1.9.2020

Moottorin suuri nastarengastesti: Gislaved on sulan kelin ykkönen, ja yllättää liukkaallakin

Moottorin suuri nastarengastesti Gislaved

Kun nastarenkaalta haetaan hyviä sulan kelin ominaisuuksia tinkimättä liikaa liukkaan kelin pidosta, kannattaa suunnata katse Gislaved Nord Frost 200:n suuntaan.

Gislaved Nord Frost 200 nappasi nastarengastestimme kolmossijan sen jälkeen, kun kuminastainen Continental Conti Ice Contact 3 jouduttiin hylkäämään märkäkäsittelykokeessa tapahtuneen nastojen irtoamisen johdosta.

Testin kärkikaksikon muodostivat tutut konkarit Michelin X-Ice North 4 ja Nokian Hakkapeliitta 9 pitkälti johtuen niiden hyvistä otteista jää- ja lumikokeissa. Sen sijaan märällä ja kuivalla asvaltilla Michelin ja Nokian eivät loistaneet lainkaan samalla tavalla, eli edustavat tässä mielessä lähinnä perinteisen tyylistä nastarengasosaamista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myös lumella erinomainen

Sen sijaan Gislaved Nord Frost 200 omaa aivan toisia etuja, mikä tekee siitä hyvin mielenkiintoisen nastarenkaan nimenomaan silloin, kun tarkastellaan renkaiden suorituskykyä märällä ja kuivalla asvaltilla.

Gislavedin yleisarvosana sulalla kelillä tehdyissä kokeissa oli selvästi testin paras. Jarrutuspito sekä kuivalla että märällä täyttää odotukset, ajokäytös märällä on tasapainoista ja kuivallakin rengasta voi luonnehtia turvalliseksi ääritilanteissa.
Myös lumella Gislaved edusti aivan testin kärkipäätä. Pitotaso on kaikkiaan korkea ja ajokäytös neutraali. Viimeksi mainittu toistui myös jäällä, mutta pitkittäispidossa tulos oli heikko, eli Gislaved joutui tällä osa-alueella antamaan eniten tasoitusta testin parhaille renkaille.

Moottorin suuri nastarengastesti Gislaved

Silti yleisarvosana kohoaa jäälläkin selvästi paremmaksi kuin tällä osa-alueella hännille jääneillä Bridgestonella, Goodyearilla sekä Pirellillä, joten kun renkaan akilleenkantapäät tiedostaa, Gislavedia voi pitää hyvänä kompromissirenkaana leutoihin talviin.

Lisää eri nastarenkaiden välisiä luonne-eroja löytyy Moottorin 26.8. ilmestyneestä numerosta 9/2020. Voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta.

Testatut renkaat, koko 225/50 R17:

  • Bridgestone Noranza 001
  • Continental Conti Ice Contact 3
  • Gislaved Nord Frost 200
  • Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
  • Hankook Winter iPike RS2
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nokian Hakkapeliitta 9
  • Pirelli Ice Zero 2

Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat