7.11.2019 Liikenne Ehdotettu sähköautojen latauspistevelvoite uhkana kotimaan matkailulle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkailu- ja ravintolapalvelualan etujärjestö MaRan mielestä Ympäristöministeriön lakiesitys sähköautojen latauspistevelvoitteesta on ylimitoitettu ja saattaa aiheuttaa yrittäjille useiden satojen tuhansien eurojen kuluja. Ympäristöministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle lakiesityksen sähköautojen latauspistevelvoitteesta joka koskee myös ei-asuinrakennusten pysäköintialueita. Ehdotuksen mukaan jo olemassa oleville yli 20 parkkipaikan alueille pitäisi rakentaa kymmenen prosenttia latauspisteitä parkkipaikkojen kokonaismäärästä vuoteen 2025 mennessä.Esimerkiksi hiihtokeskusten ja huvipuistojen pysäköintipaikat on mitoitettu huippusesongin mukaan, kertoo matkailu- ja ravintola-alan etuja ajava Matkailu- ja Ravintolapalvelut Mara.Hiihtokeskuksella voi olla 1 000 pysäköintipaikkaa ja huvipuistolla tästä vielä kaksinkertainen määrä. Lausuntokierroksella oleva ehdotus tarkoittaisi toteutuessaan huvipuistoyrittäjälle velvoitetta asentaa 200 latauspistettä ja hiihtokeskusyrittäjälle 100. Yhden peruslatauspisteen hinnan maksaessa 3 000 euroa, tarkoittaisi tämä huvipuistoyrittäjälle 600 000 euron lisäkustannuksia. Tähän lisätään vielä mahdolliset sähköremonttien kustannukset. Latauspistevelvoite olisi raskas myös hotelleille, kylpylöille ja messuille.Lakiehdotus pohjautuu Euroopan Unionin rakennusten energiatehokkuusdirektiiviin, mutta ylittää sen selvästi. MaRa pitää ehdotusta ylimitoitettuna ja sanoo ehdotuksessa sivuutettavan perusteettomasti latauspisteiden rakentamisen markkinaehtoisuus, vaikka vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkostoa koskevassa kansallisessa toimintaohjelmassa markkinaehtoisuus on linjattu noudatettavaksi periaatteeksi.– Energiatehokkuusdirektiiviä selvästi kireämmästä rakentamisvelvoitteesta aiheutuisi kymmenien miljoonien eurojen kustannukset yksinomaan matkailu- ja ravintola-alan yrityksille. Kiinteistöillä oleville pysäköintialueille jouduttaisiin rakentamaan suhteeton määrä sähköautojen latauspisteitä riippumatta siitä, mikä on todellinen kysyntä. Esitys ei ota huomioon, että osa matkailuyritysten parkkipaikoista on käytössä vain osan vuodesta, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästötoimenpiteitä nopeasti autoille – hitaammin muilleLakiehdotuksen taustalla on hallituksen tavoite puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. MaRan mukaan hallitusohjelmassa todetaan, että lentoliikenteen ja merenkulun päästöjen vähentämisessä edetään EU:n ja kansainvälisten järjestöjen kautta, jolloin sovun saaminen asioista kestää kauan.Tämä saa MaRan mukaan tilanteen näyttämään siltä, että liikenteen päästötavoitteiden saavuttamiseen pyritään ainoastaan tieliikenteen kautta. Norjalaisen selvityksen mukaan automatkailu muodostaa matkailuelinkeinon päästöistä noin 12 prosenttia. Viihderisteilyjen ja lentomatkustamisen osuus on noin 80 prosenttia.– Suomalaiset matkailevat kotimaassa henkilöautoilla. Jos kotimaan automatkailu tulisi yhä kalliimmaksi polttoaineiden hintojen korottamisen, kilometriveron ja tietullien vuoksi, se edistäisi ulkomaille matkailua lentäen ja viihderisteilijöillä. Samalla kun Suomi saisi yhä vähemmän verotuloja ja työpaikkoja kotimaanmatkailusta, hiilidioksidipäästöt kasvaisivat. Kotimaanmatkailu on huomattavasti ekologisempaa kuin ulkomaanmatkailu. Suomalaiset ovat jo nykyisin EU:n innokkaimpia ulkomaan matkailijoita, Lappi jatkaa.Lähde: Matkailu- ja Ravintolapalvelut Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti