28.3.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mistä on premium-autot tehty? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun BMW:n 1-sarja vaihtaa sukupolvea, siirtyy viimeinenkin saksalainen premium-kompakti tavanomaisuuteen. Vain kymmenen vuotta sitten Mercedes-Benz myi pientä ja tilankäytöltään mestarillista A-sarjaa. BMW:n tarjosi kompaktia takavetoista pystyperää, 1-sarjaa. Kolmikosta vain Audi tyytyi tavanomaisuuteen, A3 oli Golf miellyttävämmillä muoveilla ja paremmalla uuden auton tuoksulla. Mercedes-Benzin ensimmäinen A-sarja oli hiomaton timantti: laatuvaikutelma ei vastannut odotuksia, mutta tilankäyttö oli mestarillista. Tänään A3 on yhä ennallaan: yhä kaikin puolin erinomainen luksus-Golf. A-sarjastakin on kehittynyt erinomainen, mutta etuvetoiseksi pystyperäksi muuntautuneena ei enää ainutlaatuinen. Vielä hetken BMW tarjoaa jotain uniikkia, pientä takavetoista 1-sarjaa. Vaan ei kauaa. BMW M140i xDrive. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moderni etuveto Valmistajan julkaisema ennakkotiedote pehmentää laskua etuvetokauteen. BMW kertoo etuvetoisen perusrakenteen olevan viiden vuoden kehitystyön tulos, ja sitä kuvaillaan moderniksi ja premium-kompaktien ajettavuusrimaa nostavaksi. Tilankäyttökin tehostuu, sehän on poikittaismoottorisen etuvedon suurimpia etuja kustannussäästöjen lisäksi. Varsinaisia teknisyyksiä on paljastettu vasta ripeästä M135i xDrivestä. Malli korvaa M140i xDriven – toisin sanoen karismaattisen rivikuutosen (335 hv) tilalla on poikittainen kaksilitrainen rivinelonen, joka kehittää 306 hevosvoiman huipputehon. Naamioitu seuraavan sukupolven BMW 1-sarja. M135i xDrivesta tulee epäilemättä mainio auto. Bemarin etuvedot ovat ensimmäisestä 2-sarjan Active Tourerista alkaen olleet hyviä ajaa, ja nelivetoiset xDrive-mallit ovat käyttäytyneet hienosti myös jäärataolosuhteissa. Ei kyse ole siitä, etteikö poikittaismoottorinen M135i xDrive voisi olla hauska. Tottakai se voi olla, niin ovat Mercedes-AMG A 35 (306 hv – sattumaa?) ja Audi S3 Sportbackin (310 hv). Kyse on erottautuvuustekijöistä. Edellinen BMW 1-sarja erottautui jo pikkumoottorisena kilpailijoistaan takavedon ansiosta. Hyvässä ja pahassa. Tuntematon vetotapa Legendan mukaan takavedolla ei kuitenkaan ollut väliä. BMW:n entisen toimitusjohtajan Norbert kerrotaan paljastaneen, ettei 80 prosenttia asiakkaista Yhdysvalloissa tiennyt auton vetotavasta. Väite pitänee paikkaansa. Mutta oliko kysymys oikea? Ei Kalifornian helteessä tarvitse tietää vetävien pyörien sijainnista nauttiakseen ajettavuudesta. Eikä nyt ole kyse mistään driftaamisesta, vaan pienten nyanssien tuomista eroista. Poikittaismoottorin näkee mittasuhteista: etuakseli on taaempana, etuakselin ja etuoven välinen matka on lyhyempi. Perusrakenteen etu- tai takavetoisuus, tai enemmänkin moottorin asentaminen pitkittäin tai poikittain, on hyvin määräävä tekijä autossa. Se vaikuttaa akseliväliin, mittasuhteisiin, istuinten sijaintiin, painonjakaumaan, pyöräntuentaan ja niin edelleen. Erojen summa tekee takavetopohjaisesta autosta erilaisen ajaa – ottamatta kantaa paremmuuteen. Etuvetoperustaan vaihtamalla BMW 1-sarja on vain yksi pystyperä lisää: nelisylinterinen rivimoottori poikittain, automaattivaihteisto, MacPherson-joustintuet edessä, takana kenties monivarsituenta, perusmalleissa ehkäpä halvempi yhdystukiakseli. Tämä kuvaus kattaa kaiken Corollasta Rioon, A-sarjasta A3:een. Mitä premium-lisän vastineeksi sitten saa, jos ei älykkäämpiä ja arvokkaampia teknisiä ratkaisuja? Ehkä parempaa hienosäätöä, miellyttävämpiä muoveja, laajemmin verhoiltuja ovia? Ja tietysti pidempää lisävarusteluetteloa. Joskus näiden lisäksi tarjottiin kuuluisaa eksklusiivisyyttä. Audin, BMW:n tai etenkin Mercedes-Benzin valinta oli kannanotto. Sitten tulivat ensin jutussa puhutut pystyperät, sitten pienet katumaasturit ja crossoverit. Tänään premium ei tarkoita erityistä. Hopeisia, mustia ja valkoisia saksanhelmiä näkyy etenkin pääkaupunkiseudulla joka paikassa. Vuoden 2018 ensirekisteröintien perusteella Audia, BMW:tä tai Mercedes-Benziä yksilöllisempää kyytiä tarjosivatkin muun muassa Hyundai, Renault ja Mazda – ja ihan samoilla ratkaisuilla. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Valmistajat ja Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe