22.9.2018 Ajoneuvot MP-Klassikko: Simo Lampisen kuntouttaja – Triumph T20 Tiger Cub ’57 Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Tuleva rallitähteys vaikutti mahdottomuudelta 13-vuotiaan Simo Lampisen maatessa polion kourissa Auroran sairaalassa. Isoisä kuitenkin tiesi pettämättömän keinon toipumisen nopeuttamiseksi. Nuorukaisen paranemista tehostaisi parhaiten uusi moottoripyörä. Suksitehtailija Raine Lampinen tuli tunnetuksi paitsi yhtenä suomalaisen suksiteollisuuden tärkeimmistä kehittäjistä, myös erittäin menestyneenä kilpamoottoripyöräilijänä. Maineikkaan moottoriurheilusuvun vesa siis seurasi isänsä Emilin ja setiensä Oskarin ja Heikin jalanjäljissä. He olivat niittäneet menestystä kaksipyöräisillä ennen ensimmäistä maailmansotaa. Moottorit olivat vahvasti läsnä myös Rainen vaimon, Doriksen, perheessä. Hänen isänsä, Gustaf Alarik Rosenqvist oli perustamansa veneveistämön menestyksen turvin hankkinut omistukseensa Ab Arwidson & co Oy:n, joka tuli tunnetuksi useiden moottoripyörämerkkien maahantuojana. Myös Doris harrasti moottoriurheilua kilpaillen menestyksekkäästi luotettavuusajoissa. Ei olekaan siis yllättävää, että Rainen ja Doriksen poika, vuonna 1943 syntynyt Simo, altistui moottoreille jo varsin nuorella iällä. Joulu 1956 oli kuitenkin synkkä, sillä tuolloin 13-vuotias Simo oli sairastunut 50-luvulla yleiseen polioon. Tauti vei nuoren moottorimiehen liikuntakyvyn täysin, mutta pitkän ja vaivalloisen kuntoutuksen ansiosta Simo alkoi toipua, tosin kovin hitaasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Isoisän lääke toipumiseen Kaikeksi onneksi isoisä Rosenqvistilla oli näkemys siitä, kuinka toipumisprosessia saisi joudutettua. Tuolloin Arwidsonin maahantuontivalikoimaan kuuluivat muiden muassa Triumph-moottoripyörät, ja mikäpä kuntoutuvaa nuorukaista paremmin motivoisi kuin uusi moottoripyörä. Rosenqvist valitsi Triumphin mallistosta T20 Tiger Cubin, ja lahjan toimitus järjestettiin siten, että Simo saisi tietää, mikä kotona odottaisi kuljettajaansa. – Olin silloin hoidossa Aurora kympissä. Triumph kuljetettiin kotiin Kerkkooseen sairaalan kautta ja sain nähdä sen ikkunasta, Simo muistelee. – Sairaalaan sitä ei sentään tuotu sisään, mutta myöhemmin serkkuni Pertti Gumberg ajoi sillä sisällä edestakaisin talomme yläkerran käytävää, nauraa Simo. Pienemmällä mallilla Triumphin makuun Triumph T20 Tiger Cubin syntyyn oli vaikuttamassa paitsi Englannissa kaavailtu lainsäädäntö, joka kieltäisi yli 250-kuutioisten moottoripyörien kuljettamisen alle 18-vuotiailta, myös Triumphin pääjohtajan Edward Turnerin oivallus asiakkaiden merkkiuskollisuudesta. Turner järkeili, että jos kuljettajan ensimmäinen pyörä olisi Triumph, olisi Triumphin ostaminen myös seuraavaksi pyöräksi todennäköistä. Pienen, aloittelijoille suunnatun mallin kehittäminen olisi siis tarpeen. T15 Terrierin pohjalta kehitetty T20 Tiger Cub esiteltiin vuonna 1954. Turner vastasi henkilökohtaisesti mallin suunnittelusta ja se oli tarkoituksella tehty muistuttamaan isompia Thunderbird- ja Speed Twin -malleja, se oli ainoastaan pienempi kooltaan. Sukunäön viimeistelivät isoveljistä lainatut värimaailmat. Näin Tiger Cubilla moottoripyöräilyn aloittaneiden kuljettajien olisi helppo hypätä tutulta vaikuttavien kookkaampien Triumphien puikkoihin. Tiger Cubin erinomaisen onnistunut, aiempia Triumph-malleja mukaillut muotoilu vaikutti myös Turnerin suunnittelemista viimeiseksi jääneen mallin, vuonna 1958 esitellyn Bonnevillen, ulkomuotoon. Sukunäköä oli jopa siinä määrin, että Bonnevillen esittelyn myötä Tiger Cub sai lempinimen ”Baby Bonnie”. Pieni Triumph paitsi näytti, myös tuntui ”oikealta” moottoripyörältä. Mainioksi osoittautuneen T15:n 150-kuutioisesta suurennetun 200-kuutioisen moottorin ääni oli miehekäs nelitahdin papatus ja pyörän huippunopeus oli yli 100 km/h, mikä teki Tiger Cubista luokassaan erittäin suorituskykyisen. Mallin tärkein päivitys tapahtui vuonna 1957, kun T15:n runkoon pohjautunut, jäykkään takahaarukkaan asennetulla jousitetulla taka-akselilla varustettu runko korvattiin jousitetulla takahaarukalla. Juuri tällaisen, modernilla takajousituksella varustetun Tiger Cubin Simo Lampinen oli saanut nähdä Auroran sairaalan ikkunasta. Ajamaan heti, kun mahdollista Sairaalasta Simo pääsi vuoden 1957 keväällä, mutta oli yhä pyörätuolissa, eikä kyennyt kävelemään. Toivuttuaan riittävästi Ruotsissa, Uppsalassa suoritetusta leikkauksesta, joka viimein palauttaisi hänen kävelykykynsä, hän pääsi Triumphinsa puikkoihin ensi kertaa. – Olinhan minä ajanut jo aiemmin, joten asia ei sinänsä ollut uusi, ja tiesin mitä pitäisi tehdä. Jalkani ja käteni eivät kuitenkaan vielä toimineet kunnolla, ja isäni sai nostaa minut pyörän päälle, Simo kertoo. Vielä toipuvan Simon sormivoimat eivät riittäneet kytkimen tai jarrujen käyttämiseen, joten aluksi ajamisen suhteen oli tehtävä tiettyjä kompromisseja. – Pyörä käynnistettiin kakkosvaihde päällä ja lähdin siitä ajamaan, kuvailee Simo ensimmäistä ajokertaansa. Toipumisen edetessä Simo ja Triumph muodostuivat tutuksi näyksi Kerkkoon liepeillä ja pyörän toiselle sadalle yltävä huippunopeuskin kuuluu tulleen varmistetuksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuljettajansa maun mukaiseksi Triumph oli pitkään Simon ahkerassa käytössä ja ajan kuluessa sitä muokattiin scrambles-henkisemmäksi. – Alkuperäinen haarukka vaihdettiin Six Days -malliseen ja etuvanne 21-tuumaiseen. Samalla asennettiin leveämpi ohjaustanko. Istuin on peräisin Husqvarnasta ja kookas etujarru Pannoniasta, takajarru taitaa olla alkuperäinen Simo muistelee. Poliolla oli kuitenkin vaikutuksensa moottoripyöräilyyn ja autolla ajaminen olisi helpompaa. Auton ajokortin Simo sai poikkeusluvalla 17-vuotiaana, mutta ajolupa koski vain koulua ja kuntoutusta – tosin Simon tiedetään tulkinneen annettuja rajoituksia äärimmäisen joustavasti. Vuonna 1961 saadun rajoittamattoman ajokortin myötä nuorukaisen mielenkiinto siirtyi yhä voimakkaammin autoihin. Simo aloittikin menestyksekkään uransa kilpa-autoilijana käytännössä välittömästi ajokortin saamisen jälkeen. Tämä puolestaan tarkoitti sitä, että Triumphille ei enää riittänyt aikaa entiseen tapaan. Kaikeksi onneksi se kuitenkin säilyi suksitehtaan tiloissa. Suksitehtaalta Simo Lampisen Triumph T20 Tiger Cub päätyi Suomen Moottoripyörämuseon kokoelmiin siinä kunnossa, kuin se tulevan rallisuuruuden jäljiltä jäi. Tällä hetkellä pyörä on lainassa Mobilian Rallimuseon Simo Lampinen -teemanäyttelyssä. Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 8.11.2025 Yleinen Kawasaki Ninja ZX-10R – siivekkeiden verran paremmaksi 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Moottoripyörät Nakujen kantaisä uudistui – Ducati Monster on kauniimpi, kevyempi ja teknisempi 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo - eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 11.11.2025 Kuluttajat Sähköauton kotilatauslaitteen mystinen vika johti vuosia kestäneeseen vakuutuskiistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan