15.11.2017 Liikenne Hintava hirvi – vuodessa 1881 onnettomuutta, kolme kuollutta ja 64 miljoonan lasku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hirvionnettomuuksien lukumäärä kasvaa tasaisesti. Vuonna 2016 pelti kolisi poliisin tietojen mukaan 1881 kertaa. Yhteensä hirvikolareissa loukkaantui 144 ja menehtyi kolme ihmistä. Hirvi on liikenneonnettomuuden aiheuttajana yhä useammin, sillä hirvien määrä ei osoita merkkejä laskusta. Pikemminkin päinvastoin.2000-luvun alun yli 3 000 onnettomuuden ennätystaso on vielä kaukana, mutta vuodesta 2011 alkaen on liikenneturvallisuuden näkökulmasta huolestuttavaa kasvua kirjattu vuosittain.Vaarallisin hetki tilastojen valossa on auringonlaskua seuraava tunti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hirvikolaritilastot luotettavia Vuonna 2016 Suomen teiltä tilastoitiin kaikkiaan 1 881 hirvionnettomuutta. Luvuissa on mukana kaikki poliisin tietoon tulleet onnettomuudet. Peurakolarit eivät ole mukana luvuissa, sillä vuoden 2015 syyskuussa Poliisihallitus linjasi, että poliisi käy peuraonnettomuuspaikalla ainoastaan silloin, kun onnettomuudessa on tapahtunut henkilövahinkoja tai olosuhteet muutoin edellyttävät poliisin läsnäoloa. Samalla valtaosa peuraonnettomuuksista putosi yleisesti käytettävän tilastotiedon ulkopuolelle, eikä perutaonnettomuuksien tilastot ole vuoden 2015 jälkeen vertailukelpoisia edellisten vuosien kanssa. Hirvionnettomuuksien suhteen poliisin käytännöt eivät ole muuttuneet, joten tilastot tarjoavat pitävämmän pohjan myös päätöksenteolle. Kasvun vuosia peräkkäin Vuoteen 2015 verrattuna hirvionnettomuuksien määrä kasvoi neljä prosenttia. Luku vaikuttaa pieneltä, mutta noin 80 onnettomuuden lisäystä ei voi pitää merkityksettömänä. Kuolemaan johtaneita kohtaamisia sattui molempina vuosina kolme. Loukkaantuneiden määrä kasvoi 133:sta 144:ään. Lähivuosien tilastohistorian synkin hirvikolarivuosi oli kuolemantapausten määrän mukaan arvioituna vuosi 2015, jolloin menehtyi 12 ihmistä. Kymmenen tapauksen tuntumassa pysyttiin vuosituhannen vaihteessa useampina vuosina. Vuoden 2016 hirvionnettomuuksien laskennalliset kustannukset yhteiskunnalle olivat Liikenneturvan mukaan 64 miljoonaa euroa. Hirvikannan kasvu näkyy tilastoissa Hirvionnettomuustilastoja ja hirvikannan koko verrattaessa on havaittavissa selvä yhteys. Hirvikannan kääntyessä kasvuun, lisääntyvät myös onnettomuudet.Ilmiön selittää se, että hirvi omaa vain vähän luontaisia vihollisia. Suurin vaikuttaja kannan kokoon on ihminen. Hirvikanta harvenee lähinnä metsästyksen ja liikenneonnettomuuksien myötä. Suurpetojen syömä hirvi näy tilastoissa.Alueelliset erot huomattavia Hirvionnettomuuksia tapahtuu koko maassa, mutta ei tasaisesti. Tilanteeseen vaikuttava alueellisten hirvikantojen tiheyserojen lisäksi muun muassa liikennemäärä ja tiestön rakenne. Erityisen herkästi hirvikolareita tapahtuu vilkkailla kaksikaistaisilla pääteillä. Liikenneturvan mukaan vuonna 2016 hirvien kanssa kolaroitiin eniten Pohjois- Savon, Etelä-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Uudenmaan ELY-keskuksen alueella. Oheiseen karttapohjaan on merkitty kolariherkimmät alueet Suomessa. Onnettomuuksien määrän suhdetta liikenteen määrään kuvataan onnettomuusasteella. Hirvionnettomuuksien aste oli Liikenneturvan mukaan koko maassa viime vuonna 4,8 onnettomuutta 100 miljoonaa ajettua tiekilometriä kohti. Luku on noussut kymmenyksellä edellisestä vuodesta. Nopeus kasvattaa riskiä Liikenneturvan mukaan henkilövahinkoon johtaneista hirvionnettomuuksista ajettiin 97 % vähintään 80 km/h rajoituksilla. Tilastosta ei kuitenkaan ilmene, onko rajoituksia noudatettu onnettomuustilanteissa. Riski kuolla ja loukkaantua hirvikolarissa kasvaa tuntuvasti ajonopeuden noustessa. Liikenneturvan mukaan pätevä keino välttää onnettomuus on ajonopeuden laskeminen erityisesti riskiaikoina ja hirvivaara-alueilla. Ajonopeuden lasku antaa lisäaikaa reagoida äkilliseen tilanteeseen ja lieventää vammoja törmäyksen sattuessa. Lähteet ja graafit: Liikennevirasto, Hirvionnettomuudet vuonna 2016, Hirvikolarit ja kolarikuljettajat, LVM 2001, Liikenneturva, Luonnonvarakeskus, Suomen riistakeskus. Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue myös: Hirvi- ja peurakannat tarkkailun alla – kaatolupien määrässä tuntuva kasvu Tavoitteena nolla hirvikolaria – miten se saavutetaan? Folksam: 45% hirvikolareista vältettävissä pimeänäkötekniikalla ja automaatijarrutuksella Destia: tehokkain tapa estää hirvieläinonnettomuuksia on kannan pienentäminen Päivän kuva: Hirvikolari – Audin ja hirvisonnin kohtaaminen Suomi edellä – aktiivinen hirvivaroitus käyttöön ensimmäisenä Euroopassa Hämärällä kolisee – hirvivaara syksyllä suurimmillaan Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 29.11.2024 Liikenneturvallisuus Psyykkiset oireet liikenteessä – kolarit aiheuttavat myös henkistä pahoinvointia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja