1.7.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: Mazda, Kirsti Paakkanen ja reikäkortit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosi 1982 merkitsi siirtoa Toyotan maahantuonnista Mazdalle, mutta tietotekniikkaan se ei tuonut ainakaan parannusta. Onneksi Kirsti Paakkasen myötävaikutuksella opinnot saatiin sentään loppuun. Toyotan maahantuoja Korpivaara oli tosi hyvä talo työskennellä ja tuotteet olivat hyviä, mutta vaihtelu virkisti. Alkusyksystä 1982 Mazdan maahantuoja Haka-Auto tarjosi Mazda-henkilöautojen tuotepäällikön paikkaa ja samalla mahdollisuutta hoitaa loppuun kesken jääneet kauppatieteiden maisterin opinnot.Korpivaaralla henkilöautojen tuotepäälliköllä oli riittänyt kiirettä, kun vastuualue ulottui piskuisesta Toyota Starlet -mallista aina isoon HJ60-maasturiin saakka. Työkiireiden ja lukuisten työmatkojen vuoksi ekonomin jatko-opiskelut jäivät ”vaiheeseen”: maisterin papereista puuttui ainoastaan gradun teoriaosan kirjoittaminen ja muutama tentti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReikäkortteja ja ristiintaulukointiaAutokorjaamoiden palveluja käsittelevän gradun kyselyn vastaukset oli jo naputeltu reikäkorteille (!) tietokoneella tehtävää tulosten ristiintaulukointia varten. Reikäkortteja kertyi iso laatikollinen, koska kyselyyn vastaajia oli satoja. Harmi, että hävitin reikäkortit viimeisen muuton yhteydessä. Reikäkortit kuvaavat hyvin 1970-luvun tietotekniikan tasoa. 70-luvun puolessavälissä Helsingin Kauppakorkeakoululla ei ollut omaa tietokonetta. Tehtävät kirjoitettiin reikänauhalle ja lähetettiin Espoon Otaniemeen Teknillisen korkeakoulun tietokoneelle tehtäväksi yöllä ”eräajona”. Tulokset saatiin sitten seuraavana päivänä.Isommat tiedostot, kuten kyselytutkimuksen tulokset, kirjoitettiin reikäkorteille. Kauppiksessa opiskelin Basic- , Fortran- ja Cobol -ohjelmointikielet, joista etenkin Basicia tarvittiin tehtävien suorittamisessa. Työelämässä tuotepäällikkönä ohjelmointikielistä ei ollut juurikaan apua. 80–90-lukujen vaihteessa käyttäjäystävälliset, henkilökohtaiset Apple- ja PC-tietokoneet alkoivat yleistyä, eikä niiden käyttäjän enää tarvinnut osata ohjelmointikieliä lainkaan.Telefax rähinän seurauksenaSyksyllä 1982 siirryin siis Haka-Auton palvelukseen Vantaan Kaivokselaan (tai oikeammin Silvolan teollisuusalueelle). Se oli myös työmatkan kannalta hyvä vaihtoehto, sillä kuukautta aikaisemmin olin muuttanut Vantaan Hakunilasta Helsinkiin Länsi-Pakilaan. Näin saatoin ajaa Hämeenlinnanväylää töihin Silvolaan ja töistä kotiin Pakilaan ruuhkasuuntaa vastaan.Vielä vuonna 1982 telefax oli aika harvinainen. Korpivaaralla oli sellainen ja kun menin Haka-Autoon, kävi ilmi, että siellä ei ollut telefax-laitetta lainkaan. Kirsti Paakkasen mainostoimisto Womena oli laatinut mainoksen piirimyyjille vaihtoautoilmoituksen alkuun. Pyysin lähettämään mainoksen tarkistettavaksi faxilla. Markkinointipäällikkö Pekka Tuohiniemi ja Womenan toimitusjohtaja Paakkanen ihmettelivät, mikä ihmeen telefax? Piti käyttää lähettiä ilmoitusaihion tarkistamiseksi. Rähisin asiasta, ja lopulta fax hankittiin sekä Haka-Autoon että Womenaan.Kirsti patisti jatko-opiskeluunMazdalla oli Toyotaa suppeampi mallisto, mikä antoi mahdollisuuden opiskeluun työn ohessa. Kuten sanottua, Haka-Auton käyttämä mainostoimisto oli Womena – naisten mainostoimisto. Sen toimitusjohtaja Kirsti Paakkanen patisti hoitamaan jatko-opiskelun nopeasti pois alta.Se onnistuikin työn ohella Kirstin kannustamana, ja sain maisterin paperit vuonna 1984. Ilman Paakkasen ”tätimäisen” pontevaa kannustusta jatko-opiskelu olisi varmaan tyssännyt, koska työ ja siihen liittyvä runsas matkustaminen tuntuivat edelleen huomattavasti opiskelua mielenkiintoisemmilta.Vaikka Kirsti oli hyvinkin särmikäs tyyppi eikä miellyttänyt kaikkia, useimpia ihmisiä hän osasi motivoida tehokkaasti – niin minuakin. Hän oli idearikas ja erittäin ahkera. Puhelin saattoi soida joskus yölläkin, kun Kirsti mietti seuraavan kampanjan yksityiskohtia ja tarvitsi siihen nopeasti tuotetietoja tai taustatietoja markkina- ja kilpailutilanteesta.Ei siis mikään ihme, että Womenan myytyään ja eläkkeelle jäätyään Kirsti Paakkanen palasi pian takaisin työelämään, osti konkurssikypsän Marimekon 90-luvun alussa ja nosti Marimekon uuteen, pitkäaikaiseen kukoistukseen.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan