästi varustamonsa pienin alus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

40 vuotta risteilyjä

Huhtikuun 25. päivänä tulee kuluneeksi tasan 40 vuotta Rosellan luovutuksesta Viking Linelle. Vesillelaskun vuosipäivä oli jo 14. elokuuta. Rosella päätti valmistuessaan yhden merkittävän aikakauden Suomen meriteollisuuden historiassa, sillä se oli viimeinen Aurajoen rannalla valmiiksi saatettu laiva. Vuonna 1980 alus aloitti Naantali – Maarianhamina – Kapellskär -reitillä. Seuraavana vuonna koitti siirto Turku – Maarianhamina – Tukholma -väylälle sisarlaiva M/S Turellan pariksi.

Viking Line Rosella

Vuodet 2003 – 2008 Rosella ajoi Helsingin ja Tallinnan väliä ennen siirtymistään M/S Ålandsfärjanin tilalle Maarianhamina – Kapellskär -reitille. 2010-luvulla Rosella nähtiin myynnissä kuuluisalla Yachtworld-sivustolla. Aluksen ajateltiin olevan ”liipaisimella”, mutta myynti-ilmoitus kuitenkin poistettiin ja laiva sai piakkoin kylkiinsä nyky-Viikkareiden aalto-kuvion sekä merkittävän sisäilmeuudistuksen. Rosella sai vuosi sitten yhtiön uuden kassajärjestelmän, uuden baarin sekä uusitut hytit, buffet-ravintolan ja tax-freen. Uusi led-valaistus parantaa energiatehokkuutta ja uudet kokolattiamatot puolestaan vähentävät resonointeja.

Rosella ei ole iältään kovin paljon vanhempi kuin esimerkiksi vuonna 1985 valmistunut M/S Mariella, mutta välissä on selkeästi sukupolven aukko. Vanhassa rouvassa on näet paljon 1960- ja 70-lukujen ruotsinlaivojen piirteitä, mikä tekee siitä varsin nostalgisen.

Viking Line Rosella

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Viking Line, Faktaomfartyg.se Kuvat: Benjamin Helander

Luetuimmat