11.9.2017 Ajoneuvot FIA:n puheenjohtaja Todt kaipailee F1-turvakaaresta ”johtajan paitaa” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pyöräilyn maailmasta tuttu keltainen paita on yksi mahdollinen käyttötapa tulevalle halo-turvakaarelle. Formula 1 ja Formula 2 ovat ottamassa ensi kaudelle käyttöön kiistellyn halo-turvakaariratkaisun, mutta sopimuksen tarkkoja sanamuotoja haetaan vielä. Kansainvälisen autoliitto FIA:n ja Formulan edustajat ovat pohtineet turvakaaren toteutustapoja turvallisuuden lisäksi muun muassa esteettisyyden kantilta.Nyt haetussa ratkaisussa eri autojen sädekehämäiset turvakaaret voisivat heijastella auton muuta tyyliä, antaen mahdollisuuden jopa kuljettajakohtaiselle riikinkukkoilulle. Kansainvälisen autoliitto FIA:n puheenjohtaja Jean Todt on itse mieltynyt vieläkin tarkempaan käyttötapaan.– Mestaruustaiston johtajalle pitäisi antaa erivärinen halo-kaari, ranskalainen autourheiluveteraani totesi.Pyöräilystä tuttu keltainen paita, Ranskan ympäriajon maillot jaune, on toiminut ehdotuksen inspiraationa. Ratkaisu antaisi katsojille helpon tavan erottaa esimerkiksi Lewis Hamilton tai Sebastian Vettel televisiokuvista ja kruunumainen turvakaari voisi ehkä jopa lisätä mestaruustaistelun hohtoa.– Haluan nähdä kuljettajan nimen ja auton numeron, mitä nykyisellään ei näe. Tämä voisi olla yksi mahdollisuus siihen. Kuulemani mukaan tiimit ovat tosin jo myyneet tilan mainoksille. He ovat onnekkaita, Todt jatkoi.Halo-turvakaaren kirvoittama kritiikki sen sijaan valuu Todtin ohi kuin vesi hanhen selästä. F1:n kymmenestä tallista peräti yhdeksän vastusti kevyesti testatun kaaren käyttöönottoa, mutta puheenjohtajalla on selkeä kanta. – Jos totta puhutaan, en välitä [kritiikistä]. Välitän kuitenkin siitä, jos jotain sattuu ja tajuan, että emme tehneetkään jotain, mitä olisimme voineet.– Jos tarkastellaan yksipaikkaisten kilpureiden viimeisimpiä vakavia onnettomuuksia, ne ovat olleet pään alueella.Kuljettajista muun muassa Sebastian Vettel ja Fernando Alonso ovat jo puhuneet turvakaaren puolesta IndyCar- ja F1-kuljettaja Justin Wilsonin kohtalokkaan onnettomuuden jälkeen. Vettel kommentoi, että olisi F1:ltä vastuutonta, mikäli turvakaarta ei vaadittaisi jo kaudelle 2018.FIA puolestaan pitää moottoriurheilun turvallisuuden eräänä prioriteeteistaan ja pyrkii toiminnallaan estämään vakavia onnettomuuksia ja loukkaantumisia. – Olen varma, että muita pahoja tapauksia tulee tapahtumaan ja meillä täytyy olla visio tehdä jotain jo etukäteen, Todt linjasi.Lähde: Autosport via The Drive Kuvat: Mark Thompson / Getty Images, FerrariMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen