28.3.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mistä on premium-autot tehty? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun BMW:n 1-sarja vaihtaa sukupolvea, siirtyy viimeinenkin saksalainen premium-kompakti tavanomaisuuteen. Vain kymmenen vuotta sitten Mercedes-Benz myi pientä ja tilankäytöltään mestarillista A-sarjaa. BMW:n tarjosi kompaktia takavetoista pystyperää, 1-sarjaa. Kolmikosta vain Audi tyytyi tavanomaisuuteen, A3 oli Golf miellyttävämmillä muoveilla ja paremmalla uuden auton tuoksulla.Mercedes-Benzin ensimmäinen A-sarja oli hiomaton timantti: laatuvaikutelma ei vastannut odotuksia, mutta tilankäyttö oli mestarillista.Tänään A3 on yhä ennallaan: yhä kaikin puolin erinomainen luksus-Golf. A-sarjastakin on kehittynyt erinomainen, mutta etuvetoiseksi pystyperäksi muuntautuneena ei enää ainutlaatuinen.Vielä hetken BMW tarjoaa jotain uniikkia, pientä takavetoista 1-sarjaa. Vaan ei kauaa.BMW M140i xDrive.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyModerni etuvetoValmistajan julkaisema ennakkotiedote pehmentää laskua etuvetokauteen. BMW kertoo etuvetoisen perusrakenteen olevan viiden vuoden kehitystyön tulos, ja sitä kuvaillaan moderniksi ja premium-kompaktien ajettavuusrimaa nostavaksi. Tilankäyttökin tehostuu, sehän on poikittaismoottorisen etuvedon suurimpia etuja kustannussäästöjen lisäksi.Varsinaisia teknisyyksiä on paljastettu vasta ripeästä M135i xDrivestä. Malli korvaa M140i xDriven – toisin sanoen karismaattisen rivikuutosen (335 hv) tilalla on poikittainen kaksilitrainen rivinelonen, joka kehittää 306 hevosvoiman huipputehon.Naamioitu seuraavan sukupolven BMW 1-sarja.M135i xDrivesta tulee epäilemättä mainio auto. Bemarin etuvedot ovat ensimmäisestä 2-sarjan Active Tourerista alkaen olleet hyviä ajaa, ja nelivetoiset xDrive-mallit ovat käyttäytyneet hienosti myös jäärataolosuhteissa.Ei kyse ole siitä, etteikö poikittaismoottorinen M135i xDrive voisi olla hauska. Tottakai se voi olla, niin ovat Mercedes-AMG A 35 (306 hv – sattumaa?) ja Audi S3 Sportbackin (310 hv).Kyse on erottautuvuustekijöistä. Edellinen BMW 1-sarja erottautui jo pikkumoottorisena kilpailijoistaan takavedon ansiosta. Hyvässä ja pahassa.Tuntematon vetotapaLegendan mukaan takavedolla ei kuitenkaan ollut väliä. BMW:n entisen toimitusjohtajan Norbert kerrotaan paljastaneen, ettei 80 prosenttia asiakkaista Yhdysvalloissa tiennyt auton vetotavasta.Väite pitänee paikkaansa. Mutta oliko kysymys oikea? Ei Kalifornian helteessä tarvitse tietää vetävien pyörien sijainnista nauttiakseen ajettavuudesta. Eikä nyt ole kyse mistään driftaamisesta, vaan pienten nyanssien tuomista eroista.Poikittaismoottorin näkee mittasuhteista: etuakseli on taaempana, etuakselin ja etuoven välinen matka on lyhyempi.Perusrakenteen etu- tai takavetoisuus, tai enemmänkin moottorin asentaminen pitkittäin tai poikittain, on hyvin määräävä tekijä autossa. Se vaikuttaa akseliväliin, mittasuhteisiin, istuinten sijaintiin, painonjakaumaan, pyöräntuentaan ja niin edelleen. Erojen summa tekee takavetopohjaisesta autosta erilaisen ajaa – ottamatta kantaa paremmuuteen.Etuvetoperustaan vaihtamalla BMW 1-sarja on vain yksi pystyperä lisää: nelisylinterinen rivimoottori poikittain, automaattivaihteisto, MacPherson-joustintuet edessä, takana kenties monivarsituenta, perusmalleissa ehkäpä halvempi yhdystukiakseli. Tämä kuvaus kattaa kaiken Corollasta Rioon, A-sarjasta A3:een. Mitä premium-lisän vastineeksi sitten saa, jos ei älykkäämpiä ja arvokkaampia teknisiä ratkaisuja? Ehkä parempaa hienosäätöä, miellyttävämpiä muoveja, laajemmin verhoiltuja ovia? Ja tietysti pidempää lisävarusteluetteloa.Joskus näiden lisäksi tarjottiin kuuluisaa eksklusiivisyyttä. Audin, BMW:n tai etenkin Mercedes-Benzin valinta oli kannanotto. Sitten tulivat ensin jutussa puhutut pystyperät, sitten pienet katumaasturit ja crossoverit. Tänään premium ei tarkoita erityistä. Hopeisia, mustia ja valkoisia saksanhelmiä näkyy etenkin pääkaupunkiseudulla joka paikassa.Vuoden 2018 ensirekisteröintien perusteella Audia, BMW:tä tai Mercedes-Benziä yksilöllisempää kyytiä tarjosivatkin muun muassa Hyundai, Renault ja Mazda – ja ihan samoilla ratkaisuilla.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Valmistajat ja Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko uusien autojen pito pian vain luistonestojärjestelmien varassa? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 2.3.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: koin elämäni kamalimman taksimatkan Vantaalla Nissan Leafin kyydissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija