22.9.2016

Autoliitto: Anna muille mahdollisuus havaita sinut – muista heijastin

Autoliitto Valtteri Bottas #StayBright

Suomessa tietoisuus heijastimenkäytön tärkeydestä on kunnossa, mutta toteutuksessa on parannettavaa.

Syksyn tullen illat ovat taas pimeitä ja kevyen liikenteen havaitseminen on entistä vaikeampaa. Autoliitto muistuttaa yhdessä sisarjärjestöjensä kanssa heijastimen käytön tärkeydestä #StayBright -kampanjalla.

Itsensä näkyväksi tekeminen on liikenneturvallisuuden kannalta olennaista liikennemuodosta riippumatta. Autoilijoilla se tarkoittaa muun muassa ajovalojen puhtautta ja toimivuutta. Kevyen liikenteen tärkein tapa tehdä itsensä näkyväksi on käyttää heijastimia ja pyöräilijän ajovaloja. Heijastin antaa muille tielläliikkujille aikaa havainnoida, mikä tekee liikkumisesta turvallisempaa.

Se, että jalankulkija näkee auton, ei tarkoita, että auton kuljettaja näkisi jalankulkijan. Kaupunkien himmeiden katuvalojen ja kirjavien mainosvalojen sekamelskassa heijastimeton jalankulkija tai pyöräilijä saattaa jäädä havaitsematta pimeistä kaduista puhumattakaan. Tämän todetakseen ei tarvitse olla auton kuljettaja, vaan asiaa voi testata matkustajankin paikalta. Kuljettaja voi pyytää matkustajia havainnoimaan, mikä ero on heijastimella varustetulla ja pimeänä kulkevalla jalankulkijalla.

Autoliiton heijastintesti

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

#StayBright on kansainvälinen kampanja

Suomessa heijastinkampanjat ovat tuttuja, mutta tänä syksynä kansainvälinen autoliitto FIA on laajentanut valistustyön myös muualle. FIA:n tänään käynnistämä #StayBright -kampanja on suunnattu erityisesti lapsille ja kampanjaa tukevat autojärjestöt eri puolilla Eurooppaa ja aina Nigeriassa saakka. Kampanjaa tukee osaltaan muun muassa F1-tähti Valtteri Bottas.

Autoliitto Valtteri Bottas #StayBright

#StayBright-kampanjan virallinen lanseeraus pidetään tänään Tsekissä lasten fillarimestarikisan Euroopan mestaruusfinaalin yhteydessä. Fillarimestari on FIA:n organisoima 10-12-vuotiaiden lasten liikenneturvallisuuskilpailu, jota Suomessa järjestää Autoliitto.

Suomessa tietoisuus heijastimenkäytön tärkeydestä on melko hyvällä tasolla, mutta käytännön toteutuksessa on paljon petrattavaa.

– Jostain syystä heijastimen kiinnittäminen vaatteisiin tai heijastinliivin nappaaminen mukaan tuntuu liian työläältä tai jopa nololta. Olisi erittäin tärkeää, että vanhemmat näyttäisivät omalla toiminnallaan lapsille esimerkkiä, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

– Autoilijan on syytä muistaa, että heti autosta noustessaan hän muuttuu jalankulkijaksi. Heijastin pitää olla mukana autossakin.

Kansainvälistä heijastinkampanjaa voi seurata aihetunnisteella #StayBright sosiaalisessa mediassa. Autoliitto haastaa suomalaiset näyttämään maailmalle, miten Suomessa osataan näkyä. Tämän voi tehdä ottamalla heijastimen käyttöön tai liikenteessä näkymiseen liittyvän kuvan ja jakamaan sen sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #StayBright. Autoliitto palkitsee viiden parhaiten #StayBright -kampanjan henkeen sopivan kuvan jakajat heijastavalla repulla.

Lähde ja kuvitus: Autolliitto

Kommentoi artikkelia