28.3.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mistä on premium-autot tehty? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun BMW:n 1-sarja vaihtaa sukupolvea, siirtyy viimeinenkin saksalainen premium-kompakti tavanomaisuuteen. Vain kymmenen vuotta sitten Mercedes-Benz myi pientä ja tilankäytöltään mestarillista A-sarjaa. BMW:n tarjosi kompaktia takavetoista pystyperää, 1-sarjaa. Kolmikosta vain Audi tyytyi tavanomaisuuteen, A3 oli Golf miellyttävämmillä muoveilla ja paremmalla uuden auton tuoksulla.Mercedes-Benzin ensimmäinen A-sarja oli hiomaton timantti: laatuvaikutelma ei vastannut odotuksia, mutta tilankäyttö oli mestarillista.Tänään A3 on yhä ennallaan: yhä kaikin puolin erinomainen luksus-Golf. A-sarjastakin on kehittynyt erinomainen, mutta etuvetoiseksi pystyperäksi muuntautuneena ei enää ainutlaatuinen.Vielä hetken BMW tarjoaa jotain uniikkia, pientä takavetoista 1-sarjaa. Vaan ei kauaa.BMW M140i xDrive.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyModerni etuvetoValmistajan julkaisema ennakkotiedote pehmentää laskua etuvetokauteen. BMW kertoo etuvetoisen perusrakenteen olevan viiden vuoden kehitystyön tulos, ja sitä kuvaillaan moderniksi ja premium-kompaktien ajettavuusrimaa nostavaksi. Tilankäyttökin tehostuu, sehän on poikittaismoottorisen etuvedon suurimpia etuja kustannussäästöjen lisäksi.Varsinaisia teknisyyksiä on paljastettu vasta ripeästä M135i xDrivestä. Malli korvaa M140i xDriven – toisin sanoen karismaattisen rivikuutosen (335 hv) tilalla on poikittainen kaksilitrainen rivinelonen, joka kehittää 306 hevosvoiman huipputehon.Naamioitu seuraavan sukupolven BMW 1-sarja.M135i xDrivesta tulee epäilemättä mainio auto. Bemarin etuvedot ovat ensimmäisestä 2-sarjan Active Tourerista alkaen olleet hyviä ajaa, ja nelivetoiset xDrive-mallit ovat käyttäytyneet hienosti myös jäärataolosuhteissa.Ei kyse ole siitä, etteikö poikittaismoottorinen M135i xDrive voisi olla hauska. Tottakai se voi olla, niin ovat Mercedes-AMG A 35 (306 hv – sattumaa?) ja Audi S3 Sportbackin (310 hv).Kyse on erottautuvuustekijöistä. Edellinen BMW 1-sarja erottautui jo pikkumoottorisena kilpailijoistaan takavedon ansiosta. Hyvässä ja pahassa.Tuntematon vetotapaLegendan mukaan takavedolla ei kuitenkaan ollut väliä. BMW:n entisen toimitusjohtajan Norbert kerrotaan paljastaneen, ettei 80 prosenttia asiakkaista Yhdysvalloissa tiennyt auton vetotavasta.Väite pitänee paikkaansa. Mutta oliko kysymys oikea? Ei Kalifornian helteessä tarvitse tietää vetävien pyörien sijainnista nauttiakseen ajettavuudesta. Eikä nyt ole kyse mistään driftaamisesta, vaan pienten nyanssien tuomista eroista.Poikittaismoottorin näkee mittasuhteista: etuakseli on taaempana, etuakselin ja etuoven välinen matka on lyhyempi.Perusrakenteen etu- tai takavetoisuus, tai enemmänkin moottorin asentaminen pitkittäin tai poikittain, on hyvin määräävä tekijä autossa. Se vaikuttaa akseliväliin, mittasuhteisiin, istuinten sijaintiin, painonjakaumaan, pyöräntuentaan ja niin edelleen. Erojen summa tekee takavetopohjaisesta autosta erilaisen ajaa – ottamatta kantaa paremmuuteen.Etuvetoperustaan vaihtamalla BMW 1-sarja on vain yksi pystyperä lisää: nelisylinterinen rivimoottori poikittain, automaattivaihteisto, MacPherson-joustintuet edessä, takana kenties monivarsituenta, perusmalleissa ehkäpä halvempi yhdystukiakseli. Tämä kuvaus kattaa kaiken Corollasta Rioon, A-sarjasta A3:een. Mitä premium-lisän vastineeksi sitten saa, jos ei älykkäämpiä ja arvokkaampia teknisiä ratkaisuja? Ehkä parempaa hienosäätöä, miellyttävämpiä muoveja, laajemmin verhoiltuja ovia? Ja tietysti pidempää lisävarusteluetteloa.Joskus näiden lisäksi tarjottiin kuuluisaa eksklusiivisyyttä. Audin, BMW:n tai etenkin Mercedes-Benzin valinta oli kannanotto. Sitten tulivat ensin jutussa puhutut pystyperät, sitten pienet katumaasturit ja crossoverit. Tänään premium ei tarkoita erityistä. Hopeisia, mustia ja valkoisia saksanhelmiä näkyy etenkin pääkaupunkiseudulla joka paikassa.Vuoden 2018 ensirekisteröintien perusteella Audia, BMW:tä tai Mercedes-Benziä yksilöllisempää kyytiä tarjosivatkin muun muassa Hyundai, Renault ja Mazda – ja ihan samoilla ratkaisuilla.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Valmistajat ja Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajatuksia autoista Merkkikerhot ovat jäsentensä ilmentymiä – Ajatuksia autoista 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen