27.9.2021 Liikenne Fennia: peurakolarit lisääntyvät jatkuvasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaikkien hirvieläinten määrä on kasvussa ja peurakolarit lisääntyvät joka vuosi. Onneksi loukkaantumisten määrä on laskussa. On se aika vuodesta, kun asia on ajankohtainen ja valitettavasti vakuutusyhtiö Fennian jakamat luvut kantavat ikäviä uutisia. Tällä hetkellä peurakolarit lisääntyvät joka vuosi ja sama ulottuu laajemminkin hirvieläimiin. Erityisesti Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa kannattaa olla varovainen. Kaikkein eniten hirvieläinonnettomuuksia sattuu tyypillisesti marraskuussa, vaikka vaara-aika alkaa jo selvästi aiemmin. Hirvieläinten vilkas liikehdintä syksyllä johtuu niiden siirtymisestä talvilaitumille, kiima-ajasta ja metsästyskaudesta. Hirvieläimistä onnettomuuksissa ovat useimmiten valkohäntäpeurat. Viime vuonna jo syyskuussa sattui yli 1 300 hirvieläinonnettomuutta, mikä on saman verran kuin muutama vuosi aiemmin lokakuussa. Loukkaantumisten määrä on sen sijaan laskenut viime vuosina. Moottori neuvoi hiljattain kuinka on mahdollista pyrkiä välttämään hirvikolari. Tämä kannattaa kerrata kaikkien hirvieläinonnettomuuksien varalta. Aivan yhtä tärkeää on tietää, miten tulee toimia hirvikolarin sattuessa kohdalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Peurakolarit lisääntyvät Kaikkiaan viime vuoden jälkimmäisellä puoliskolla sattui yli 8 500 onnettomuutta, joista yli puolet valkohäntäpeurojen kanssa. Vaikka onnettomuudet ovat lisääntyneet jatkuvasti, loukkaantumiset ovat onneksi samalla vähentyneet joka vuosi viimeisen kahdeksan vuoden ajan. Fennian ajoneuvovakuutus- ja vahinkoasioista vastaava johtaja Mikko Pöyhösen mukaan tämä voi johtua siitä, että isojen hirvien osuus onnettomuuksista vähenee jatkuvasti. Myös autojen turvavarustelu on kehittynyt ja koko kasvanut, jolloin autot ovat aiempaa turvallisempia. – Hirvieläinten määrä on jatkuvasti lisääntynyt, joten loppuvuodesta saatetaan taas joutua uusiin ennätyslukemiin. Erityisesti heinäkuusta joulukuuhun onnettomuuksien määrä on kasvanut joka vuosi. Kasvua on erityisesti valkohäntäpeurojen ja metsäkauriiden kanssa tapahtuvissa onnettomuuksissa, kun taas hirvikolarit ovat vastaavasti laskussa. Tähän taas vaikuttaa suoraan se, että valkohäntäpeurojen ja metsäkauriiden määrä on jatkuvasti nousussa, erityisesti Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa, sanoo Pöyhönen. Tyypillisimmät hirvieläimet ovat valkohäntäpeura, metsäkauris ja hirvi. Viime vuosina niin eläinten määrät kuin onnettomuudetkin ovat joka kuukausi lisääntyneet. Syksyisin hirvieläinten kanssa tapahtuviin onnettomuuksiin vaikuttavat olennaisesti keliolosuhteet. Ilta-aurinko häikäisee matalammalla jo iltapäivästä, tiet alkavat olla liukkaita ensin märistä lehdistä, sitten pakkasista, ja aamulla on töihin mentäessä vielä pimeää. Erityisen tarkkana tulee olla hirviaitojen päissä, joissa hirvieläimet usein lähtevät ylittämään tietä. – Tulevan syksyn sääennusteita on vaikea tehdä, mutta varmaa on, että tiet ovat syksyllä jälleen liukkaita ja päivän valoisa aika lyhenee. Kannattaa varata matkoihin enemmän aikaa ja vähentää vauhtia sellaisilla osuuksilla, jotka ovat otollisia hirvieläinten liikkumiselle, esimerkiksi silloin, kun tie vie metsästä peltoaukealle ja päinvastoin, jatkaa Pöyhönen. Fennian asiantuntijan mukaan kelien muuttuessa syksyisemmiksi ja päivien lyhentyessä kannattaa liikenteessä höllätä kaasujalkaa. Tämä vastaa Moottorin hiljattain jakamia neuvoja. – Tilannenopeus on ratkaiseva, kun hirvieläin tulee yllättäen eteen. Mitä kovempi vauhti, sitä pidempi on jarrutusmatka. Liukkaat tiet tuovat lisäksi omat haasteensa. Hirvieläimiä liikkuu usein alueilla, joilla teiden nopeusrajoitukset voivat olla 80 tai 100 kilometriä tunnissa, lisää Pöyhönen. Vakuutukset kunnossa Kyseessä on suuri asia myös rahallisesti. Terveys ja turvallisuus on luonnollisesti etusijalla, mutta korvaussummat kertovat valitettavasti myös vaaditun hoidon määrästä. Kun peurakolarit lisääntyvät, kasvavat samalla myös vakuutuskorvausten kokonaissummat. – Hirvieläinonnettomuudet näkyvät myös Fennian korvaustilastoissa, ja niiden määrä on jatkuvasti kasvussa. Viime vuonna korvattiin yli 1 400 vahinkoa. Keskimäärin korvauksen määrä oli noin 4 500 euroa, mutta hintahaitari on luonnollisesti hyvin laaja. Yhteensä hirvieläinvahinkoja korvattiin noin 5,5 miljoonalla eurolla viime vuonna, kertoo Pöyhönen. Vakuutussopimusten kiekurat ovat toisinaan hieman haastavia. On hyvä muistaa, että hirvieläinvakuutus korvaa tavallisesti vain osuman hirvieläimeen. Näin ollen hirvieläimen väistöstä johtuneet vauriot eivät välttämättä kuulukaan korvauksen piiriin. – Hirvieläinvakuutus korvaa vahingon, kun autolla törmätään hirvieläimeen. Omaa vakuutusturvaa voi lisäksi täydentää kolarivakuutuksella, joka kattaa muun muassa hirvieläimen väistöstä johtuneen tieltä suistumisen seurauksena ajoneuvolle aiheutuneet vahingot, lisää Pöyhönen. Teksti: Henri Posa, Kuvituskuva: Aake Kinnunen, Lähde: Fennia Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Yleinen Onnettomuustutkinta – kuin sipulin kuorintaa 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan