15.8.2023 Ajoneuvot BMW:n vetypomo Moottorille: vetyautojen ei ole tarkoitus korvata sähköautoja Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vetyautot tulevat. Tai sitten eivät tule. Tulevaisuuteen ei tietysti voi nähdä, mutta ennusteiden mukaan vetyautot todella tekevät tuloaan, mutta ei suinkaan sähköautojen korvaajiksi, vaan niiden rinnalle. Moottori koeajoi jokin aika sitten vetykäyttöisen BMW iX5 Hydrogenin. Koeajon yhteydessä erinäiset tahot pitivät esityksiä vetytalouden merkityksestä, ja myös BMW:n vetyohjelman johtaja Jürgen Guldner jakoi vetyyn ja vetyautoihin liittyviä kommentteja mielellään.Vetyautoihin suuntautuva keskustelu on ollut vähintään yhtä kaksijakoista, kuin sähköautoista käytävä väittely. Osa ilmoittaa pontevasti jättävänsä akkusähköautot kokonaan välistä, ja odottavansa suosiolla Suomeen kunnollista vetytankkausinfraa ja vetyautoja. ”Vastapuoli” taas naureskelee vetyauton olevan sen sähköautoa huonomman hyötysuhteen vuoksi kuolleena syntynyt ajatus, jonka kehittämiseen on turha tuhlata resursseja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySopu sijaa antaaEntä jos totuus ei ole kummankaan edellä mainitun teesin mukainen? Ainakin BMW:llä ollaan sitä mieltä, että vetyautot todellakin ovat tulossa liikenteeseen, mutta ei suoranaisesti sähköautojen ”korvaajiksi”. Vetypomo Guldnerin mukaan vety on tulossa henkilöautoihin, mutta ei edes kaikkiin segmentteihin.Baijerilaismerkin näkemys on, että vety tulee isomman ja kalliimman pään henkilöautoihin, eli niihin joilla myös ajetaan pääsääntöisesti pitkiä matkoja. Kohderyhmänä vetyautoille on paljon pitkiä matkoja ajavat, peräkärryä säännöllisesti vetävät, ja ne joiden käytössä sähköautojen toimintamatkat kärsivät esimerkiksi talviolosuhteissa liikaa.Tämä ei kuitenkaan tarkoita kovin suurta siivua kaikista henkilöautoista.– Vuonna 2035 vetyautoja voi olla ensirekisteröinneistä noin viisi prosenttia, Guldner arvioi.Myös Suomessa arviot vetyautojen määrästä ovat samansuuntaisia. Autoalan tiedotuskeskuksen käyttövoimaennusteessa arvioidaan, että vuonna 2035 vetyautojen osuus Suomen ensirekisteröinneistä olisi 5,7 %, ja vuoteen 2040 mennessä määrä voisi kasvaa jopa 9,2 prosentiin. Loput, eli huomattava enemmistö, ensirekisteröinneistä koostuisi tulevaisuudessa käytännössä täyssähköautoista. Mutta miksi nopeasti tankattava ja toimintamatkaltaan vähemmän talvikeleistä kärsivä vetyauto ei syrjäyttäisi sähköautoja vetyinfran rakentuessa? Tarkemmin aiheeseen syvennytään 16.8. ilmestyvässä Moottorin numerossa 8/2023. Lehti löytyy hyvin varustetuista lehtipisteistä, tai voit tilata sen täältä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Uutinen Raportti: autokaupan sudenkuopat – asiakas altavastaajana 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 4.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: elämäntapaversioiden edelläkävijä Volkswagen Golf Country ja toinen kaupan päälle 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa