23.1.2022 Matkailu Viiden suuren äärellä – Krugerin luonnonpuisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Krugerin villieläinpuisto Etelä-Afrikassa sopii erinomaisesti tein-sen-itse-tyyppisille automatkailijoille. Pieni norsunpoikanen on juuri ylittänyt tien edessämme, ja sen emo seuraa tiukasti perässä. Olemme pysäyttäneet auton muutaman kymmenen metrin päähän, joka on ilmeisesti äidin suojeluvaiston mukaan liian lähelle. Niinpä emo valmistautuu hyökkäämään. Emo sähähtää ja painaa pään alas. Kuski löytää nopeasti pakin silmään, ja auto ottaa pikaisesti etäisyyttä harmistuneeseen äitiin, joka onneksi rauhoittuu nopeasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Auto ei hätkähdytä Eläimet ovat Krugerin kansallispuistossa todellakin tottuneet autoihin, sillä norsujen lisäksi niin kirahvit, sarvikuonot kuin lukuisat erilaiset antiloopit eivät autoista juuri välitä. Autolla voi ajaa lähes kosketusetäisyydelle monia eläimiä. Autosta ei tosin kannata – eikä edes saa –nousta ulos, eikä ikkunoista kannata roikottaa edes käsiä. Koskaan ei voi olla varma, minkälainen elukka vaanii lähellä. Ja muistutukseksi kaikille, mikä olikaan se kaikista vaarallisin peto Krugerissa... ei leijona, ei leopardi, ei sarvikuono, ei edes puhveli, vaan... aivan virtahepo. Se tappaa enemmän ihmisiä Afrikassa kuin mikään muu eläin. Ja yllättävän moni turisti unohtaa ihastuksissaan sen, että villieläimet ovat kuitenkin villieläimiä. YouTube on täynnä hölmöläisten hölmöilyjä. Silti Afrikan luonnonpuistossa tapahtuu hämmästyttävän harvoin kuolemaan johtavia kohtaamisia liian innokkaasti kuvaavien turistien sekä saalistajien välillä. Ja kyllähän eläimet kommunikoivat autojen sekä näiden kuskien kanssa; pitää vain osata lukea niiden elekieltä. Norsun lisäksi myös yksi kirahvi ei selvästikään tykännyt automme olemuksesta, muiden eläinten makuun auton muotoilu selvästikin istui. Useampi antilooppi jopa tuijotti välillä meitä kiusallisen pitkään. Ehkä se vain johtui siitä, että olimme liikkeellä tavallisella perheautolla. Valtaosa puistossa liikkuvasta kalustosta on nelivetoja. Moni turisti vuokraa Etelä-Afrikan kierrokselle joko avolavan tai maasturin, joka taipuu yön tullen myös majoittumiseen. Luonnonpuistoissa on parkkipaikat tällaisille ajoneuvoille. Toki Krugerissa pärjää ihan hyvin tavallisella etuvetoisella henkilöautolla. Ainoastaan sadekaudella joillakin pienemmillä hiekkapoluilla neliveto vie paremmin perille. Puistoa halkovat muutamat päätiet ovat onneksi asfaltoituja, eli niillä pärjää autolla kuin autolla. Nopeusrajoitus on kaikkialla 50 km/h. Näkemistä riittää koko päiväksi Krugerin puisto on alueena valtava, se on myös yksi Afrikan suurimmista luonnonpuistoista; yhteensä puisto levittäytyy lähes 20 000 neliökilometrin alueelle. Vertailun vuoksi Etelä-Suomen lääni on 34 378 neliökilometriä. Kruger myös linkittää yhteen Gonarezhoun luonnonpuiston Zimbabwessa sekä Limpopon luonnonpuiston Mosambikissa. Nisäkäslajeja puistosta löytyy hulppeat 147, ja jo yksistään norsuja arvioidaan olevan puistossa lähemmäs 20 000. Aroseeproja on yli 30 000. Leijoniakin on parisen tuhatta. Impaloita eli pala-antilooppeja on niin paljon, että niitä tuntuu olevan joka paikassa. Krugerista löytyy myös kohtuullisen kokoiset vesistöt, joten niilinkrokotiileja riittää myös jokivarsien hietikoille. Krokoja on Krugerissa yli 4000. Eri lajin matelijoita Krugerista löytyy 126. Käärmeistä kavahduttavin on kookas ja vikkeläliikkeinen sekä kohtalaisen myrkyllinen mustamamba. Ihmisen mamban myrkky tappaa useimmiten 30–60 minuutin kuluessa puremasta. Lintulajeja Krugerissa on yli 500, ja näistä noin puolet asustaa puistossa ympäri vuoden. Loput muuttohalujensa mukaan. Suurimmat linnut ovat korvakorppikotka, gasellikotka, afrikansatulahaikara (kuvassa), kuningastrappi, etelänkalkkunasarvekas sekä erittäin harvoin tavattava kalapöllö. The big five Ja kun puhutaan eläinten bongaamisesta luonnonpuistoissa, suuri viisikko on se kaikkien tavoittelema juttu. Silloin puhutaan kafferipuhvelista, leijonasta, leopardista, pensassarvikuonosta sekä savanninorsusta. Nämä kaikki viisi pitävät Krugeria kotinaan. Norsu, puhveli ja sarvikuono ovat melko helppoja tapauksia tavata ja saada tallennettua kameran muistikortille, mutta leijona on jo haastavampi bongattava. Leopardi puolestaan on viisikosta se vaikeimmin havaittava – se kun liikkuu lähinnä vain yöaikaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lähes halpaa Päiväpassi Krugeriin yhdelle henkilölle (turistille) maksaa 440 Etelä-Afrikan randia eli noin 25 euroa. Lapset (2–11 vuotta) kustantavat puolet tästä. Auton pääsymaksu on 710 randia eli noin 41 euroa. Varsinaisesta rahastuksesta ei voida siis puhua, sillä puistossa kuluu helposti koko päivä – eikä se edes riitä. Myös polttoaineen ja kaikkien ruoka- yms tarvikkeiden hinta on puiston alueella sama kuin muuallakin Etelä-Afrikassa. Hienoa, että turisteilta ei yritetä nyhtää aivan kaikkea pois joka paikassa. Yleiseltä hintatasoltaan Etelä-Afrikka on muutenkin edullinen eurooppalaisille. Automatkailu tuntuu hyvin inhimilliseltä, kun polttoaine maksaa vain puolet siitä, mihin on Suomessa tottunut. Ja syöminen on suorastaan halpaa. Ravintoloissa hintataso on alle puolesta Suomesta. Ja pihvissä ei todellakaan ole pakko tyytyä pelkkään nautaan/härkään… antilooppi- tai strutsipihvi ovat luonnollisesti lähes pakollisia Etelä-Afrikassa. Myös kuskin kera Ja jos ei halua ajaa puistossa itse, aina voi lähteä mukaan opastetulle safarille. Tässä on tietysti sekin hyöty, että ammattitaitoinen opas tietää parhaat paikat bongata eläimiä, ja osaa myös bongata maastosta eläimiä silloinkin, kun turisti ei huomaa mitään. Ja kokeneen kuljettajan kyydissä on sekin hyvä puoli, että silloin kenenkään ei tarvitse keskittyä ajamiseen vaan kaikki voivat nauttia täysin rinnoin ympäröivän luonnon tarkastelusta. Majoitusta laidasta laitaan Krugerin puiston ulkopuolella on tarjolla runsaasti majoitusta kaiken kokoisille matkabudjeteille. Ja jos halpishotelli ei kiinnosta, myös yksityismajoitusta on tarjolla. Ja toki, jos joku haluaa hemmotella itseään, luksusta on tarjolla sitäkin monessa eri muodossaan. Myös puiston alueella majoittuminen on mahdollista, majapaikkoja löytyy sieltäkin laidasta laitaan. Paremman pään majoituksia voi fiilistellä tästä linkistä avautuvasta videosta. Afrikan safareissa on jotain maagista. Kruger on puistona hieno sen monipuolisuuden vuoksi. Eläimiä voi ehkä bongata helpommin jossain muualla, esimerkiksi Namibian Etoshassa . Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja alueen matkailuyrittäjät Lisätietoa https://www.sanparks.org/parks/kruger/ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?