12.1.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: puuttuvat tarvikkeet voivat tuoda autoon lisähintaa – näin olemme Golfia varustelleet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lasketko autoa ostaessasi lisäarvoa mukana tuleville varusteille, kuten sisätilan lämmittimille tai juuri uusitulle akulle? Joskus se kannattaa. Ostohinnaltaan edullinen auto ei ole aina välttämättä se edullisin vaihtoehto. Lähestyvien huoltojen ja mahdollisten remonttien lisäksi myös normaalit auton käyttöön liittyvät varusteet nostavat hintaa varsin nopeasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta signaalia radiotaajuuksilleMoottorin käytetty Volkswagen Golf toimii yhä mainiosti, suurempia yksittäisiä rahasummia on mennyt polttoaineen lisäksi vain öljynvaihdon tarvikkeisiin, sekä uusiin talvirenkaisiin.Nykymittapuulla köykäisesti varustellussa Golfissa rupesi ärsyttämään nopeasti se, ettei autossa ollut mahdollisuutta yhdistää ulkoista äänilähdettä auton audiojärjestelmään – viihdejärjestelmässä ei siis ollut AUX-, USB- tai bluetooth -yhteensopivuutta.Omien soittolistojen tai podcastien kuuntelemiseen tottuneelle radion tarjonta voi alkaa tökkimään nopeasti. Kesken erään pidemmän ajomatkan päädyimmekin ostamaan huoltoasemalta autoon Bluetooth–FM -lähettimen. Rahaa laitteeseen paloi 29,95 euroa, jolla olisi voinut toki ostaa myös useamman CD-levyn tarjouslaarista. Jo auton ostoreissulla allekirjoittaneen mukaan oli lähellä tarttua muutaman euron hintainen Jaakko Tepon kokoelma-albumi, mutta työporukan sosiaalisesta paineesta johtuen näin paremmaksi jättää sen kauppaan.Lähettimeen voi yhdistää esimerkiksi matkapuhelimen Bluetoothin välityksellä, ja lähetin toistaa puhelimesta soitettua ääntä valitulla radiotaajuudella. Tähän saakka laite on toiminut yllättävän hyvin, sillä joitain vuosia sitten lähettimet olivat usein herkkiä päällekkäisille radiokanaville ja taajuuksia sai olla säätämässä vähän väliä. Lisäksi laite toimii matkalaturina ja se on varustettu kahdella USB-lähdöllä.Jos laite todetaan jossain vaiheessa turhan hankalakäyttöiseksi, on vaihtoehtoinen ratkaisu jo mietitty. Golfiin on saanut lisävarusteena AUX-liitännän, ja onneksi radioon voi asentaa sellaisen myös jälkeenpäin. Valmis johtosarja liitäntöineen kustantaisi paikasta riippuen noin 10–20 euroa.Talvi vaatii veronsaMyös Suomen neljä vuodenaikaa – tai lähinnä yksi niistä – tarkoittaa muutaman perusvarusteen hankintaa. Golfia ei ole varustettu polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä, mutta onneksi lohkolämmitin löytyy. Auton mukana ei tosin tullut lämmittimen johtoa, saati sitten sisätilanlämmitintä, joten sellaiset täytyi hankkia.Molemmat tarvikkeet löytyivät onneksi ylimääräisinä Moottorin työntekijöiltä lainaksi, joten niistä ei kertynyt lisäkustannuksia. Normaalitilanteessa uudesta lämmittimen johdosta olisi kuitenkin saanut pulittaa kymmenestä kolmeenkymmeneen euroa, riippuen johdon pituudesta ja valmistajasta.Sisätilanlämmittimien hintahaitari olisi ollut laajempi. Edullisimpia lämmittimiä saa Suomestakin jo reilun kymmenen euron hintaan, mutta nimekkäämpien valmistajien tuotteet olisivat voineet kustantaa saman tehoisena viitisenkymmentä euroa – tehokkaimpien mallien hintojen noustessa yli sataan euroon.Talveen liittyen täytyi tehdä myös yksi edullinen, mutta sitäkin tärkeämpi hankinta: lumiharja. Lumiharjojen ominaisuuksia on käsitelty autonhoito-juttusarjassamme, mutta koska Golfin maalipinta ei ole sieltä parhaimmasta päästä, ei harjasten pehmeyden kanssa tarvinnut hifistellä. Otimme siis tässäkin käyttöön henkilökohtaiset varastot, joista vanhoja ja kovettuneita lumiharjoja löytyi valittavaksi asti. Valintamme kohdistuikin luultavasti ainoaan harjaan joka on valmistettu 2010-luvulla tai sen jälkeen.Mainittakoon, että erään työntekijän tallista löytynyt lisävalokin löysi tiensä Golfin keulalle mukavoittamaan pimeässä matkustamista. Jos tätä ei olisi ollut ylimääräisenä, emme olisi luultavasti hankkineet sitä, sillä Golfin omatkin valot valaisevat kohtalaisen hyvin.Pienistä määristä voi tulla suuri summaOlemme siis maksaneet erillisistä varusteista tähän saakka 38,95 euroa – eli olemme päässeet halvalla. Jos olisimme joutuneet kustantamaan itse lämmitysroikan ja lämmittimen, olisi summa vähintään 20 euroa, mutta todennäköisemmin yli 50 euroa enemmän – muttei vieläkään juuri mitään. Jos Golfiin olisi tehty öljynvaihto juuri ennen auton ostamista, olisi rahaa säästynyt taas viitisenkymmentä euroa lisää.Auton kesärenkaat näyttävät kuitenkin olevan loppuun ajetut, joten talvirengaskelien päätyttyä joudumme uusimaan ne, eli rahaa palanee joitain satoja euroja. Autokaupoilla siis kannattaa todella ottaa huomioon, mitä kauppahintaan kuuluu. Pienistä lisäkustannuksista voi kertyä joskus yllättävän iso summa.Teksti ja artikkelikuva: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi