5.6.2017 Ajoneuvot Fordin johtajistomylläkkä pistää hankkeet suurennuslasin alle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin viime viikkojen johtajistomuutokset tuovat tulevaisuuden hankkeet ja laatukysymykset tiiviiseen tarkasteluun. Toukokuun loppupuolella tapahtunut Fordin johtajistoruletin pyöräytys pistää autojätin kaikki tulevat hankkeet tarkasteltaviksi. Erityisesti keskiössä ovat edellisen pääjohtajan, Mark Fieldsin, aloittamat liikkuvuus- ja autonomiahankkeet, joilla perinteikäs autovalmistaja halusi profiloitua liikkuvuusratkaisujen tarjoajaksi. Kulutetut miljardit ovat tosin tuottaneet hitaasti tulosta, joten sijoittajien lisäksi yhtiön johtokunnalta loppui pinna Fieldsin toiminnan suhteen. Fieldsin vuonna 2014 alkaneella hallintakaudella Ford menetti lähes 40% osakkeidensa arvosta. Lisäksi hermoja kiristivät päätöksenteon verkkaisuus, josta pyritään nyt eroon uudella rakenteella.Vielä päiviä ennen potkujaan Fields yritti vierittää johtokunnan paineet Fordin Amerikan toiminnoista vastanneen Joe Hinrichsin niskaan. Hinrichsin ansioihin kuuluu muun muassa Fordille avainasemassa olevan F-avolavamalliston uudelleensuunnittelu. Uudistetussa organisaatiossa Hinrichsin asemapaikaksi valikoitui maailmanlaajuisesta toiminnasta vastaava Global Operations.Nyt iäkkään autoyhtiön pääjohtajan valtikkaa heiluttaa Jim Hackett, joka tunnetaan tekniikasta ymmärtävänä muutosjohtajana. Hackettin edellinen iso komennus oli lähes Fordin ikäisessä huonekaluyhtiö Steelcasessa, jossa hän luotsasi toimistokalusteita myyvän yhtiön ajattelemaan tavaran sijaan asiakkaiden käyttötarpeita, vaikka tie ei ollut helppo. Viime vuodet Hackett on ollut Fordilla vastaamassa juuri uusista liikkuvuushankkeista Smart Mobility -osastossa.Jim Hackett tunnetaan kyvykkäänä muutosjohtajana.– En ole koskaan luottanut näin paljoa tulevaisuuteemme. Hyvät uutiset ovat, että pääsemme aloittamaan Markin valmistelemalta vahvalta pohjalta, kommentoi Fordin hallituksen puheenjohtaja Bill Ford. Ford vertasi Hackettia myös Alan Mulallyyn, joka luotsasi yhtiön läpi 2000-luvun lopun lamakauden. – Alan kaappasi sydämemme ja sai työntekijämme uskomaan, että he eivät vain voisi voittaa, vaan he myös voittaisivat. Luulen, että näette Jimissä paljon samaa. Jim on kulttuurisen muutoksen lähde.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkastelussa liikkuvuus ja laatuNyt Fordilla on käynnissä eräänlainen ideoiden kuherruskuukausi, jossa yhtiön jokaista toimialaa tarkastellaan selkeiden parannuskohteiden löytämiseksi.– Meiltä ei puutu pääomaa hyville ideoille, mutta ajan mittaan se pääoma täytyy ansaita niillä ideoilla, kommentoi tuore pääjohtaja Hackett.Eräs kritiikkiä kerännyt liikkuvuuspalvelu on yhteiskäyttöpyöriin perustuva Motivate.Tarkasteluun joutuvat siis ainakin Fieldsin aloittamat liikkuvuushankkeet, joihin kuuluu esimerkiksi kyytipalvelu Chariot ja San Fransciscossa toimiva yhteiskäyttöpolkupyöräohjelma Motivate. – Ehkä ei tarvitse pelaajana kaikilla liikkuvuuden osa-alueilla, pyörissä ja muissa, kommentoi LMC Automotiven ennustuspäällikkö Jeff Schuster.– Tuntuu, että Fields jätti valmistamisen ja päivittäiset tuotekehitysasiat vakionopeudensäätimen varaan, kommentoi puolestaan AutoPacificin analyytikko Dave Sullivan. Analyytikot ovat huomauttaneet, että Fordin kehittäessä tulevaisuuden tekniikoita yhtiö on unohtanut tuotekehityksen omalle tolalleen ja antanut samalla laadun laskea. – Laatu on jotain mitä tarkkailemme aina. Viime aikoina emme ole olleet erityisen tyytyväisiä joihinkin laatutuloksiimme. Kun puhumme operationaalisen erinomaisuutemme terävöittämisestä, tämä on hyvä esimerkki. Meillä on paljon tekemistä, ja osa siitä kohdistuu tälle alueelle, huomautti Bill Ford.Hallituksen puheenjohtaja Bill Ford ei ole täysin tyytyväinen yhtiön menestykseen laatumittareissa.Ford on luvannut tuoda markkinoille viisi uutta katumaasturia vielä vuosikymmenen loppuun mennessä ja vuoteen 2021 mennessä on luvassa 13 uutta sähköistettyä ajoneuvoa. – He yrittävät levittäytyä laajemmalle ja samalla muovata tuotteiden elinkaaria, mikä voi vaatia investointeja, Schuster jatkoi.Edes huonosti kannattavien Euroopan operaatioiden supistamista ei ole suljettu pois. Vaikka räväkimmät analyytikot ovat väläytelleet, että Ford saattaisi seurata General Motorsin jalanjäljissä ja poistua Euroopasta kokonaan, on todennäköisempää, että vahvasti Euroopassa toimiva autojätti kohdistaa jotain toimintojaan uudelleen.– Euroopan Ford on paremmassa jamssa kuin GM Europe. Arvelen myös, että Fordin perheellä on tunnesiteitä Eurooppaan. Ja vaikka he haluaisivatkin ulos, ainoa ostajaehdokas osti juuri GM Europen, kiteytti Bernsteinin analyytikko Max Warburton.Lähde: Automotive News Kuvat: Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen