26.10.2025 Laivat Helsingin Länsiterminaalin laajennusprojekti edistyy – homma vaatii erikoisjärjestelyjä, jottei laivaliikenne häiriinny Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Helsingin satama Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Laiturilaajennus tullaan rakentamaan mereltä käsin, mutta sitä ennen on pitänyt ruopata ja täyttää. Helsingin länsisatamassa on jo parin kuukauden ajan edistetty projektia, jolla sataman kapasiteetti nostetaan vaadittavalle tasolle. Hanke liittyy osittain aiemmin uutisoituun Katajanokan terminaalin laajennukseen, jonka päätteeksi Silja Linen Tukholman-liikenne muuttaa Katajanokalle, Viking Linen Tallinnan-liikenteen muuttaessa Länsiterminaaliin. Länsiterminaalin laajennus on välttämätön, sillä jopa ennen liikenteen laajentumista yhdellä laivalla se pyörii ylikapasiteetilla. Tässä Helsingin sataman Moottorille antamassa kuvassa näkyy länsiterminaalin nykyinen laajuus Hernesaareen päin kuvattuna. Ruoppauskalusto on kuvassa sillä alueella, johon laajennus tehdään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikki alkoi ruoppaamisesta Länsisataman laajennus toteutetaan kolmessa eri ulottuvuudessa, jos mukaan lasketaan kulkuyhteyksiä aikanaan helpottava satamatunneli. Yksi, vielä suunnitteluvaiheessa oleva hanke on Jätkäsaaren Merikeskus, jonka asemakaava mahdollistaa 37 000 kerrosneliömetriä sekä 600 autopaikkaa. Merikeskuksen tieltä purettiin vanha Terminaali 1, mutta sen tarkka toteutus ja kaupallinen konsepti ovat Helsingin Sataman mukaan vielä suunnittelupöydällä. Jo aloitettu ja käynnissä oleva osuus on puolestaan kenttälaajennus, jossa alueen eteläkärkeen tehdään 1,2 hehtaarin laajuinen lisäosa. Se tuo nimenomaan ajoneuvoille tarvittavan lisätilan, jolloin autolauttojen purku ja lastaus helpottuu. Eteläkärjen laajennustyö alkoi elokuussa ruoppausurakan muodossa. Laajennusalueelta ruopattiin yhteensä 130 000 kuutiota merenpohjan maa-ainesta pois. Moottorikin kävi paikan päällä ihmettelemässä tätä työvaihetta. Risteilyalus AIDAmar ohittaa projektialueen ruoppaajan kauhan ollessa juuri merenpohjassa nostamassa massaa proomun kyytiin. Proomut kuljettivat ruoppausmassat sijoitettavaksi Helsingin eteläpuolelle, Koirasaarenluotojen meriläjitysalueelle. Laivaliikenteen ehdoilla Proomuja tarvittiin heti ruoppaustyön päätyttyä, sillä seuraava vaihe oli louhetäyttö. Siitä mistä oli juuri viety 130 000 kuutiota merenpohjaa pois, tuotiin nyt 250 000 kuutiota louhetta tulevan kenttälaajennusalueen pohjaksi. Proomut ovat kuljettaneet louhetta sekä aivan vierestä Hernesaaresta että kauempaa, Vuosaaren Ruusuniemestä. Laiturielementtien liukuvalu käynnissä Neptunuksenpuistossa. Helsingin kaupungin on tulevaisuudessa tarkoitus tehdä tälle nimenomaiselle paikalle vehreä puisto. Koska Eckerö Linen ja Tallinkin operoima laivaliikenne Tallinaan pyörii Länsiterminaalista käsin taukoamatta, on eteläkärjen laajennusurakassa täytynyt ottaa tämä huomioon. Liikenteen tällä äärimmäisen vilkkaalla laivareitillä on hoiduttava häiriöttä. Ratkaisu on se, että Helsingin Satama on vuokrannut Helsingin kaupungilta Länsiterminaalin vieressä olevan Neptunuksenpuiston, jossa se valmistaa mahdollisimman pitkälle kaikki laajennukseen tarvittavat osat. Osat ovat pitkälti betonisia, joten ne liukuvaletaan Neptunuksenpuistossa, ja sitten siirretään kokonaisina paikoilleen. Näin ollen työn raskaimmat osat suoritetaan mereltä käsin, jolloin olemassaoleva lastausalue pysyy vapaana liikenteelle. Helsingin sataman ilmakuvassa näkyy Länsiterminaalin alue ruoppaajineen kuvattuna Jätkäsaaren suuntaan. Terminaalin vieressä näkyvä niemeke on Neptunuksenpuisto, jossa laajennusalueen osat valmistetaan, ja josta ne siirretään paikalleen Länsiterminaalin uudeksi eteläkärjeksi. Työmaa-aluetta rajataan kolmella keltaisella poijulla. Työt pyritään saattamaan mahdollisimman pitkälle ennen talven tuloa. Kenttälaajennuksen on määrä olla valmis vuoden 2027 loppuun mennessä eli reilut kaksi vuotta siihen vielä menee. Kokonaisuudessaan uudistettu ja laajennettu länsiterminaali satamatunneleineen ja Viking XPRS:neen on tarkoitus ottaa käyttöön vuoteen 2033 mennessä. Lähde: Helsingin Satama Lue lisää Kaikki artikkelit 6.11.2025 Laivat Tallinkin Megastar ja MyStar siirtyvät vuoden sisällä kokonaan bio-LNG-polttoaineeseen reittiliikenteessään 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin – uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali – Långnäs 28.10.2025 Laivat Eckerö Linen Finlandiasta tulee ensimmäisenä Tallinnan-laivana hybridi, kun siihen asennetaan lähikuukausina iso akku 23.10.2025 Matkailu Onko tässä Turun halvin hotelliyö? 11.10.2025 Laivat Helsingin kansainvälinen risteilykausi jatkuu tänä vuonna jouluun asti – ja loppukauden kalusto on ihan yhtä Primaa 6.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: Silja Linen Aallotar oli kerrassaan käänteentekevä laiva vuonna 1972 4.10.2025 Laivat Tallink luopui ”rujoimmasta” rahtilaivastaan Regal Starista – yksi omalaatuinen laivahistoria jatkuu siis San Marinon lipun alla 21.9.2025 Laivat Helsingissä vieraillut amerikkalainen ohjushävittäjä USS Bainbridge on niin iso tähti, että elokuvassa sen rooliin piti palkata sisaralus 13.9.2025 Laivat Helsingin Katajanokan terminaalin laajennusprojekti alkaa – Silja Linen Tukhoman-liikenteen on tarkoitus muuttaa Katajanokalle 2032 mennessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo - eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 11.11.2025 Kuluttajat Sähköauton kotilatauslaitteen mystinen vika johti vuosia kestäneeseen vakuutuskiistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan