9.5.2021 Matkailu Air Zermatt – helikopterikyyti Alppien yllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus lintuperspektiivi auttaa asioiden hahmottamisessa eri tavalla. Moni on ihastellut varmasti Alppeja niiden yli reittikoneella lentäessään. Helikopterin kyydissä elämys on moninkertaisesti läheisempi. Air Zermatt on sveitsiläinen helikopterioperaattori, jonka päämaja ja tukikohta on ei niin yllättäen Zermattin pittoreskin alppikylän kupeessa. Toiminta alkoi yhden pelastuskopterin kera vuonna 1968, eli Air Zermatt on ensimmäinen pelastustoimintaan keskittynyt kopterifirma Sveitsissä.Yritys on kasvanut vuosien varrella niin, että se operoi nykyään kymmentä kopteria neljästä tukikohdasta käsin. Työntekijöitä on yhteensä 75. Pelastus- ja medihelitoiminnan lisäksi yhtiö tarjoaa myös taksikyytejä laskettelijoille, vaeltajille sekä vuorikiipeilijöille mutta myös kiertolentelyä Zermattin ympäristössä – mukaan lukien kierros Matterhorn-vuoren ympäri.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyModerni laivueAir Zermattin 10 kopterin laivue on modernista päästä. Eurocoptereita on seitsemän: 5 x AS 350 B3, 1 x EC 135 T3 ja 1 x EC 130 T2. Ne on kaikki varustettu myös lääkärikopteritoimintaa varten EC 130 T2:a lukuunottamatta. Suomessahan Medi-Helin käytössä on kaksi Eurocopter EC 135 P2:a.Eurocoptereiden lisäksi Air Zermattilla on palveluksessaan vielä kaksi Bell 429 -kopteria sekä yksi Aérospatiale SA-315. Näiden lisäksi Air Zermatt on saamassa käyttöönsä muutaman vuoden sisällä ensimmäisenä maailmassa alkujaan sveitsiläisen Leonardo AW09 -kopterin. Air Zermatt on osallistunut myös tuon kopterin kehitykseen.Leonardo on kevytrakenteinen, mutta pystyy silti ottamaan 2 500 kilon kuorman. Kyllä, koptereita käytetään vuoristossa paljon myös tavaroiden kuljettamiseen. Kun vuorimaja on sellaisessa paikassa, ettei sinne pääse kuin jalkapatikalla, kaikkea ei aina jaksa tai pysty kantamaan itse perille asti – etenkin jos siellä pitää vielä rakentaa jotain.TuristikäytössäPelastus- ja medihelitoiminta on yhä Air Zermattin ydintoimintaa, mutta turismin kasvun myötä myös taksi- ja muut kuljetuskyydit ovat jatkuvasti lisääntyneet. Talvella viedään laskettelijoita normaalien laskettelurinteiden ulkopuolelle, jolloin mukaan lähtee usein kokenut vuoristo-opas. Heli-skiing-toiminta on tosin vähentynyt ja vähenee lisää jatkossa ympäristöpaineiden alla. Kesällä Air Zermatt kuskaa puolestaan maastoon vaeltajia, liitovarjoiljoita, vuorikiipeilijöitä, liitopuvun kanssa kiitäviä sekä muita huimapäitä.Toki tarjolla on myös pelkkiä helokopterikyytejä hienoista näköaloista nauttiville. Suosituin kyyti on ehdottomasti kierros on 4478 metrin korkeuteen yltävän Matterhorn-vuoren ympäri; Zermatthan sijaitsee aivan sen juurella. Jotkut tuntevat Matterhornin paremmin sen lempinimellä Toblerone-vuori.Myös lennot jäätiköille ovat suosittuja, suosituin kohde on ehdotomasti iso Aletschinjäätikkö, joka on Alppien suurin jäätikkö sekä Unescon maailmanperintökohde. Aletsch on osa 82 400 hehtaarin suuruista Jungfrau-Aletschin alppialuetta, Unescon perintökohde sekin. Alue on seikkailuista nauttivien ulkoilijoiden suuressa suosiossa.Toki Zermattista ja sen ympäristöstä voi nauttia myös ilman helikopteria. Valleusreittejä on lukuisia; tekemistä ja näkemistä riittää pitkäksi aikaa.Ja koska Zermatt on autoton, sinne on matkustettava junalla. Auton voi jättää parkkiin viimeistä edelliselle juna-asemalle, jossa on iso parkkihalli. Tai sitten voi hypätä junaan jo St. Moritzissa ja nauttia päivän matkustamalla Sveitsin halki Glacier Express -junalla.Lisätietoa www.air-zermatt.ch/Teksti ja kuvat: Vesa EskolaLisää aiheestaMaailman hitain pikajuna Huipulle ilman hikeäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Matkailu Joskus ei kannata lähteä merta edemmäs kalaan – Saksan Itämeren rannikolta löytyy hienoja rantakohteita 9.2.2025 Matkailu Tarton Alatskivi ja linnan skottilumo 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Matkailu Sodan muistoja Belgradia vartioivan linnoituksen vallihaudoissa 2.2.2025 Matkailu Tarton Peipsijärvelle pilkille – miksipäs ei! 27.1.2025 Matkailu Pahuuden monumentti – Auschwitz-Birkenau keskellä Eurooppaa muistuttaa ihmisen tekemistä kauheuksista 26.1.2025 Matkailu Lapsuus sodan keskellä: Sarajevossa sijaitseva museo kertoo sodasta lasten kokemusten kautta 26.1.2025 Matkailu Huurteista historiaa Tartossa – mainio A. Le Coq -panimomuseo 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle