29.9.2018

Chevrolet Biscayne -61 – moderni sydämensiirtopotilas

Chevrolet Biscayne

1960-luvun jenkkiauton konehuoneessa on luonnollisesti V8-moottori. Tässä tapauksessa moottori on lainattu 2003-mallin Audi RS6:sta ja suorituskyvyn takeeksi sen jatkeena on Precisionin ahdin.

X-treme Car Show on kerännyt suomalaisten näyttelyautojen lisäksi paikalle muiden Pohjoismaiden parhaimmistoa. Ruotsalaisen David Gunnarsin Chevrolet Biscaynessa huomio kiinnittyy ensimmäisenä auton väriseksi maalattuun isoon suksiboxiin. Se ei kuitenkaan ole Gunnarsin Biscaynen ”se juttu”, vaan suurimmat muutokset on tehty auton tekniikkaan. Pientä osviittaa normaalia paremmasta suorituskyvystä antaa jo se, että auton sisään on tylysti pultattu neljä erillistä kuppi-istuinta.

Chevrolet Biscayne

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saksalaista suorituskykyä

Eurooppalaisiin autoihin on kautta aikojen sovitettu kenkälusikalla amerikkalaisia V8-moottoreita, mutta toisinpäin muutoksia on tehty harvemmin. Juuri siksi David Gunnarsin Audin V8-moottori Chevroletissa on piristävä poikkeus. RS6:n moottorissa iskutilavuutta on 4,2 litraa eli 255 kuutiotuumaa, mihin on päästy 84,5 millin porauksella ja 93 millin iskunpituudella.

Chevrolet Biscayne

Hengityksestä huolehtii 40-venttiilinen kansi, mutta Gunnarsin mielestä ei riittävästi. Siksi moottorin etupuolelle on asennettu Precision 67/66 -ahdin. Suuttimet on vaihdettu Bosch Motorsportin 1300cc-kokoisiin, Mahlen männillä puristukseksi tulee 9,5:1 eivätkä H-profiilikanget ujostele kovempiakaan ahtopaineita. Kuten puristussuhteesta ja suuttimien koosta jo voi päätellä, polttoaineeksi on vaihdettu E85. Voimanlähteen toiminnan viimeistelee Maxx Ecu Race -moottorinohjaus.

Chevrolet Biscayne

Corveten voimansiirto ja RS6:n jarrut

Lähes eläkeikään ehtineen Biscaynen alkuperäinen alusta ei tekisi oikeutta parantuneelle suorituskyvylle, joten teknisiä muutoksia ei ole rajattu pelkästään sydämensiirtoon. Voimansiirto perustuu Chevrolet Corvette C5 Z06 -tekniikkaan. Jarrulevyt on samoin lainattu Corvetesta. Jarrusatuloina sekä edessä että takana on Audi RS6:stä lainatut satulat, edessä 8-mäntäiset. Vanteina Rohana RC9:t ja rengaskoko takana 315/35x20 ja edessä 255/40x19.

Chevrolet Biscayne

Moottoritehoa tai ahtopainetta ei ujo ruotsalainen ilmoita, mutta jos liikut Leksandin ja Moran tienoilla Ruotsissa, niin tätä sinistä Biscaynea ei liikennevaloissa kannata aivan peruskipolla lähteä haastamaan.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia