20.4.2020

Euroopan automyynti: alkuvuodesta meni huonosti, sitten romahti

Dieselin vierastaminen Saksan dieselkannustimet

Maaliskuussa uusien autojen ensirekisteröinti laski Euroopassa peräti 55 prosenttia.

Euroopan unionin uusien autojen rekisteröintilukemat eivät näytä rohkaisevilta. Jo tammi- ja helmikuussa ensirekisteröinnit olivat noin 7,5 prosenttia edellisvuotta matalammat.

Maaliskuussa automyynti tietysti romahti lähes täysin: laskua oli peräti 55 prosenttia edellisvuodesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maaliskuu ollut perinteisesti vahva

Vaikka romahdus on epäilemättä suuri, hämää  prosenttiluku hieman: vuoden 2019 maaliskuussa rekisteröitiin viime vuodesta ylivoimaisesti eniten uusia autoja, kun taas tämän vuoden maaliskuussa näkyy tietysti globaalin pandemian vaikutukset – useissa Euroopan maissa liikkeiden aukioloa alettiin rajoittaa jo maaliskuussa, ja toki pandemia jäähdytti tehokkaasti yleisen autokuumeen.

Kuluvan vuoden maaliskuussa Euroopassa ensirekisteröitiin autoalan kattojärjestö ACEA:n mukaan 567 308 uutta henkilöautoa. Vuoden takainen ennätyslukema oli peräti 1,26 miljoonaa autoa. Tyypillisesti Euroopassa rekisteröidään noin miljoona uutta henkilöautoa joka kuukausi.

ACEA:n mukaan erityisen rankasti pandemian vaikutus näkyi Italiassa, jossa uusien autojen myynti laski maaliskuussa jopa 85,4 prosenttia. Ranskassa tiputus oli 72,2 prosenttia ja Espanjassa 69,3.

Laskevalla myynnillä rumat kerrannaisvaikutukset

Vuoden ensimmäisen kolmanneksen jälkeen Euroopan uusien autojen rekisteröinnit ovat 25,6 prosenttia laskussa.

Hidastunut myynti tekee pahaa autoteollisuudelle jo itsessään, mutta lisäksi se voi vaikeuttaa autoteollisuutta saavuttamaan vuoden 2020 päästötavoitteet, kuten jo aiemmin uutisoimme.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: ACEA

Luetuimmat