8.9.2019

Frankfurtin autonäyttely: mitä odotettavissa Saksan kotiottelussa?

Frankfurtin autonäyttely 2019

Syksyn autouutuuksia pääsee ihastelemaan ensi viikolla alkavilla Frankfurtin automessuilla. Internationale Automobil-Ausstellung 2019 lupailee uutuuksia, konsepteja ja merkittäviä poissaoloja.

Mieluusti julistaisi kaikkien uutuuksien olevan esillä, mutta valitettavasti jo aiemmilla messuilla alkaneet autonvalmistajien säästöt ja markkinoinnin muuntuminen vain lisääntyvät. Entistä useampia valmistajia on jäänyt pois Frankfurtista, isoista merkeistä yli puolet lintsaa tapahtumasta. Ovatko tämänkaltaiset megamessut kuolemassa kokonaan pois vai onko menossa vain pudotuskilpailu Geneven ja Pariisin kanssa Euroopan herruudesta? Toki kyse voi olla tilapäisestä notkahduksesta autoalan ollessa kiristyvien päästömääräysten hampaissa.

Ei liene yllättävää, että kaikki saksalaiset autotehtaat ulkomaisine tytärmerkkeineen ovat ilmoittautuneet mukaan ja hallitsevat messuhalleja. Italiastakin tulossa on vain VW:n omistama Lamborghini. Ranskalaisista merkeistä ainoatakaan ei löydy hallikartoista. Englannista paikalle ovat lupautuneet Jaguar ja Land Rover. Japanista saapuu ainoastaan Honda ja Koreasta Hyundai. Volvo on ollut poissa aiemmiltakin messuilta, amerikkalaisilla, venäläisillä ja kiinalaisilla osallistuminen on ollut harvinaista jo ennenkin. Näyttelyn loistoa himmentää myös pienempien valmistajien loisto- ja urheiluautojen valmistajien poisjäänti.

Honda e

Kääntöpuolella näyttelyn kiertämiseen kuluvat askeleet vähenevät huomattavasti, osa halleista ammottaa tyhjyyttään. Samalla aikaa jää tutustua paremmin paikalle vaivautuneiden tehtaiden uutuuksiin. Uusien mallien määrä vaikuttaa vaatimattomalta aikaisempiin vuosiin verrattuna. Yhä yleistyvään tapaan suurin osa on esitelty jo etukäteen vähintäänkin kuvin ja tiedottein, muutamista on kylmiä tyyppejäkin jo tarjottu.

Eniten odotuksia herättää kaksi uutuutta, joista ei vielä ole julkistettu kuvia tuotantovalmiista mallista. Volkswagenin ID.3 on kauan odotettu sähköauto, jonka hinnan on lupailtu asettuvan Golfin kalliimman pään dieseleiden tasolle. Viimeisenä suurista maasturi-ikoneista uusiutumisvuorossa on Land Rover Defender, jonka uudet muodot taatusti herättävät vahvoja mielipiteitä puolesta ja vastaan. Aina voi elää myös toivossa, että paikan päällä paljastettaisiin myös jotain kokonaan uusia salassapidettyjä malleja.

Mercedes-Benz GLB

Kokonaan uusittuja malleja, joista on jo alustavat esittelyt pidetty, on kourallinen. BMW:n ykkössarja muuttuu etuvetoiseksi, tilat lisääntyvät ja kulutus pienenee, mutta erottuuko se enää kilpailijoistaan? BMW:n 3-farmari ja 4-sarja uudistuvat kolmossarjan vanavedessä. Mercedes täydentää maasturimallistoaan GLB:llä, joka yllättää seitsenpaikkaisuudellaan ja muista malleista poikkeavalla kulmikkuudellaan.

Fordilla on kaksi uutuutta, Kugan uusi kevyempi sukupolvi ja Puma, tuttu nimi, mutta nyt se on nykytrendin mukainen pieni citymaasturi. Opel Corsan uusin sukupolvi perustuu samalle perustekniikalle uuden isännän Peugeot- ja Citroën-pienokaisten kanssa. Hyundai esittelee uusiutuneen i10:n samaan aikaan, kun muut valmistajat päivittelevät tämän pienimmän luokan häviävän koko ajan kallistuvan moottori- ja turvateknologian vuoksi.

Hyundai i10

Sähköautojen esiinmarssi voimistuu. Volkkarin ID.3:n lisäksi luvassa on muitakin uusia edullisempia sähköautoja, kuten vaikkapa eCorsa, Mini SE, Seat Mii, Škoda Citigo. Myös Honda e on kompakti sähköauto, jonka tuotantomalliin on saatu säilytettyä kokeilumallin ilmettä ja yksityiskohtia. Kalliimmassa päässä Porschen ensimmäinen sähköauto on neliovinen Taycan, vihdoinkin Teslalle kilpailua. Myös lataushybridiboomi tuo uusia vaihtoehtoja monelta merkiltä.

Pienempiä päivityksiä, faceliftejä on luvassa ainakin seuraaviin; Audi Q7, A5, Opel Astra, Smart Fortwo ja Škoda Superb. Koska ollaan Saksassa, esillä on oltava isomoottorisia autobahnin nielijöitä. Niistä on povattu nähtäväksi Audi RS6, RS7, S5, BMW M8, Mercedes-AMG A45 ja AMG GLE 53. Varmasti muitakin uusia kori-, moottori- tai varusteluversioita on luvassa.

Audi RS 6 Avant

Eikä pidä unohtaa konseptimalleja, joilla tunnustellaan yleisön reaktioita uusiin ideoihin ja muotoihin. Vaikka näin ennakkoon messujen anti tuntuu niukalta, luultavasti päivän tunnit ja kameran muistikortti eivät meinaa riittää kaikkiin uutuuksiin tutustumiseen.

Messut ovat auki yleisölle 12.-22.9. Messualue on kävelymatkan päässä Frankfurtin päärautatieasemasta ja Helsingistä on päivittäin viisi suoraa lentoa Frankfurtiin. Messuilla on helppo vierailla joko varta vasten tai muun matkan yhteydessä. Lisäjännitystä ainakin avajaispäiville on luvassa autoilun vastaisen mielenosoituksen muodossa.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: valmistajat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat