16.5.2016 Ajoneuvot Henri Toivonen – Sennan ja Prostin veroinen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Henri Toivonen olisi varmasti voittanut F1-kilpailuja. Koko MM-sarjan voittoon tarvitaan lisäksi paljon onnea. Jälkeenpäin voidaan kyseenalaistaa, oliko hänellä sitä riittävästi”. Nämä F1-tallipäällikkö Eddie Jordanin sanat jättävät ilmaan kysymyksen, että kuinka monta suomalaista formuloiden maailmanmestaria olisi, jos Henri Toivosen lajivalinta olisi rallin sijasta päätynyt rata-autoiluun. On kohtalon ivaa, että Korsikan MM-rallissa 1986 menehtynyt Toivonen valitsi lopulta lajikseen rallin nimenomaan turvallisuussyistä.– Isä sanoi että älä lähde formuloihin, se on liian vaarallista, muistelee Henrin veli Harri Toivonen.Harri Toivonen muistelee veljeensä liittyviä tarinoita Talbotin äärellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlain Prostilla katkerat muistot ToivosestaSuomessa Henri Toivonen tunnettiin kenties kaikkien aikojen lahjakkaimpana ralliautoilijana, mutta maailmalla hänet muistetaan ennen kaikkea äärimmäisen lahjakkaana ja nopeana rata-autoilijana. Erityisen katkerasti hänet muistaa nelinkertainen Formula 1 -maailmanmestari Alain Prost. – Oltiin 1974 kartingin MM-kilpailussa Estorilissa. Prost oli harjoituksissa kilkannut jonkun ruotsalaisen radalta ja Henkkaa pyydettiin kostamaan se Prostille. Henkka tönäisi kisassa heti tilaisuuden tullen Prostin auton päin heinäpaalia, mutta sieltä se kimposi takaisin radalle ja suoraan Henkan syliin. Kun kypärät otettiin päästä ja Prost näki minkälainen nuori ja pieni suomalainen kypärän alta paljastui, niin silloin juostiin peräkkäin. Henkka määräsi suunnan ja Prost vauhdin, naureskelee Harri Toivonen.F1-testissä kisakuski jäi toiseksiVuonna 1982 Henri Toivonen sai tilaisuuden testata March-tallin Formula ykköstä. Tiimin silloinen kilpakuljettaja Raul Boesel opasti miten auto toimii ja miten sillä ajetaan, ehkä liiankin hyvin. Huhujen mukaan Toivonen ajoi testeissä 1,4 sekuntia kovempaa kuin Boesel. – En muista oliko siellä virallista ajanottoa ja mikä ero oli, mutta sen muistan että Henkka oli nopeampi, vahvistaa Harri.Henrin Formula Vee: Veemax Mk VIIKuninkuusluokan autoa ei Toivonenkaan päässyt kokeilemaan sattumalta, vaan takana oli samalta kaudelta menestystä Englannin F3-sarjassa. Eddie Jordan ajatti Henriä kauden viimeisissä kilpailuissa. Ensimmäisessä kisassaan Henkka ajoi kolmanneksi ja kauden viimeisestä kisasta Silverstonesta tuli jo voitto. Harri Toivosen mieleen on noista F3-kisoista jäänyt eräs oudosti käyttäytyvä nuorimies. – Siellä oli mukana sellainen F3-luokassa aloitteleva nuori kaveri, oikea elohiiri. Pomppi koko ajan eestaas, eikä pysynyt yhtään paikallaan. Ajattelin, että tosta ei kyllä ikinä tule mitään. En silloin tiennyt kuka se oli, joku brassi jolla luki selässä Senna. Mut tuli siitä, Formula ykkösten kolminkertainen maailmanmestari.Myöhemmin jossakin haastattelussa Henri Toivonen ylisti F3-kokemusta hienoksi. – Kaikki haluavat voittaa hinnalla millä hyvänsä, ja he kaikki ovat hulluja. Tässä yhteydessä kannattaa muistaa, että tuolloin – vuonna 1982 – Henri Toivonen oli jo rallin MM-osakilpailuvoittaja. Tänä päivänä on vaikea kuvitella, että tuossa vaiheessa uraa käytäisiin vielä kokeilemassa – saati voittamassa – kilpailuja aivan toisessa lajissa.Keke halusi auttaa Henkan F1-sarjaanF1 ei olisi ollut Henri Toivoselle utopistinen haave, vaan hänen niin halutessaan jopa realistinen vaihtoehto. Lahjakkuuden ja nopeuden lisäksi siihen oli kolmaskin erityisen hyvä syy. – Isä auttoi aikanaan Keke Rosbergia tämän uralla mm. hommaamalla sille joitakin sponsseja. Kun Keke pääsi ykkösiin, se halusi auttaa myös Henkan sinne osittain vastapalvelukseksi, osittain siksi että heistä oli tullut hyvät kaverit, valaisee Harri Toivonen suomalaisten yhteistyötä 80-luvulta.Harri Toivonen kertoo Henkan rakentaneen jo uransa alussa itsestään salaperäisen myytin nopeana ”tuntemattomana” kuljettajana. – Karting-aikoina se ei uusissa kilpasarjoissa ikinä näyttänyt kasvojaan muille kilpailjoille ennen palkintojenjakoa. Ulkomailla kuskit olivat ihmeissään, että mikä ihmeen kaveri se on, tulee ja ajaa nopeimmat kierrosajat eikä kukaan edes tiennyt miltä se näyttää, ennen kuin kisan jälkeen palkintopallilla. Siihen asti se meni aina ajon jälkeen kypärä päässä suoraan asuntovaunuun.Henrin Veemax MKVII Formula Super VeeToivosen itseluottamus tuli hyvin esiin hänen ajettuaan merkittävimmän kotimaisen voittonsa Keimolan radalla Porschella vuonna 1977. Vastassa tuolloin oli armoitettu Porsche-kuljettaja ja sillä pitkään ja menestyksekkäästi kilpaillut Leo Kinnunen. Henkka puolestaan sai auton kisaa varten lainaksi isältään. – Henkka sai kisassa Leksan kiinni mutta ei meinannut millään päästä ohi. Kaksi Porschea paineli peräkkäin, kunnes Henkka tajusi mitä pitää tehdä. Hän oli Leksan kiinni saatuaan seurannut tämän linjoja, mutta ymmärsi että hänen ajotyylinsä vaati erilaiset ajolinjat. Viimeisellä kierroksella saunalenkiltä Henkka tuli aivan Leksan luukussa kiinni ja puristi paremman ajolinjan ansiosta ohi ja voittoon, kertaa Harri Toivonen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKova kilpailuvietti lajissa kuin lajissaHenri Toivosen vahvuuksia niin rallissa kuin radallakin oli peräänantamattomuus ja kova työnteko. Armoton kilpailuvietti tavallaan sai kaikki muut ominaisuudet tekemään 110-prosenttisesti töitä voiton eteen. – Me veljekset harrastettiin nuorena kaikkia urheilulajeja ja aina kilpailtiin keskenään ja muiden kanssa. Jos Henkka vaikka hävisi Niittykummun Essolla flipperissä, niin se saattoi treenata viikon yhtämittaa, ja sitten se oli paras siinäkin.Vaikka Henri Toivosen liian lyhyeksi jääneen kilpailu-uran kohdalla voidaan jossitella monessa asiassa, niin yksi asia on kuitenkin varma. Jos kohtalo ei olisi puuttunut peliin, olisi Henri Toivosella taskussaan yksi tai useampia maailmanmestaruuksia. Hän on niitä harvoja urheilijoita, joka olisi voinut itse valita missä lajissa sen haluaa voittaa.Kilpa-autoilija Henri Toivosen kuolemasta tuli 2.5.2016 kuluneeksi 30 vuotta ja 25.8.2016 tulee kuluneeksi 60 vuotta hänen syntymästään.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster