13.9.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: Peugeot 308 – viikon työmatkat pelkällä sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesäisissä olosuhteissa viikon työmatkat hoituvat Peugeot 308 Hybrid -käyttötestiautollamme täysin sähköisesti – kahdella välilatauksella. Aion koetella ladattavan hybridimme kykyjä tyypillisessä arkikäytössä, viisipäiväisen työviikon työmatka-ajoissa. Käyttötestiautomme, Peugeot 308 SW Hybrid 180 EAT8:n, sähköinen toimintamatka on ainakin luvatusti niin hyvää tasoa, että viikon luulisi sujuvan sutjakasti: mahdollisimman taloudellisesti ja ekologisesti tyystin sähköllä edeten.Toki välilatauksia tarvitaan, mutta uskon selviäni senkin suhteen varsin vaivattomasti, onhan autolta lupa odottaa 60 kilometrin WLTP-toimintamatkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoasetukset kohdalleenKäyttötestiauto alle ja matkaan. Säädän auton matkustamon sisälämpötilaksi +20 astetta, mutta ilman AC-asetusta. On muuten aika metkaa, ettei Peugeot laisinkaan vähennä luvassa olevia sähkökilometrejä, kun muuttaa asetusta automaattisesta ilmastoinnista. Monessa muussa erimerkkisessä autossa AC-asetuksen päälle kytkeminen automaattisesti laskee kilometrin pari luvattua sähköistä toimintamatkaa.Varmistan mittaristosta, että ajoasetus on varmasti sähkölle säädettynä. Katse saa vähän aikaa hakea tietoa, sillä mittaristo näyttää sekavalta symbolien sekamelskalta.Tottumus tuo mukanaan, etten kohta enää pidä näkymiä tai toimintojen löytämistä vaikeasti hahmotettavina haasteina. Ranskatar vie mukanaan, ja se mikä aluksi tuntuu omituisuudelta, on pian jo luonteva ominaisuus – kuin hassu nauru ihmisellä.Ja jos auto olisi oma, tulisin toki opetelleeksi itselleni mieluisat oikopolut ja räätälöisin näytön näkymiä mieleisikseni – nyt en tee niin seuraavien koeajajien eli työkaverieni hermoja ajatellen. Nyt jää kokeilematta myös se, millaista lisäarvoa MyPeugeot-kännysovellus voisi arkikäyttöön suoda.Uuden asvaltin helliessäAjomatka kodin ja työpaikan välillä on tyypillinen pääkaupunkiseutulaisen arkirupeama. Työmatkan kilometreistä aika tarkkaan kolmasosa taittuu 50 km/h -rajoitusalueella ja kolmasosa moottoritiellä 80 tai 100 km/h -alueilla. Loppukolmannes työmatkan reitistä jakaantuu 30, 40, 60 km/h -alueiden kesken.Tuota moottoritien kesäaikaista 80 km/h -nopeusrajoitusta selittää vilkkaasti liikennöidyn valtaväylän saama tuoreehko umpimusta tuore asfalttipinta, jota kilvan kiittävät kaikki autoilijat, jotka saivat aiemmin varoa uriksi kovertuneita pintoja ja hätäpaikkauksia. Tieviivoituksen – reuna- ja keskiviivat – maalaus antaa odotuttaa itseään, eikä näillä osuuksilla ole mahdollista suoda autoille satasen nopeutta, liikenteen turvallisuuden näkökulmasta.Menomatkalla töihin ajamallani 14 kilometrin matkalla 80 km/h -osuutta on 4 kilometriä, paluumatkalla 2 kilometriä.Vastaavasti 100 km/h -osuus menomatkalla on 3 kilometriä, paluumatkalla 5/6 kilometriä. Tässä mittaustarkkuudeksi saa riittää auton mittariston kertoma.Rajoitusten mukaanKoeajon suoritin liikennenopeuksia noudattaen, muun liikennevirran mukana edeten, turhia kiihdyttelyjä vältellen ja keulan edessä siintäviä ruuhkaseisahteluja järkevästi ennakoiden. En siis ajanut tarkoituksellisesti alinopeutta sähkökilometrejä säästääkseni.Ajoitin ajot kuitenkin niin, että pystyin välttämään pahimmat työmatkailun meno- ja paluuruuhkat.Koeajon aikana oli loppukesäinen varsin leuto viikko, jossa ulkolämpötila vaihteli liki helteistä mukavaan kesälämpötilaan. Koeajon aikana matkantekoa eivät myöskään vaivanneet kovat vastatuulipuhurit tai etenemistä kurittavat tuulilasia ankarasti piiskaavat sadekuurot. Sää oli siis varsin suosiollinen sille, että sähkön voimin voi ajaa mahdollisimman pitkään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnakoitavaa ehtymistäViikon kokemukset ovat eri päiviltä yhdessä suhteessa jopa ainutlaatuisen yhteneväiset. Auton kyvyt voi tältä osin kiteyttää yhteen virkkeeseen: mittariston lupaamat sähköiset kilometrit ehtyvät liki täysin samaa tahtia kuin kilometrejä kertyy.Menomatkalla sähköajon toimintamatka ehtyy tasan ajetut 14 kilometriä. Paluumatkalla töistä kotiin on 15 kilometriä, ja toimintamatka ehtyy 16 kilometriä.Pientä eroa toimintamatkan ehtymisessä selittänevät moottoritien erilaiset nopeusosuudet; tieviivoituksen puute rajoittaa vain toisen ajosuunnan sallittuja nopeuksia.Nämä yllä kerrotut havainnot toistuvat käytännössä samanlaisina kaikkina päivinä. Yhteneväisyyttä ovat edesauttamassa varsin samankaltaiset sääolosuhteet, mutta myös ajaminen suunnilleen samoihin aikoihin.Tosin loppuviikon yhä helteisemmäksi käyvä sää – kevyen kaasujalan ohella – on todennäköisesti selittävä tekijä sille, että yllän parhaimmillaan 72 kilometrin sähköiseen ajoon.Tarve kertalataukselleTäyteen ladattuna kilometrejä on useina päivinä tarjolla hieman yli ilmoitetun 60 kilometrin verran. Näillä kyvyillä varustettuna, omalla päivittäisellä työmatkalla – edestakainen ajomatka 29 km – auto suoriutuu kunnialla työviikosta kahdella välilatauksella.Arkeen tuo sopivaa jännitystä, että polttomoottorin varaan joutuminen on aina kahden päivän välein kilometristä–kahdesta kiinni. Talvioloissa työviikko ei hoituisi näin vaivattomasti, vaan latauskertoja tarvittaisiin ainakin yksi lisää.Ajokilometrejä viiden päivän aikana kertyy yhteensä 145. Ja jos latausta on tarjolla kummassakin päässä, on sähköajoon yltäminen varsin vaivatonta tällä mainiolla hybridiautolla.Ja onnistuu sataprosenttinen sähköajo siinäkin tapauksessa, että latausta olisi tarjolla vain työpaikan pysäköintialueella työpäivän ajaksi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti