14.1.2018 Ajoneuvot Citroënin klassikkohuutokauppa – tulossa kevätmuuttaja myös Suomeen! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joulukuussa Citroën järjesti harvinaisen huutokaupan, jossa yhtiö myi osan museoarkistonsa aarteista. Harrastajien unelmavalikoimasta löytyi sopiva autohelmi myös Suomeen. Ilmassa on sitä kuuluisaa suuren urheilujuhlan tuntua, sillä sohvat, pöydät ja naksut on alistettu suuren taulutelevision palvontaan. 10. päivä joulukuuta ei ole kuitenkaan oikea aika Oscar-valvojaisille tai Super Bowlille, vaan luvassa on ainutlaatuinen autotapahtuma.Vuoden 2010 TUBIK-konseptiauto pyrki jatkamaan H-Vanin jalanjäljillä. Pelkistä kuorista koostuva konsepti myytiin lähes 37 000 eurolla.Citroënin oma arkisto, Citroën Conservatoiré, ei ole varsinainen museo, sillä sen ovet eivät ole auki suurelle yleisölle. Nyt ranskalainen väkäsmerkki kuitenkin yhdistää kokoelmansa saman katon alle konserniveli-Peugeotin kanssa, joten on syytä karsia joitakin arkiston helmistä. Niinpä ranskalaisvalmistaja järjestää autohuutokaupan, jossa myydään 65 autoa Citroënin pitkän historian varrelta. Samalla kaupataan 90 kohdetta erilaista autoaiheista tavaraa ajohaalareista apupöytiin ja mainoskyltteihin. Päässälaskuissaan nopeat hoksaavatkin, että kyseessä on 155 kohteen huutokauppa.Vanhan Citroën-kyltin hinta kohosi yli 2 500 euron.Muutaman tunnin mittainen huutokaupparupeama onkin jännintä tylsyyttä vuonna 2017. Suurin osa ostajista seuraa huutokauppaa netin kautta. Ranskalaisen Drouotlive-palvelun kautta järjestettyä huutokauppa seuraa lopulta 1 168 nettikatsojaa, joista peräti 621 rekisteröityi potentiaalisiksi huutajiksi. Kaikkiaan 311 huutajaa käytti oikeuttaan tarjouksen esittämiseen ja yhteensä 63 ostajaa onnistui voittamaan itselleen huudon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViiden tonnin haalaritLämmittelynä huutokaupassa aloitetaan autoiluun ja moottoriurheiluun liittyvillä tavaroilla. Jo huutokaupan alussa tulee selväksi, että Citroën oli hinnoitellut kohteensa maltillisesti alakanttiin varmistaakseen niiden menemisen. Tämä ei kuitenkaan hillitse ostajia, jotka ajautuvat korotuskisoihin jo heti ensimmäisten kohteiden kohdalla.Vuoden 1995 Axel yhdisti Citroën AX:n ja sähköisen voimalinjan. Myyntihinta 3 156 €.Esimerkiksi noin 200 euron arvoiseksi hinnoitellut rallihaalarit ottavat heti luulot pois edukkaita löytöjä etsiviltä. Jacky Ickxin vuoden 1991 Pariisi–Dakar-ajohaalarit myydään lopulta peräti 5 824 euron hintaan. Suomalaisedustusta huutokauppatavaroissa tarjoaa Ari Vatanen, jonka vuoden 1991 Pariisi–Dakarista oli myynnissä muutama isokokoinen valokuvavedos. Myös Vatasen ajosuoritusta esittävät kuvat myydään moninkertaisesti yli hinta-arvion.Ari Vatanen matkalla Pariisista Dakariin vuonna 1991 Citroën ZX Rallye-Raidilla.Lisäksi kauppaa tehdään esitteistä, myymäläkylteistä, huoltopöydistä, valokuvista, dieselmoottorista, Tintti-sarjakuvateoksesta, konseptipiirroksista, polkupyöristä ja pienoismalleista. Myynnissä onkin kaikkea, mitä vuosikymmeniä kestävän autoharrastamisen aikana luonnollisesti jää nurkkiin lojumaan.Kisastudion vieraanaSaimme kutsun huutokauppakisastudioon Citroënin maahantuojan Auto-Bonin tiloihin Vantaalle. Maahantuojan sotasuunnitelmana on, että ainutlaatuisesta huutokaupasta voisi löytyä museoesine tai pari omaan edustuskäyttöön. Myös tehtaalla on suhtauduttu lämpimästi ajatukseen, että sen vanhat arkistoaarteet päätyisivät lähipiirin haltuun.Aivan yhtä varauksettomasti ideaan ei kuitenkaan suhtauduttu maahantuojan riveissä. – Talousjohtaja epäili hiukan mielenterveyttä, kun kerroin mitä olemme viikonlopulle suunnitelleet, virnistelee toimitusjohtaja Markus Vuolle. Toden totta. Jalassa ovat ne kuuluisat ostohousut, sillä tarkoitus on ostaa auto, kunhan vain runsaudenpulasta osaisi päättää.Huutamisen toimivuus sen sijaan testattiin jo huutokaupan alkuvaiheessa Timo Salosen Pariisi–Moskova–Peking rallihaareilla vuodelta 1992, jotka saapuvat Suomeen komeaan 1 568 euron hintaan.Syvemmälle hulluuteenHuutokaupan toisessa vaiheessa kohteena ovat autot. 65 huutokaupattavaa autoa vaihtelevat rajusti kunnon, iän ja statuksen mukaan. Mukana on konseptiautoja, esittely-yksilöitä, puoliksi restauroituja klassikoita ja esituotantoautoja. Huutokauppakuvastossa varoitellaan joidenkin yksilöiden kohdalla, että tieliikenne voi jäädä haaveeksi.Ongelmaksi kuitenkin muodostuvat jälleen Citroënin maltilliset hinta-arviot yhdessä innokkaan huutajalauman kanssa. Auto toisensa jälkeen karkaa ulottumattomiin hintoihin. Erityisen muodikkaita tuntuvat olevan alkuperäiset Méhari-rantakirput, joiden arvo on noussut uuden sähköisen E-Méharin esittelyn myötä.Vuoden 1979 neliveto-Méhari nuijittiin lopulta 28 000 eurolla.Haasteeksi osoittautuu myös kunnianhimo. Ainutlaatuisesta huutokaupasta ei viitsisi hankkia tavallisinta tavallista Citroënin harmailta vuosilta (sori vaan Xsarat!), mutta konseptit ja erikoisuudet voivat olla lähes mahdottomia huollettavia. Autolla olisi myös hauska käydä jossain, joten pelkkä esittelykappale ei houkuttele.Kaasunestejousitus voisi kuitenkin olla se juttu. Vuosikymmenien ajan merkki tunnettiin taikamattokyydeistään ja se antaa juuri klassikko-Citroëneille sopivasti statusta. Eikä ole ihme, että Citroën tavoittelee paluuta taikamattoaikoihin uuden iskunvaimennintekniikan avulla.Tämä takasiipi ei esittelyjä kaipaa.BX GTi olisi ainakin varma valinta. Vuoden 1990 esituotantoauto on rullannut alle 30 000 kilometriä ja mallin klassikkostatus on todella alkamassa. Valitettavasti moni muu on todennut saman ja hinta kohoaa yli 11 000 euron, hinta-arvion oltua laajahko 4 000–10 000 euroa.Xantia Activa V6Xantia Activa V6! Vallankumouksellisen Activan V6-version tuominen voitaisiin sekin laskea jo eräänlaiseksi kulttuuriteoksi. Aikoinaan aktiivijousituksensa ansiosta hämmästyttänyttä Activaa pidettiin hetkittäin jopa “liian hyvänä” alustaltaan. Mallilla on edelleen hallussa Teknikens Världin hirvitestin kärkipaikka, jättäen jälkeensä jopa McLarenin ja Porschen uusimpia luomuksia. 5 000–8 000 euron hinta-arvio on muisto vain, lopulta meklarin vasara pamauttaa summaksi 15 680 euroa.Häiriintyneellä tavalla myös kohde 145 houkuttelisi. Sveitsiläisen Sbarron muokkaama Grand Angle -konseptiauto tutusta Berlingosta on tehty nimenomaan kuvausautoksi – vaikka myönnämme motiivien olevan puhtaasti itsekkäät. Sbarro tunnetaan toki monista muistakin konseptisekoiluistaan, joista monet ovat myynnissä vieläpä kohtuulliseen hintaan.Sbarron rakentama Berlingo Grand Angle on jokaisen autokuvaajan unelma.Eikä koskaan pidä väheksyä hyvän Citroën XM:n viehätystä. Kahden ensimmäisen XM:n perusteella epäilemme kuitenkin, että huutokaupan loppupään kohteisiin kuuluva vuoden 2000 XM V6 Exclusive karannee turhan kauas.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohde 139Auto toisensa jälkeen vaihtaa omistajaa. Selvät suosikit joutuvat kovan hintakisan kohteeksi, mutta kaikkein tavallisimmat autot pysyvät hinta-arvion tuntumassa. Lopulta ruudulla on kohde 139.– Oisko se tää? – Anna mennä, yllytämme sivusta.Kohde 139: Citroën Xantia juuri sellaisena, kuin sen muistamme.Vuoden 1993 Xantia 2,0 16v. ei ole erityisen ihmeellinen, ja juuri siksi se on täydellinen. Edelleen linjakkaasta muotoilusta vastasi tuttuun tapaan Bertone, nimessä on X-kirjain ja alustasta löytyy juurikin se kaasunestejousitus. Huutokauppakohteen kuvauksessakin todetaan, että Xantiaa pidetään 1900-luvun viimeisenä isona oikeana Citroënina.Yksilöllä on ajettu käsittämättömät 89 kilometriä – siis autokaupasta maisemalenkin kautta kotiin! Lähes täydelliseltä näyttävä aikakapseli tuo mieleen muistoja Xantian aktiivivuosilta 1990-luvun puolivälistä, jolloin mallia näki liikenteessä omaa pihaa myöten. Lopulta huutokauppasivuston hinta näyttää sinistä: voittava huuto tuli täältä!. 3 000 – 5 000 euron hinta-arvio ylittyi hiukan, lopullisen summan ollessa kuluineen 6 720 euroa.Tunnelma on kuitenkin katossa: nyt on auto!Kun vielä viimeiseksi hätävaraksi suunniteltu XM V6 karkaa 4 000 – 6 000 euron hinta-arvion sijaan yli 30 000 euron, oli Xantia ehdottomasti oikea valinta.Kauas pilvet karkaa: Citroën XM V6 Exclusive arvostettiin lopulta 33 600 euron arvoiseksi.Siellä kaukanaLopulta useamman tunnin huutokaupparituaali on ohi ja kaikki kohteet on myyty uusille omistajilleen. Autohuutokaupat, kuten muutkin huutokaupat, ovat aina sykähdyttäviä tapahtumia, mutta kieltämättä kisakatsomoon tuo uuden säväyksen se, jos joku paikallaolevista osallistuu huutamiseen.Iso kiitos myös Citroënille, sillä vaikka klassikkoautojen huutokauppoja järjestetään tasaisin väliajoin meillä ja maailmalla, on tällainen kokoelman karsiminen harvinaista herkkua.Jäljellä on enää yksi ongelma: huutokauppasaalis on Ranskassa.Mutta Xantian kevätmuutto Suomeen on kuitenkin toinen tarina.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Citroën Lue myös: Tiedätkö mistä Citroën sai erikoisen nimensä? Näin se toimii: Citroënin mukavuusjousitus odotti sopivaa hetkeä Päivän kuva: Citroënin salaiset kammiot Airbump on nyt chic – Citroënin sälä on mahtavaa! Citroënilta sähköistä avohoitoa rantakuumeeseen Citroën aikoo palata automaailman outolinnuksi Päivän kuva: Ranskalaista leirielämää eli glampingia Korsikalla Rakkaudesta lajiin: Sébastien Loeb nähdään vielä kolmessa WRC-rallissa Suomen tyylikkäin autoletka – Citroën DS Suomessa 60 vuotta! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”