15.3.2024

Tiemaksut askarruttavat Eurooppaan mieliviä automatkailijoita

Autoliiton asiantuntija: ”Sitä ei ole tullut ilmi, että ihmiset väistäisivät joitakin matkailualueita ihan siitä syystä, että sinne ajaminen on maksullista tai kalliimpaa tietullimaksujen vuoksi.”

Suomalaiset omin päin autolla matkailevat karsastavat erilaisia Euroopan maiden tiemaksuja tai tietulleja – ja toisaalta monilla on maksuista hatarat, vanhentuneet tai väärät tiedot.

Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen tuntee epäluulot.

– Tiemaksuista kysellään paljon. Aihe on vähän hankala, jos liikkuu maasta toiseen ja ei ole oikein varma maakohtaisista määräyksistä.

– Sitä ei ole tullut ilmi, että ihmiset väistäisivät joitakin matkailualueita ihan siitä syystä, että sinne ajaminen on maksullista tai kalliimpaa tietullimaksujen vuoksi.

Tiemaksuja peritään uusien teiden rakentamisen ja olemassa olevien teiden ylläpidon rahoittamiseksi, ruuhkahuippujen sekä ympäristö- ja äänisaasteiden vähentämiseksi.

Esimerkiksi Norjassa uudet sillat, tunnelit ja yleiset tiet rahoitetaan lähes aina tietullimaksuin (bompenger). Maksuja peritään niin kauan, kunnes investointi on tullut rahoitetuksi. Tietulleja peritään myös joissain kylissä tai kaupungeissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähetinlaite tai digitarra

Suokonautio-Hynninen kertoo, että joskus tiemaksuja varten on hankittava lähetinlaite tai ostettava digitaalinen tarra. Välillä maksut hoidetaan puomille pysähtymällä ja osa moottoriteistä toimii joissain maissa kuten Italiassa, Ranskassa ja Espanjassa Free Flow -järjestelmän mukaisesti.

– Tällöin tietyillä teillä ei enää pysähdytä maksupisteissä, vaan maksu on hoidettava netissä tai mobiilimaksuna ennen ajoa tai ajon jälkeen, tai vaihto-ehtoisesti maksupisteissä. Näitä teitä on vielä harvakseltaan, mutta tulevaisuudessa lisääntymään päin, Suokonautio-Hynninen arvioi.

Pysäköintimaksut voivat yllättää

Suokonautio-Hynnisen puhelin ei soi tai sähköposti kolahtele juurikaan pysäköintimaksujen vuoksi.

– Pysäköintimaksuista ei juurikaan kysytä, varsinkaan etukäteen, harvoin matkan jälkeenkään, ellei ulkomailta olla yhteydessä maksamattomasta tiemaksusta.

Yllätyksiä voi tulla eteen

Ikäviä yllätyksiäkin voi sattua.

– Eräs motoristi laittoi viestiä jälkikäteen saapuneesta maksuvaatimuksesta. Pysäköintimaksu Oslon laitamilla oli jostain syystä jäänyt maksamatta ja niinpä sitten Euro Parking Collection ECP plc:ltä oli lähtenyt maksuvaatimus maksamatta jääneestä pysäköinnistä.

– Yleisesti ottaen matkailukohteiden lähellä on hyvin maksullisia pysäköintipaikkoja, joten kuvetta kaivamalla pääsee usein lähelle matkailukohdetta autonkin kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitä suositumpi, sitä tarkempana

Yleisenä neuvona Suokonautio-Hynninen vinkkaa, että mitä suositumpi matkakohde on, sitä kattavammin kannattaa tutustua kohteeseen etukäteen, myös pysäköintimahdollisuuksien näkökulmasta.

– Ja aivan erityisesti tämä vinkki koskee tietty matkailuautolla liikkuvia, onhan kookas auto haastava pysäköitävä etenkin kaupunkikeskustoissa.

Uusi Autoillen Euroopassa -kirja ilmestymässä

Autoliitto julkaisee huhtikuun alussa suositun Autoillen Euroopassa -kirjan. Ajankohta ei ole sattumaa, sillä keväinen ilmestymisajankohta varmistaa sen, että mahdollisimman moni uusi määräys ja sääntö eri maiden osalta ehtii kirjaan.

– Näin heti kevään korvilla matkaansa suunnittelevalle on tarjolla runsaasti kiinnostavaa, tärkeää ja ajantasaista tietoa, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen taustoittaa.

– Monenlaisten määräysten ajan tasalla pitäminen on käynyt entistä työläämmäksi. Nykyään Euroopassa tehtyjä rikkeitäkään ei niin vaan ohiteta olankohautuksella, vaan niihin pitää reagoida, tai muuten seuraa sakkomaksuihin tuntuvia hinnankorotuksia.

Kirjassa on päivitettyä tietoa Euroopan 26 maan liikennemääräyksistä ja säännöistä. Tällä kertaa kirjassa esitellään seuraavien 26 maan tiedot: Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Latvia, Liettua, Luxemburg, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tšekki, Unkari ja Viro.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat