5.12.2016

Erikoinen sivujuonne Škodan historiasta: uusiseelantilainen Trekka täyttää 50 vuotta!

Trekka

Kotimarkkinoille suunniteltu hyötyajoneuvo perustui Škoda Octavian tekniikkaan.

Tuskin on Škoda Kodiaq ehtinyt jäähtyä Moottorin ensikoeajolta, kun tšekkiläisvalmistaja ilmoittaa auton esi-isän täyttävän viisikymmentä vuotta. Väite pitää paikkaansa, vaikka oikean Škodan sijaan kyse on uusiseelantilaisesta Trekkasta.

Kevyen hyötyajoneuvo Trekkan tuotanto alkoi Uuden-Seelannin Otahussa vuonna 1966. Pääasiassa maatilojen käyttöön suunniteltu ajoneuvo yhdisti 1950-luvun Škoda Octavian tekniikan noin 3,5 metriseen avolava- tai umpikoriin.

Pyöreälamppuisen ja kantikkaan Trekkan muotoilu oli silkkaa hyötyajoneuvoa. Trekka voisikin olla Land Roverin ja Fingerporista tutun Stalin 1200 Kombin salarakkauden tulos.

Trekka

Maastokyvyssä Trekka ei Land Roverille pärjännyt. Škodan 1 221 kuutioinen nelitahtimoottori tuotti 47 hevosvoimaa takavedon käyttöön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taustalla politiikka

Teknisen etumatkan sijaan Trekan kaupallinen potentiaali nojasi politiikkaan. Kotimaisena autona Uuden-Seelannin verotus kohteli autoa hellästi.

Trekka menestyikin kotimarkkinoilla varsin hyvin. Vuonna 1969 ajoneuvon osuus Uuden-Seelannin hyötyajoneuvomarkkinoista oli 14 prosenttia. Vientiäkin kokeiltiin, mutta vuonna 1968 Australiaan viety 46 kappaleen erä ei menestynyt. Yksittäisiä kappaleita vietiin Etelä-Vietnamiin, ja hankkipa General Motorskin yhden Detroitiin.

Trekan valmistusmääräksi kerrotaan noin 2 500 autoa. Kantikkaan kuormajuhdan taru tuli päätökseensä vuonna 1973. Ajoneuvon suosiota laski Uuden-Seelannin hallituksen tekemät muutokset 1970-luvun alussa, jotka vähensivät ajoneuvojen tuontisäännöstelyä. Trekan apajille ryntäsi edullisia ja moderneja avolavoja erityisesti japanista.

Toinen haaste oli Škoda Octavia Kombin tuotannon päättyminen vuonna 1971. Tšekkoslovakia ei nähnyt pelkkien ajoneuvojen alustojen valmistusta järkevänä liiketoimintana.

Ja jos paikallisessa pubivisassa joskus kysytään ainoaa Uudessa-Seelannissa suunniteltua ja valmistettua ajoneuvoa, nyt tiedätte vastauksen: Trekka.

Lähde: Škoda ja Wikipedia, kuvat: Škoda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat