13.2.2022

Moottorin sähköautovertailu: pitkät kalsarit ja Nissan Leaf ne yhteen sopii

sähköautovertailu

Sähköautovertailun tekeminen talvella on hyistä hommaa, minkä sai toimittajamme omakohtaisesti kokea. Tien päälle ei aivan Nissan Leafilla jääty, mutta kylmä tuli.

Sähköautovertailumme ensimmäisen ajopäivän iltana lähdin suuntaamaan Lohjan ABC:ltä yöpaikkaani Helsingin keskustaan Nissan Leafilla – testin vetäjänä otin sen (omasta mielestäni jopa urhoollisesti) alle, jotta olisin keventänyt muun testiporukan taakkaa.

Toimintamatkaennustimen mukaan taival olisi pitänyt taittua kohtuullisen helposti, mutta päivän aiempien kokemusten perusteella osasin odottaa jotain muuta.

Käytetty Leaf

Range lähtikin moottoritiellä nopeasti tippumaan, vaikka säädin puhaltimen pienelle ja alensin lämpötilapyyntöä. Nopeasti perille pääseminen alkoi näyttää jo epätoivoiselta.

Nissanin hörppiessä sähköä kiivaaseen tahtiin oli tehtävä päätös: pysähdyttävä lataamaan tai tingittävä muusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lämppäri pois ja rekan imuun

Olin lähtenyt aamuyöllä junalla Savosta tekemään testiä eteläiseen Suomeen, ja seuraavalle aamullekin oli tiedossa aikainen herätys, joten päivän viides lataustuokio ei todellakaan tuntunut houkuttelevalta. Ajoin siis Leafin rampilta ylös, vedin paksun takin niskaan, hanskat kouraan ja kytkin sisätilanlämmittimen kokonaan pois pelistä. Rampilta laskeuduttaessa eteen sattui sopivasti vielä rekka, jonka imuun pystyin liimautumaan ilmanvastuksen minimoimiseksi.

sähköautovertailu

Näistä toimenpiteistä huolimatta ennuste perille pääsystä ei vain tuntunut paranevan. Välillä piti käyttää tuulilasin puhallusta hyvän näkyvyyden takaamiseksi, mutta muuten kaikki ylimääräiset kuluttajat pysyivät pois päältä.

Hiljalleen toimintamatka alkoi tasaantua jäljellä olevan matkan tuntumaan, mutta samalla ketutus kotiin jääneistä villasukista ja jönsseistä alkoi kasvaa. Vaikka pakkasta ei ollut paljon, ajoviima viilensi hyttiä melkoisesti. Lopulta sain valutettua Leafin pasilalaiseen parkkihalliin, eikä tehnyt edes tiukkaa: kapasiteettia oli jäljellä ruhtinaalliset kaksi prosentia!

Kalsarit vakiovarustukseen

sähköautovertailu

Tämä ei ollut ehkä se vahvin alku allekirjoittaneen ja Leafin yhteiselle käyttötestitaipaleelle, mutta tästä eteenpäin uskon ainakin lyhyempien ajojen onnistuvan ihan hyvin. Kalsarit pysyvät kuitenkin jatkossa mukana osana auton varustusta.

Kolmen erihintaisen sähköauton vertailu löytyy kokonaisuudessaan Moottorin 26.1. ilmestyneestä numerosta 1–2/2022. Lehden voi lukea sähköisesti myös Lehtiluukusta.

Teksti: Eetu Kokkonen ja Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia