11.10.2025

Helsingin kansainvälinen risteilykausi jatkuu tänä vuonna jouluun asti – ja loppukauden kalusto on ihan yhtä Primaa

Kuva Benjamin Helander, Aida Cruises, NCL

Monia erikoisia suunnitteluratkaisuja omaavan Norwegian Priman jälkeen kilpailijavarustamo Carnival tuo Helsinkiin yhteensä neljä AIDAprima-lastillista risteilyvieraita joulusesonkia aistimaan.

Kansainvälinen risteilykausi alkaa Helsingissä yleensä huhti-toukokuussa ja on vilkkaimmillaan kesä-heinä-elokuussa, jolloin satamassa saattaa olla samaan aikaan useampi kuin yksi alus. Kausi yleensä päättyy viimeistään näihin aikoihin lokakuun alussa, mutta viime vuoden tapaan tänä vuonna se tulee jatkumaan aina jouluun asti.

Kuitenkin, siinä missä viime vuonna risteilykautta jatkoi ehkäpä maailman kyvykkäin laiva, Le Commandant Charcot, joka ei ole fyysiseltä kooltaan kovinkaan suuri, tänä vuonna köytensä irrottaa Helsingin satamasta viimeisenä vasta jouluaaton aattona jopa 300-metrinen loistoristeilijä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

"Trendsetter" AIDAprima joulusesongiksi Itämerelle

Saksalainen Aida Cruises on maailman suurimman risteilykonsernin Carnival Corporationin omistama risteilyvarustamo, jonka erottuva tavaramerkki ovat taiteilija Feliks Büttnerin suunnittelemat silmät ja suu sen laivojen keulassa.

Aida on saksalaisena varustamona vakiovieras Itämeren risteilykohteissa. Helsinkiin yhtiö on aiemmin tänä vuonna tuonut sisarukset AIDAbellan, AIDAdivan ja AIDAmarin.

Siinä missä melkeinpä kaikki muut isot loistoristeilijät kaikkoavat näihin aikoihin Karibialle ja muille lämpimämmille vesille, AIDAprima saapuu marras-joulukuuksi Itämeren pohjukkaan tuomaan risteilyvieraansa nauttimaan Pohjois-Euroopan kaupunkien joulukorttimaisemista - tai sitten vesisateesta ja loskasta, saapa nähdä. Joka tapauksessa matkustajat pääsevät nauttimaan joulusesongin tunnelmasta joulutoreineen ja -valoineen.

Helsingin sataman aikataulun mukaan AIDAprima tulee vierailemaan Helsingissä 11. marraskuuta, 19. marraskuuta, 15. joulukuuta ja 22. joulukuuta. Tällä erää viimeisen kerran aluksen on määrä lähteä Helsingistä jouluaaton aaton yönä 23. joulukuuta kello 3.

AIDApriman keula näytti vuonna 2016 melko oudolta, mutta nyttemmin ratkaisu on vallannut hurjasti alaa risteilijöiden suunnittelussa.

Mitsubishin telakalta Japanin Nagasakista vuonna 2016 Aidalle luovutettu AIDAprima on varsinainen loistoristeilijämaailman "trendsetter". Sen myötä muotiin on palannut lähes vuosisadan jälkeen pysty keula, joka on sittemmin levinnyt suunnitteluratkaisuna kulovalkean tavoin lukuisiin uusiin loistoristeilijöihin, mukaan lukien Royal Caribbeanin Turussa rakennuttamaan Icon-luokkaan, siis maailman suurimpiin risteilijöihin.

AIDAprima on tasan 300 metriä pitkä, ja sen bruttovetoisuus on noin 125 600 GT (vrt. Viking Grace 57 600 GT). AIDAprimaan mahtuu 3 250 matkustajaa.

Joulusesongin risteilyn Helsinkiin tulee tekemään myös Fred Olsen -varustamon Borealis 15. - 16. joulukuuta.

Norwegian Prima on täynnä omaperäisiä suunnitteluratkaisuja

NCL eli Norwegian Cruise Line on nimestään huolimatta nykyisin täysin amerikkalainen, maailman neljänneksi suurin risteilyvarustamo, jonka samanniminen emoyhtiö omistaa lisäksi pari muuta pienempää risteilyvarustamoa.

NCL on käynyt kuluvalla kaudella Itämerellä yhteensä kolmella eri aluksella. Norwegian Dawnilla yhtiö on käynyt Helsingissä useita kertoja kauden aikana ja sen sisaraluksella Norwegian Starilla yhden kerran.

Lauantaina 11. lokakuuta NCL toi Helsinkiin tuoreen Prima-luokkansa avausaluksen Norwegian Priman, joka on luovutettu varustamolle Fincantierilta Italiasta vuonna 2022.

Prima-luokan alukset ovat suunnittelultaan monella tavalla boksin ulkopuolelta ajateltuja loistoristeilijöitä.

Kööpenhaminasta Helsinkiin saapunut Norwegian Prima suuntaa lauantai-iltana 11. lokakuuta kello 21 kohti seuraavaa kohdettaan, Tallinnaa.

Jo heti kättelyssä voi huomata, kuinka Norwegian Priman keula ei ole pelkästään AIDApriman tavoin pysty, vaan peräti taaksepäin viettävä. Alusluokan suunnittelijoiden mukaan piirteen on tarkoitus parantaa aluksen käyttäytymistä avomerellä.

Vieläkin selvempi irtiotto tavallisiin risteilijäkonsepteihin on ollut päätös sijoittaa Prima-luokan alusten koneet pituussuunnassa keskelle laivaa sen sijaan, että ne ovat selvästi laivan takaosassa. Aivan hitusen alle 300-metrisessä ja bruttovetoisuudeltaan 143 500 GT:n Norwegian Primassa on viisi Wärtsilän dieselkonetta, yhteisteholtaan 54 000 kilowattia ja ABB:n Azipod-potkurit.

Norwegian Priman lippuvaltio on Bahama, kotisatama Nassau ja sen kummitätinä toimii laulajatar Katy Perry.

Ulkoapäinhän koneiden sijoittelun laivassa voi helposti päätellä savupiipun sijainnin perusteella. Norwegian Primassa ne sijaitsevat todellakin aivan keskellä.

Priman suunnittelijat NCL:llä ja Fincantierilla kertovat, että päätös sijoittaa koneet keskelle laivaa ovat antaneet lisävapauksia laivan tilasuunnitteluun, ja sillä on ollut vaikutuksensa laivan rakenteeseen sekä jopa sen kulkuun.

Sen tilasuunnittelun näkökulmasta erikoista Prima-luokan aluksissa on muun muassa laivan päällirakenteen (englanniksi superstructure) kapeneminen kohti aluksen perää. Näin peräosassa olevat The Haven -kokonaisuuden sviitit ja muut tilat on kaikki saatu sijoitettua siten, että niistä on ikkunat ulos.

Päällirakenteen kavetessa aluksen keskiosasta kohti perää on sen juureen jäänyt tila laajalle, laivan koko takapuoliskon kiertävälle promenade-tasolle, Ocean Boulevardille, joka näin sijaitsee ilahduttavan lähellä merta. Lisäksi yhtenä erikoisuutena promenadella laivan sivuilla, kuten myös ylimmällä kannella laivan perässä, sijaitsevat äärettomät altaat.

Lähteet: Helsingin satama, Aida Cruises, Norwegian Cruise Line, Seatrade Cruise News

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat