16.5.2016 Ajoneuvot Henri Toivonen – Sennan ja Prostin veroinen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Henri Toivonen olisi varmasti voittanut F1-kilpailuja. Koko MM-sarjan voittoon tarvitaan lisäksi paljon onnea. Jälkeenpäin voidaan kyseenalaistaa, oliko hänellä sitä riittävästi”. Nämä F1-tallipäällikkö Eddie Jordanin sanat jättävät ilmaan kysymyksen, että kuinka monta suomalaista formuloiden maailmanmestaria olisi, jos Henri Toivosen lajivalinta olisi rallin sijasta päätynyt rata-autoiluun. On kohtalon ivaa, että Korsikan MM-rallissa 1986 menehtynyt Toivonen valitsi lopulta lajikseen rallin nimenomaan turvallisuussyistä.– Isä sanoi että älä lähde formuloihin, se on liian vaarallista, muistelee Henrin veli Harri Toivonen.Harri Toivonen muistelee veljeensä liittyviä tarinoita Talbotin äärellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlain Prostilla katkerat muistot ToivosestaSuomessa Henri Toivonen tunnettiin kenties kaikkien aikojen lahjakkaimpana ralliautoilijana, mutta maailmalla hänet muistetaan ennen kaikkea äärimmäisen lahjakkaana ja nopeana rata-autoilijana. Erityisen katkerasti hänet muistaa nelinkertainen Formula 1 -maailmanmestari Alain Prost. – Oltiin 1974 kartingin MM-kilpailussa Estorilissa. Prost oli harjoituksissa kilkannut jonkun ruotsalaisen radalta ja Henkkaa pyydettiin kostamaan se Prostille. Henkka tönäisi kisassa heti tilaisuuden tullen Prostin auton päin heinäpaalia, mutta sieltä se kimposi takaisin radalle ja suoraan Henkan syliin. Kun kypärät otettiin päästä ja Prost näki minkälainen nuori ja pieni suomalainen kypärän alta paljastui, niin silloin juostiin peräkkäin. Henkka määräsi suunnan ja Prost vauhdin, naureskelee Harri Toivonen.F1-testissä kisakuski jäi toiseksiVuonna 1982 Henri Toivonen sai tilaisuuden testata March-tallin Formula ykköstä. Tiimin silloinen kilpakuljettaja Raul Boesel opasti miten auto toimii ja miten sillä ajetaan, ehkä liiankin hyvin. Huhujen mukaan Toivonen ajoi testeissä 1,4 sekuntia kovempaa kuin Boesel. – En muista oliko siellä virallista ajanottoa ja mikä ero oli, mutta sen muistan että Henkka oli nopeampi, vahvistaa Harri.Henrin Formula Vee: Veemax Mk VIIKuninkuusluokan autoa ei Toivonenkaan päässyt kokeilemaan sattumalta, vaan takana oli samalta kaudelta menestystä Englannin F3-sarjassa. Eddie Jordan ajatti Henriä kauden viimeisissä kilpailuissa. Ensimmäisessä kisassaan Henkka ajoi kolmanneksi ja kauden viimeisestä kisasta Silverstonesta tuli jo voitto. Harri Toivosen mieleen on noista F3-kisoista jäänyt eräs oudosti käyttäytyvä nuorimies. – Siellä oli mukana sellainen F3-luokassa aloitteleva nuori kaveri, oikea elohiiri. Pomppi koko ajan eestaas, eikä pysynyt yhtään paikallaan. Ajattelin, että tosta ei kyllä ikinä tule mitään. En silloin tiennyt kuka se oli, joku brassi jolla luki selässä Senna. Mut tuli siitä, Formula ykkösten kolminkertainen maailmanmestari.Myöhemmin jossakin haastattelussa Henri Toivonen ylisti F3-kokemusta hienoksi. – Kaikki haluavat voittaa hinnalla millä hyvänsä, ja he kaikki ovat hulluja. Tässä yhteydessä kannattaa muistaa, että tuolloin – vuonna 1982 – Henri Toivonen oli jo rallin MM-osakilpailuvoittaja. Tänä päivänä on vaikea kuvitella, että tuossa vaiheessa uraa käytäisiin vielä kokeilemassa – saati voittamassa – kilpailuja aivan toisessa lajissa.Keke halusi auttaa Henkan F1-sarjaanF1 ei olisi ollut Henri Toivoselle utopistinen haave, vaan hänen niin halutessaan jopa realistinen vaihtoehto. Lahjakkuuden ja nopeuden lisäksi siihen oli kolmaskin erityisen hyvä syy. – Isä auttoi aikanaan Keke Rosbergia tämän uralla mm. hommaamalla sille joitakin sponsseja. Kun Keke pääsi ykkösiin, se halusi auttaa myös Henkan sinne osittain vastapalvelukseksi, osittain siksi että heistä oli tullut hyvät kaverit, valaisee Harri Toivonen suomalaisten yhteistyötä 80-luvulta.Harri Toivonen kertoo Henkan rakentaneen jo uransa alussa itsestään salaperäisen myytin nopeana ”tuntemattomana” kuljettajana. – Karting-aikoina se ei uusissa kilpasarjoissa ikinä näyttänyt kasvojaan muille kilpailjoille ennen palkintojenjakoa. Ulkomailla kuskit olivat ihmeissään, että mikä ihmeen kaveri se on, tulee ja ajaa nopeimmat kierrosajat eikä kukaan edes tiennyt miltä se näyttää, ennen kuin kisan jälkeen palkintopallilla. Siihen asti se meni aina ajon jälkeen kypärä päässä suoraan asuntovaunuun.Henrin Veemax MKVII Formula Super VeeToivosen itseluottamus tuli hyvin esiin hänen ajettuaan merkittävimmän kotimaisen voittonsa Keimolan radalla Porschella vuonna 1977. Vastassa tuolloin oli armoitettu Porsche-kuljettaja ja sillä pitkään ja menestyksekkäästi kilpaillut Leo Kinnunen. Henkka puolestaan sai auton kisaa varten lainaksi isältään. – Henkka sai kisassa Leksan kiinni mutta ei meinannut millään päästä ohi. Kaksi Porschea paineli peräkkäin, kunnes Henkka tajusi mitä pitää tehdä. Hän oli Leksan kiinni saatuaan seurannut tämän linjoja, mutta ymmärsi että hänen ajotyylinsä vaati erilaiset ajolinjat. Viimeisellä kierroksella saunalenkiltä Henkka tuli aivan Leksan luukussa kiinni ja puristi paremman ajolinjan ansiosta ohi ja voittoon, kertaa Harri Toivonen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKova kilpailuvietti lajissa kuin lajissaHenri Toivosen vahvuuksia niin rallissa kuin radallakin oli peräänantamattomuus ja kova työnteko. Armoton kilpailuvietti tavallaan sai kaikki muut ominaisuudet tekemään 110-prosenttisesti töitä voiton eteen. – Me veljekset harrastettiin nuorena kaikkia urheilulajeja ja aina kilpailtiin keskenään ja muiden kanssa. Jos Henkka vaikka hävisi Niittykummun Essolla flipperissä, niin se saattoi treenata viikon yhtämittaa, ja sitten se oli paras siinäkin.Vaikka Henri Toivosen liian lyhyeksi jääneen kilpailu-uran kohdalla voidaan jossitella monessa asiassa, niin yksi asia on kuitenkin varma. Jos kohtalo ei olisi puuttunut peliin, olisi Henri Toivosella taskussaan yksi tai useampia maailmanmestaruuksia. Hän on niitä harvoja urheilijoita, joka olisi voinut itse valita missä lajissa sen haluaa voittaa.Kilpa-autoilija Henri Toivosen kuolemasta tuli 2.5.2016 kuluneeksi 30 vuotta ja 25.8.2016 tulee kuluneeksi 60 vuotta hänen syntymästään.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 8.12.2024 Yleinen Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”