26.10.2025

Helsingin Länsiterminaalin laajennusprojekti edistyy – homma vaatii erikoisjärjestelyjä, jottei laivaliikenne häiriinny

Kuva Benjamin Helander, Helsingin satama

Laiturilaajennus tullaan rakentamaan mereltä käsin, mutta sitä ennen on pitänyt ruopata ja täyttää.

Helsingin länsisatamassa on jo parin kuukauden ajan edistetty projektia, jolla sataman kapasiteetti nostetaan vaadittavalle tasolle. Hanke liittyy osittain aiemmin uutisoituun Katajanokan terminaalin laajennukseen, jonka päätteeksi Silja Linen Tukholman-liikenne muuttaa Katajanokalle, Viking Linen Tallinnan-liikenteen muuttaessa Länsiterminaaliin.

Länsiterminaalin laajennus on välttämätön, sillä jopa ennen liikenteen laajentumista yhdellä laivalla se pyörii ylikapasiteetilla.

Tässä Helsingin sataman Moottorille antamassa kuvassa näkyy länsiterminaalin nykyinen laajuus Hernesaareen päin kuvattuna. Ruoppauskalusto on kuvassa sillä alueella, johon laajennus tehdään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikki alkoi ruoppaamisesta

Länsisataman laajennus toteutetaan kolmessa eri ulottuvuudessa, jos mukaan lasketaan kulkuyhteyksiä aikanaan helpottava satamatunneli. Yksi, vielä suunnitteluvaiheessa oleva hanke on Jätkäsaaren Merikeskus, jonka asemakaava mahdollistaa 37 000 kerrosneliömetriä sekä 600 autopaikkaa. Merikeskuksen tieltä purettiin vanha Terminaali 1, mutta sen tarkka toteutus ja kaupallinen konsepti ovat Helsingin Sataman mukaan vielä suunnittelupöydällä.

Jo aloitettu ja käynnissä oleva osuus on puolestaan kenttälaajennus, jossa alueen eteläkärkeen tehdään 1,2 hehtaarin laajuinen lisäosa. Se tuo nimenomaan ajoneuvoille tarvittavan lisätilan, jolloin autolauttojen purku ja lastaus helpottuu.

Eteläkärjen laajennustyö alkoi elokuussa ruoppausurakan muodossa. Laajennusalueelta ruopattiin yhteensä 130 000 kuutiota merenpohjan maa-ainesta pois. Moottorikin kävi paikan päällä ihmettelemässä tätä työvaihetta.

Risteilyalus AIDAmar ohittaa projektialueen ruoppaajan kauhan ollessa juuri merenpohjassa nostamassa massaa proomun kyytiin.

Proomut kuljettivat ruoppausmassat sijoitettavaksi Helsingin eteläpuolelle, Koirasaarenluotojen meriläjitysalueelle.

Laivaliikenteen ehdoilla

Proomuja tarvittiin heti ruoppaustyön päätyttyä, sillä seuraava vaihe oli louhetäyttö. Siitä mistä oli juuri viety 130 000 kuutiota merenpohjaa pois, tuotiin nyt 250 000 kuutiota louhetta tulevan kenttälaajennusalueen pohjaksi. Proomut ovat kuljettaneet louhetta sekä aivan vierestä Hernesaaresta että kauempaa, Vuosaaren Ruusuniemestä.

Laiturielementtien liukuvalu käynnissä Neptunuksenpuistossa. Helsingin kaupungin on tulevaisuudessa tarkoitus tehdä tälle nimenomaiselle paikalle vehreä puisto.

Koska Eckerö Linen ja Tallinkin operoima laivaliikenne Tallinaan pyörii Länsiterminaalista käsin taukoamatta, on eteläkärjen laajennusurakassa täytynyt ottaa tämä huomioon. Liikenteen tällä äärimmäisen vilkkaalla laivareitillä on hoiduttava häiriöttä.

Ratkaisu on se, että Helsingin Satama on vuokrannut Helsingin kaupungilta Länsiterminaalin vieressä olevan Neptunuksenpuiston, jossa se valmistaa mahdollisimman pitkälle kaikki laajennukseen tarvittavat osat. Osat ovat pitkälti betonisia, joten ne liukuvaletaan Neptunuksenpuistossa, ja sitten siirretään kokonaisina paikoilleen. Näin ollen työn raskaimmat osat suoritetaan mereltä käsin, jolloin olemassaoleva lastausalue pysyy vapaana liikenteelle.

Helsingin sataman ilmakuvassa näkyy Länsiterminaalin alue ruoppaajineen kuvattuna Jätkäsaaren suuntaan. Terminaalin vieressä näkyvä niemeke on Neptunuksenpuisto, jossa laajennusalueen osat valmistetaan, ja josta ne siirretään paikalleen Länsiterminaalin uudeksi eteläkärjeksi. Työmaa-aluetta rajataan kolmella keltaisella poijulla.

Työt pyritään saattamaan mahdollisimman pitkälle ennen talven tuloa. Kenttälaajennuksen on määrä olla valmis vuoden 2027 loppuun mennessä eli reilut kaksi vuotta siihen vielä menee. Kokonaisuudessaan uudistettu ja laajennettu länsiterminaali satamatunneleineen ja Viking XPRS:neen on tarkoitus ottaa käyttöön vuoteen 2033 mennessä.

Lähde: Helsingin Satama

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat