4.10.2022 Ajoneuvot Äiti ei pysty seuraamaan MM-rallin ratkaisun hetkiä: ”En koskaan katso niitä livenä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kalle Rovanperän tukijoukko MM-ralleihin kuuluu isän lisäksi myös äiti Tiina, joka kiertää säännöllisesti lapsensa edesottamuksia seuraamassa. Déjà-vu –ilmiö on Tiina Rovanperälle todellinen. Hän tietää jo 1990-luvun loppupuolelta lähtien, millaista on jännittää lähimmäisen puolesta. Tuolloin Kallen isä Harri Rovanperä, kiersi vuosien ajan rallin MM-sarjaa usean tehdastiimin palkkalistoilla.Laji on yhä sama, mutta tällä kertaa jännitettävänä ovat oman pojan suoritukset, mikä tekee asiasta vielä piirun verran jännittävämpää.- Aika suuri ero siinä on, koska lapsi on lapsi. Olin jo aiemmin kulkenut vuosia seuraamassa ralleja, joten tiesin, mitä tuleman pitää ja mitä touhua se on. En ole kauhean kova jännittämään, mutta Powereita en koskaan katso livenä. Muutoin kyllä olen reippaana pätkien varrella, Tiina Rovanperä hymyilee.Toden totta, MM-rallin päättävät Power Staget ovat olleet Kallen heiniä koko kauden ajan. Huipputuloksista huolimatta äiti ei kotoa rallia seuratessaan kuitenkaan istu tuolloin television ääressä.Belgian osakilpailuun mennessä ajetuista yhdeksästä Power Stagesta Kalle on voittanut kahdeksan, mikä tarkoittaa sitä, että hänen venymiskykynsä on ainutlaatuinen kilpakumppaneihin verrattuna.- Niin on, mutta kun tietää sen, mitä korvien välissä liikkuu…sitten kun rykäistään sukka syylärissä erikoiskokeelle, niin mahdollisuus kaikkeen on olemassa. Jos kotona katson rallia, niin en ikinä katso niitä livenä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukana elämistä joka tilanteessaErityisen hohdokasta rallin seuraaminen on ollut kuluvalla kaudella. Viisi ykköstilaa ovat tarkoittaneet sitä, että hurraamista on riittänyt. Kalle on yltänyt liki kaikissa osakilpailuissa lyömättömään flow-tilaan, jolloin kaikki tuntuu onnistuvan.- Se on ollut itsellenikin helpompaa, kun ei ole tarvinnut kokea pettymyksiä. Elän myös ne pettymykset aika voimakkaasti, jos tulee vaikkapa teknisiä vikoja. Ulosajon vaara on aina olemassa, mutta olen helpottunut, koska kun ”moodi” on hyvä ja ralli lähtee kulkemaan hyvin, niin se antaa monesti pieniä virheitä anteeksi.Kaikesta näkee ja kuulee, että ralli on Tiina Rovanperälle tuttu laji. Ja miksei olisi, sillä hän matkaa mielellään rallipaikkakunnille useamman kerran vuodessa. Eikä silloin seurata kisaa hotellihuoneen televisiosta, vaan aitiopaikalta, erikoiskokeen varrella.- Aika tarkkaan sellainen neljä, viisi kisaa olen päässyt joka vuosi katsomaan. En käy edes joka rallissa huoltoparkissa, mutta kerran pyrin käymään kisan aikana tervehtimässä. Tai sitten käyn hotellilla muutaman sanan vaihtamassa. Hirveästi ei silloinkaan jutella, vaan se on enemmänkin hyvän yön toivotuksia. En jää jutustelemaan, koska Kallen pitää päästä katsomaan videoita, ja sitä touhua riittää pitkälle yöhön. Haluan aina nähdä livenä jossain kohtaa, jos en huoltoparkkiin ehdi. Pyrin käymään kaikki erikoiskokeet, joille vain suinkin ehdin, hän kertoo rallin aikaisesta ohjelmastaan.Kallen polte ajotehtäviin oli jo nuoresta pitäen niin kova, että olisi ollut melkein ihme, jos aikuisikään ei olisi moottorit vahvasti liittyneet.- En osannut kauhean aikaisin ajatella rallia Kallen ammattina. Into kaikkeen moottoriurheiluun oli vahva, joten nopeasti oli selvää, että jonkinlaiseen rapakossa rämpimiseen, eli pätkillä kulkemiseen, täytyy varautua. Aika nopeasti tämä menestys on kuitenkin tullut. En osannut arvata, että jo tällä hetkellä oltaisiin tässä tilanteessa.”Jäätävä kyky”Tiina Rovanperä tuntee lapsensa paremmin kuin kukaan toinen. Niinpä hän on oikea ihminen analysoimaan Kallen vahvuuksia ammattimaisena kilpa-ajajana.- Korvien väli on se suurin tekijä. Kallella on jotenkin niin jäätävä kyky pois sulkea asiat mielestään ja keskittyä vain yhteen asiaan. Vaikka ongelmia tulisi, niin nekin hän onnistuu sulkemaan pois ajatuksistaan. Kenenkähän hermot lienee saanut, kun tuntuu, ettei hän koskaan hermoile mistään, naurahtaa onnellinen äiti.Todellisen tuntuman lapsensa työhön hän on saanut kyytikokemuksilla, joita nykyisestä, hybridiautosta ei ole vielä tullut, mutta aiemmista autoista kylläkin.- Siinä oli palan matkaa välissä, etten ollut WRC:ssä istunut, joten olihan se vaikuttavaa olla oman pojan kyydissä. Fiilis oli sellainen, ettei tämä ole todellista – että tällaista kyytiä mennään. Tuntuuhan se autossa sisällä huimemmalta, kun hypätään suoraan mutkan yli vasempaan tai oikeaan. Miten se on mahdollista? He tekevät sitä aamusta iltaan, ja nykyään kun ei ehdi nukkua muutamaa tuntia enempää yössä, niin onhan se rankkaa.Tässä asiassa auttaa vain erinomaiset unen lahjat, jotka Kallelle on suotu. Siirtymäosuuksilla hän luovuttaa mielellään auton kartanlukijalleen Jonne Halttuselle, jotta mahdollisuus pieneen lepohetkeen on olemassa myös kesken kiireisen kisapäivän.- Hän nukkuu oikeasti, hän on täydessä unessa. Sellainen taito hänellä on, ja minulla myös. Minäkin pystyn tekemään sen - laittamaan silmät kiinni ja nukahtamaan heti, mutta minä en olekaan tuollaisessa ammatissa.Pitkän MM-rallirypistyksen jälkeen äiti haluaa kuulla poikansa ajatukset tuoreeltaan.- Laitan hänelle viestin heti rallin jälkeen, ja yleensä Kalle soittaa takaisin, kun on sopiva hetki. On kiva kuulla fiilikset ja mitä rallissa on tapahtunut, jos on ollut jotain erikoista matkan varrella. Haluan aina tietää lyhyesti asiat heti, ja enemmän sitten kun livenä nähdään, jos hän tulee vaikka kotona käymään. Sitten voi pikkuisen jutella, vaikka emme enää vapaa-ajalla hirveästi rallista puhu.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaLisää aiheestaTommi Mäkinen analysoi Rovanperän uutta kautta hallitsevana mestarina Muistatko vielä nämä Kalle Rovanperän uran tähänastiset kohokohdat? Rovanperän uskomaton tarina – ensikosketus WRC-Toyotaan vain 15-vuotiaana Kalle Rovanperä oli jo alusta asti korvamerkitty Toyota-kuljettajaksiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen