17.12.2018 Ajoneuvot Gasumille EU:lta 2,9 miljoonaa euroa – luvassa 14 uutta kaasutankkausasemaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaasutankkausasemaverkoston laajentamistyöhön Suomessa myönnetty tuki on myös askel yhtiön pohjoismaisen kaasuekosysteemin rakentamiseen. Euroopan unionin väylä- ja liikennehankkeiden Verkkojen Eurooppa (Connecting Europe Facility) -hanke on myöntänyt Gasumille 2,9 miljoonaa euroa tukea kaasutankkausasemaverkoston laajentamistyöhön Suomessa, yhtiö kertoo. Uusia asemia tarvitaan vastaamaan kaasuautojen kasvaneeseen kysyntään. Gasumin mukaan kehtiystyö auttaa myös osaltaan saavuttamaan liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän ILMO45-loppuraportissa linjattuja päästötavoitteita, jotka nostattivat varsin kiivasta keskustelua raportin julkaisuviikolla. Työryhmä nosti biokaasun merkittäväksi osaksi ratkaisua kasvihuonekaasujen vähentämisessä. Myös kaasun jakeluinfrastruktuurin tulisi olla työryhmän mukaan asiakastarpeita vastaavassa kunnossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy – Myönnetty tuki mahdollistaa entistäkin paremmin kaasuinfrastruktuurin kehittämisen. Kasvanut kaasuajoneuvojen kysyntä on osoittanut, että lisäasemille on tarvetta. Biokaasun liikennekäyttö edesauttaa myös Suomen kunnianhimoisten ympäristötavoitteiden saavuttamista, sanoo Jussi Vainikka, Gasumin biokaasuliiketoiminnan kehityspäällikkö. Tuki riittänee 14 aseman rakentamiseen Nyt myönnetty tuki kattaa yhteensä jopa 14 kaasutankkausaseman rakentamisen kansainvälisen TEN-T -ydinverkon alueelle Suomessa. Tuella on Gasumin mukaan vaikutusta muun muassa nesteytetyn maakaasun käyttöön raskaassa liikenteessä. Rakennettavien asemien joukossa on sekä nesteytetyn maa- ja biokaasun tankkausasemia raskaalle liikenteelle että paineistetun maa- ja biokaasun tankkausasemia henkilö-, jakelu- ja jäteautoille. Gasum on toteuttanut hiljattain muun muassa uudet tankkausasemat Saloon ja Vantaalle. Molemmat valmistuneet tankkausasemat ovat osa tuen saanutta hankekokonaisuutta. Yhtiön suunnitelmissa on rakentaa lähivuosina kaiken kaikkiaan noin 50 asemaa Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan. Uudet tankkausasemat sijoitetaan logistiikkatoimintojen kannalta keskeisiin solmukohtiin, ja ne mahdollistavat nesteytetyn maa- ja biokaasun merkittävän käytön lisäämisen raskaassa liikenteessä. Uudet kaasuautomallit markkinan kasvun edellytyksiä Gasum on rakentanut pohjoismaista kaasumarkkinaa selkein toimenpitein. Suomeen on rakennettu kaksi LNG-tuontiterminaalia ja samalla yhtiö on vahvistanut merkittävästi LNG-toimitusketjuaan Pohjoismaissa. Ensimmäiset LNG-tankkausasemat sijaitsevat Helsingissä, Jyväskylässä, Turussa ja Vantaalla. Kysyntä lisääntyy yhtiön mukaan kovaa vauhtia myös henkilöautoilijoiden keskuudessa sekä esimerkiksi kuntien jakelu- ja kuljetusliikenteessä. Uudet kaasuautomallit eri ajoneuvoluokissa sekä laajentuva kaasutankkausasemaverkosto luovat osaltaan edellytykset liikennekaasumarkkinan kasvulle. Gasumin mukana parin vuoden aikana Suomeen rekisteröityjen kaasuautojen määrä on kasvanut selvästi: ennen vuotta 2017 kaasuautoja oli käytössä vain vajaa 2 000 kappaletta, nyt autoja on jo yli 6 000. Yhtiö korostaa, että ILMO45-työryhmän tavoitteeseen pääsemiseksi kaasuautojen määrää tulisi Suomessa kasvattaa merkittävästi lähivuosina. Näkemyksen mukaan Suomen teillä tulisi olla noin 130 000 kaasuautoa vuonna 2030 ja noin 250 000 kaasuautoa vuonna 2045. Raskaassa kaluston osalta vastaavat tavoitteet ovat noin 6 000 kaasuautoa vuonna 2030 ja peräti noin 22 000 vuonna 2045. Kaasukäyttöisiä pakettiautoja tarvittaisiin vastaavasti 14 000 ja 41 000 kappaletta. Lähde: Gasum Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa