23.1.2022 Matkailu Viiden suuren äärellä – Krugerin luonnonpuisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Krugerin villieläinpuisto Etelä-Afrikassa sopii erinomaisesti tein-sen-itse-tyyppisille automatkailijoille. Pieni norsunpoikanen on juuri ylittänyt tien edessämme, ja sen emo seuraa tiukasti perässä. Olemme pysäyttäneet auton muutaman kymmenen metrin päähän, joka on ilmeisesti äidin suojeluvaiston mukaan liian lähelle. Niinpä emo valmistautuu hyökkäämään. Emo sähähtää ja painaa pään alas. Kuski löytää nopeasti pakin silmään, ja auto ottaa pikaisesti etäisyyttä harmistuneeseen äitiin, joka onneksi rauhoittuu nopeasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuto ei hätkähdytäEläimet ovat Krugerin kansallispuistossa todellakin tottuneet autoihin, sillä norsujen lisäksi niin kirahvit, sarvikuonot kuin lukuisat erilaiset antiloopit eivät autoista juuri välitä. Autolla voi ajaa lähes kosketusetäisyydelle monia eläimiä. Autosta ei tosin kannata – eikä edes saa –nousta ulos, eikä ikkunoista kannata roikottaa edes käsiä. Koskaan ei voi olla varma, minkälainen elukka vaanii lähellä. Ja muistutukseksi kaikille, mikä olikaan se kaikista vaarallisin peto Krugerissa... ei leijona, ei leopardi, ei sarvikuono, ei edes puhveli, vaan... aivan virtahepo. Se tappaa enemmän ihmisiä Afrikassa kuin mikään muu eläin. Ja yllättävän moni turisti unohtaa ihastuksissaan sen, että villieläimet ovat kuitenkin villieläimiä. YouTube on täynnä hölmöläisten hölmöilyjä. Silti Afrikan luonnonpuistossa tapahtuu hämmästyttävän harvoin kuolemaan johtavia kohtaamisia liian innokkaasti kuvaavien turistien sekä saalistajien välillä. Ja kyllähän eläimet kommunikoivat autojen sekä näiden kuskien kanssa; pitää vain osata lukea niiden elekieltä. Norsun lisäksi myös yksi kirahvi ei selvästikään tykännyt automme olemuksesta, muiden eläinten makuun auton muotoilu selvästikin istui. Useampi antilooppi jopa tuijotti välillä meitä kiusallisen pitkään. Ehkä se vain johtui siitä, että olimme liikkeellä tavallisella perheautolla. Valtaosa puistossa liikkuvasta kalustosta on nelivetoja. Moni turisti vuokraa Etelä-Afrikan kierrokselle joko avolavan tai maasturin, joka taipuu yön tullen myös majoittumiseen. Luonnonpuistoissa on parkkipaikat tällaisille ajoneuvoille.Toki Krugerissa pärjää ihan hyvin tavallisella etuvetoisella henkilöautolla. Ainoastaan sadekaudella joillakin pienemmillä hiekkapoluilla neliveto vie paremmin perille. Puistoa halkovat muutamat päätiet ovat onneksi asfaltoituja, eli niillä pärjää autolla kuin autolla. Nopeusrajoitus on kaikkialla 50 km/h. Näkemistä riittää koko päiväksiKrugerin puisto on alueena valtava, se on myös yksi Afrikan suurimmista luonnonpuistoista; yhteensä puisto levittäytyy lähes 20 000 neliökilometrin alueelle. Vertailun vuoksi Etelä-Suomen lääni on 34 378 neliökilometriä. Kruger myös linkittää yhteen Gonarezhoun luonnonpuiston Zimbabwessa sekä Limpopon luonnonpuiston Mosambikissa. Nisäkäslajeja puistosta löytyy hulppeat 147, ja jo yksistään norsuja arvioidaan olevan puistossa lähemmäs 20 000. Aroseeproja on yli 30 000. Leijoniakin on parisen tuhatta. Impaloita eli pala-antilooppeja on niin paljon, että niitä tuntuu olevan joka paikassa. Krugerista löytyy myös kohtuullisen kokoiset vesistöt, joten niilinkrokotiileja riittää myös jokivarsien hietikoille. Krokoja on Krugerissa yli 4000. Eri lajin matelijoita Krugerista löytyy 126. Käärmeistä kavahduttavin on kookas ja vikkeläliikkeinen sekä kohtalaisen myrkyllinen mustamamba. Ihmisen mamban myrkky tappaa useimmiten 30–60 minuutin kuluessa puremasta. Lintulajeja Krugerissa on yli 500, ja näistä noin puolet asustaa puistossa ympäri vuoden. Loput muuttohalujensa mukaan. Suurimmat linnut ovat korvakorppikotka, gasellikotka, afrikansatulahaikara (kuvassa), kuningastrappi, etelänkalkkunasarvekas sekä erittäin harvoin tavattava kalapöllö. The big fiveJa kun puhutaan eläinten bongaamisesta luonnonpuistoissa, suuri viisikko on se kaikkien tavoittelema juttu. Silloin puhutaan kafferipuhvelista, leijonasta, leopardista, pensassarvikuonosta sekä savanninorsusta. Nämä kaikki viisi pitävät Krugeria kotinaan. Norsu, puhveli ja sarvikuono ovat melko helppoja tapauksia tavata ja saada tallennettua kameran muistikortille, mutta leijona on jo haastavampi bongattava. Leopardi puolestaan on viisikosta se vaikeimmin havaittava – se kun liikkuu lähinnä vain yöaikaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes halpaaPäiväpassi Krugeriin yhdelle henkilölle (turistille) maksaa 440 Etelä-Afrikan randia eli noin 25 euroa. Lapset (2–11 vuotta) kustantavat puolet tästä. Auton pääsymaksu on 710 randia eli noin 41 euroa. Varsinaisesta rahastuksesta ei voida siis puhua, sillä puistossa kuluu helposti koko päivä – eikä se edes riitä. Myös polttoaineen ja kaikkien ruoka- yms tarvikkeiden hinta on puiston alueella sama kuin muuallakin Etelä-Afrikassa. Hienoa, että turisteilta ei yritetä nyhtää aivan kaikkea pois joka paikassa. Yleiseltä hintatasoltaan Etelä-Afrikka on muutenkin edullinen eurooppalaisille. Automatkailu tuntuu hyvin inhimilliseltä, kun polttoaine maksaa vain puolet siitä, mihin on Suomessa tottunut. Ja syöminen on suorastaan halpaa. Ravintoloissa hintataso on alle puolesta Suomesta. Ja pihvissä ei todellakaan ole pakko tyytyä pelkkään nautaan/härkään… antilooppi- tai strutsipihvi ovat luonnollisesti lähes pakollisia Etelä-Afrikassa. Myös kuskin keraJa jos ei halua ajaa puistossa itse, aina voi lähteä mukaan opastetulle safarille. Tässä on tietysti sekin hyöty, että ammattitaitoinen opas tietää parhaat paikat bongata eläimiä, ja osaa myös bongata maastosta eläimiä silloinkin, kun turisti ei huomaa mitään. Ja kokeneen kuljettajan kyydissä on sekin hyvä puoli, että silloin kenenkään ei tarvitse keskittyä ajamiseen vaan kaikki voivat nauttia täysin rinnoin ympäröivän luonnon tarkastelusta. Majoitusta laidasta laitaanKrugerin puiston ulkopuolella on tarjolla runsaasti majoitusta kaiken kokoisille matkabudjeteille. Ja jos halpishotelli ei kiinnosta, myös yksityismajoitusta on tarjolla. Ja toki, jos joku haluaa hemmotella itseään, luksusta on tarjolla sitäkin monessa eri muodossaan. Myös puiston alueella majoittuminen on mahdollista, majapaikkoja löytyy sieltäkin laidasta laitaan. Paremman pään majoituksia voi fiilistellä tästä linkistä avautuvasta videosta. Afrikan safareissa on jotain maagista. Kruger on puistona hieno sen monipuolisuuden vuoksi. Eläimiä voi ehkä bongata helpommin jossain muualla, esimerkiksi Namibian Etoshassa . Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja alueen matkailuyrittäjät Lisätietoa https://www.sanparks.org/parks/kruger/Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”