27.9.2022

Moottorin kitkarengastesti: suurin yllättäjä tulee Aasiasta

Kitkarenkaita ei voi tätä nykyä niputtaa automaattisesti heikoksi valmistusmaan perusteella. Japanilaisvalmistaja Falken yllätti kitkarengastestissämme positiivisesti.

Epävakaa maailmantilanne on aiheuttanut rengaspulaa ja hintojen nousua, joten moni autoilija saattaa joutua valitsemaan itselleen kitkarenkaat nastojen sijaan. Eurooppalaiset ovat tunnetusti hyviä, mutta miten joukossa pärjäävät aasialaiset? Selvitimme kahdeksan rengasmallin paremmuusjärjestyksen:

  • Continental Viking Contact 7
  • Falken Winterpeak F-Snow 1
  • Federal Himalaya Iceo
  • Goodyear Ultra Grip Ice 2
  • Kumho Winter Craft Ice Wi51
  • Michelin X-Ice Snow
  • Nokian Hakkapeliitta R5
  • Toyo Observe Gsi-6 HP

Nokian Hakkapeliitta R5 nappasi voiton suuremmalla erolla kuin rengastesteissämme on yleensä nähty. Sitä seuraavan tiukan nelikon paras oli Michelin hopeasijallaan. Testin yllättäjä oli kuitenkin Falken, joka kolmostilallaan peittosi Continentalin ja Goodyearin.

Markkinoiden parhaiden kitkarenkaiden voimasuhteet muuttuivat tälle kaudelle. Uusi Nokian Hakkapeliitta R5 on parantanut otteitaan selvästi edellismallista. Ajokäytöstä lumella ja jäällä on viilattu tasapainoisemmaksi, ja kaikeksi yllätykseksi sulan kelin ominaisuuksia on samalla saatu parannettua. Toiseksi sijoittunut Michelin on talvioloissa tutun turvallinen, muttei märällä aivan terävimmillään.

Falkenin kolmossija on positiivinen yllätys: japanilaismerkin uusin kitkarengas on selvästi edellismallia kyvykkäämpi. Falken on jäisellä tiellä Continentalia ja Goodyearia etevämpi, mikä on ennennäkemätöntä mille tahansa aasialaismerkille.

Goodyear nousee Continentalin kanssa jaetulle nelossijalle erityisesti hyvien sulan kelin ominaisuuksiensa ansiosta. Continentalin aiempaa heikompi suorituskyky jäällä oli pettymys. Lumella ajokäytös ja pito ovat kuitenkin totutun korkealla tasolla.

Kumho on peräpäähän sijoittuneista renkaista tasavahvin. Federal ja Toyo jäävät Kumhosta erityisesti jäisillä teillä. Testin tarkemmat tulokset voi lukea kokonaisuudessaan tuoreimmasta Moottori-lehdestä.

Teksti: Tuomas Rajala ja Pasi Piironen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat