28.11.2018 Liikenne Autoliitto: Sähköautokeskustelu uhkaa vanhentaa autokantaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen ilmastopaneelin ilmoittama tavoite sähköautokannan nostamisesta 850 000:een asettamalla polttomoottoriautot tuonti- ja ostokieltoon on harkitsematon ja epärealistinen. Suomalaisista ympäristöjärjestöistä koostuva Suomen ilmastopaneeli esittää (HS 28.11.2018) sähköautojen määrän räjähdysmäistä lisäämistä keinona liikenteen päästötavoitteiden saavuttamiseksi. Ilmastopaneelin mukaan Suomeen pitää saada 850 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Samalla ilmastopaneeli esittää, että polttomottoriautoille tulisi asettaa tuontikielto vuonna 2025 ja ostokielto 2027. Tuore avaus lisää epävarmuutta autonostajissa, lykkää ostopäätöksiä ja siten vanhentaa jo ennestään vanhaa autokantaa, toteaa Autoliitto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomen 2,7 miljoonan liikennekäytössä olevan henkilöauton kanta on tällä hetkellä keskimäärin 12 vuoden ikäinen. Autokannassa on tämän vuoden lopussa noin 13 000 täyssähköautoa ja pistokehybridiä. Kun Suomessa myydään vuodessa runsaat 100 000 uutta henkilöautoa, voi luvuista päätellä ilmastopaneelin esityksen toteutuskelpoisuuden. Autoliitto huomauttaa, että myös Sitra esitti pari viikkoa sitten, että Suomen sähköautokanta voitaisiin nostaa 800 000 autoon vuoteen 2030 mennessä. Mitään keinoja tavoitteisiin pääsemiseksi ei ole kerrottu. Tulevaisuudesta on kerrottava Ilmastopaneelin esitys tuonti- ja ostokielloista on epärealistinen sekä vastuuton ja se kääntyy valitettavasti päästötavoitteita vastaan, Autoliitto näkee. Poliittisten päättäjien pitäisi liiton mukaan kertoa nyt autonomistajille ja -ostajille selvä suunnitelma siihen, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. – Jos polttomoottoriautoille tulisi tuontikielto seitsemän ja ostokielto yhdeksän vuoden päästä, mitä käy siihen saakka hankittujen polttomoottoriautojen arvolle? Eihän kukaan halua ostaa autoa, jonka arvo nollautuu suhteellisen lyhyen ajan kuluttua, Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna toteaa. – Kuten on aiemminkin nähty, tällaiset spekulaatiot pysäyttävät autokaupan ja vanhentavat autokantaa entisestään. Se ei liene ilmastopaneelin tavoite. Liikenteen päästöjä pitää vähentää tekemällä vähäpäästöisten autojen hankkimisesta edullisempaa. Yksi keino on autoveron poistaminen. Sähkön osuus liikenteestä lisääntyy koko ajan, mutta ilman tuki- tai muita toimenpiteitä ei autokannassa tapahdu nopeaa muutosta, Autoliitto viestittää. – Tuontikiellon toteuttaminen ei ole Euroopan Unionin lainsäädännön mukaista. Lisäksi perustuslakiin on kirjattu omaisuudensuoja, mikä tarkoittaa sitä, että kerran hyväksytyn tuotteen myymistä ei voida rajoittaa ostokiellolla, Merilinna huomauttaa. Lähde: Autoliitto Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt