22.9.2016 Liikenne Autoliitto: Anna muille mahdollisuus havaita sinut – muista heijastin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa tietoisuus heijastimenkäytön tärkeydestä on kunnossa, mutta toteutuksessa on parannettavaa. Syksyn tullen illat ovat taas pimeitä ja kevyen liikenteen havaitseminen on entistä vaikeampaa. Autoliitto muistuttaa yhdessä sisarjärjestöjensä kanssa heijastimen käytön tärkeydestä #StayBright -kampanjalla. Itsensä näkyväksi tekeminen on liikenneturvallisuuden kannalta olennaista liikennemuodosta riippumatta. Autoilijoilla se tarkoittaa muun muassa ajovalojen puhtautta ja toimivuutta. Kevyen liikenteen tärkein tapa tehdä itsensä näkyväksi on käyttää heijastimia ja pyöräilijän ajovaloja. Heijastin antaa muille tielläliikkujille aikaa havainnoida, mikä tekee liikkumisesta turvallisempaa. Se, että jalankulkija näkee auton, ei tarkoita, että auton kuljettaja näkisi jalankulkijan. Kaupunkien himmeiden katuvalojen ja kirjavien mainosvalojen sekamelskassa heijastimeton jalankulkija tai pyöräilijä saattaa jäädä havaitsematta pimeistä kaduista puhumattakaan. Tämän todetakseen ei tarvitse olla auton kuljettaja, vaan asiaa voi testata matkustajankin paikalta. Kuljettaja voi pyytää matkustajia havainnoimaan, mikä ero on heijastimella varustetulla ja pimeänä kulkevalla jalankulkijalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy #StayBright on kansainvälinen kampanja Suomessa heijastinkampanjat ovat tuttuja, mutta tänä syksynä kansainvälinen autoliitto FIA on laajentanut valistustyön myös muualle. FIA:n tänään käynnistämä #StayBright -kampanja on suunnattu erityisesti lapsille ja kampanjaa tukevat autojärjestöt eri puolilla Eurooppaa ja aina Nigeriassa saakka. Kampanjaa tukee osaltaan muun muassa F1-tähti Valtteri Bottas. #StayBright-kampanjan virallinen lanseeraus pidetään tänään Tsekissä lasten fillarimestarikisan Euroopan mestaruusfinaalin yhteydessä. Fillarimestari on FIA:n organisoima 10-12-vuotiaiden lasten liikenneturvallisuuskilpailu, jota Suomessa järjestää Autoliitto. Suomessa tietoisuus heijastimenkäytön tärkeydestä on melko hyvällä tasolla, mutta käytännön toteutuksessa on paljon petrattavaa. – Jostain syystä heijastimen kiinnittäminen vaatteisiin tai heijastinliivin nappaaminen mukaan tuntuu liian työläältä tai jopa nololta. Olisi erittäin tärkeää, että vanhemmat näyttäisivät omalla toiminnallaan lapsille esimerkkiä, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa. – Autoilijan on syytä muistaa, että heti autosta noustessaan hän muuttuu jalankulkijaksi. Heijastin pitää olla mukana autossakin. Kansainvälistä heijastinkampanjaa voi seurata aihetunnisteella #StayBright sosiaalisessa mediassa. Autoliitto haastaa suomalaiset näyttämään maailmalle, miten Suomessa osataan näkyä. Tämän voi tehdä ottamalla heijastimen käyttöön tai liikenteessä näkymiseen liittyvän kuvan ja jakamaan sen sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #StayBright. Autoliitto palkitsee viiden parhaiten #StayBright -kampanjan henkeen sopivan kuvan jakajat heijastavalla repulla. Lähde ja kuvitus: Autolliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt