15.8.2023

BMW:n vetypomo Moottorille: vetyautojen ei ole tarkoitus korvata sähköautoja

Kuva Eetu Kokkonen
Vety sähköauto

Vetyautot tulevat. Tai sitten eivät tule. Tulevaisuuteen ei tietysti voi nähdä, mutta ennusteiden mukaan vetyautot todella tekevät tuloaan, mutta ei suinkaan sähköautojen korvaajiksi, vaan niiden rinnalle.

Moottori koeajoi jokin aika sitten vetykäyttöisen BMW iX5 Hydrogenin. Koeajon yhteydessä erinäiset tahot pitivät esityksiä vetytalouden merkityksestä, ja myös BMW:n vetyohjelman johtaja Jürgen Guldner jakoi vetyyn ja vetyautoihin liittyviä kommentteja mielellään.

BMW iX5 Hydrogen

Vetyautoihin suuntautuva keskustelu on ollut vähintään yhtä kaksijakoista, kuin sähköautoista käytävä väittely. Osa ilmoittaa pontevasti jättävänsä akkusähköautot kokonaan välistä, ja odottavansa suosiolla Suomeen kunnollista vetytankkausinfraa ja vetyautoja. ”Vastapuoli” taas naureskelee vetyauton olevan sen sähköautoa huonomman hyötysuhteen vuoksi kuolleena syntynyt ajatus, jonka kehittämiseen on turha tuhlata resursseja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sopu sijaa antaa

Entä jos totuus ei ole kummankaan edellä mainitun teesin mukainen? Ainakin BMW:llä ollaan sitä mieltä, että vetyautot todellakin ovat tulossa liikenteeseen, mutta ei suoranaisesti sähköautojen ”korvaajiksi”. Vetypomo Guldnerin mukaan vety on tulossa henkilöautoihin, mutta ei edes kaikkiin segmentteihin.

Baijerilaismerkin näkemys on, että vety tulee isomman ja kalliimman pään henkilöautoihin, eli niihin joilla myös ajetaan pääsääntöisesti pitkiä matkoja. Kohderyhmänä vetyautoille on paljon pitkiä matkoja ajavat, peräkärryä säännöllisesti vetävät, ja ne joiden käytössä sähköautojen toimintamatkat kärsivät esimerkiksi talviolosuhteissa liikaa.

Vety sähköauto

Tämä ei kuitenkaan tarkoita kovin suurta siivua kaikista henkilöautoista.

– Vuonna 2035 vetyautoja voi olla ensirekisteröinneistä noin viisi prosenttia, Guldner arvioi.

Myös Suomessa arviot vetyautojen määrästä ovat samansuuntaisia. Autoalan tiedotuskeskuksen käyttövoimaennusteessa arvioidaan, että vuonna 2035 vetyautojen osuus Suomen ensirekisteröinneistä olisi 5,7 %, ja vuoteen 2040 mennessä määrä voisi kasvaa jopa 9,2 prosentiin. Loput, eli huomattava enemmistö, ensirekisteröinneistä koostuisi tulevaisuudessa käytännössä täyssähköautoista.
Mutta miksi nopeasti tankattava ja toimintamatkaltaan vähemmän talvikeleistä kärsivä vetyauto ei syrjäyttäisi sähköautoja vetyinfran rakentuessa? Tarkemmin aiheeseen syvennytään 16.8. ilmestyvässä Moottorin numerossa 8/2023. Lehti löytyy hyvin varustetuista lehtipisteistä, tai voit tilata sen täältä.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Luetuimmat