21.12.2019

Huutokauppahelmet – Alfa Romeo SZ

RM Sotheby's - Alfa Romeo SZ Sprint Zagato

Alfa Romeo SZ on esimerkki siitä mitä italialaismerkki saa aikaan yhteistyössä Zagaton kanssa. Jos muotoilu näyttää nytkin futuristiselta, niin sitä se oli 80-luvulla.

Alfa Romeo SZ on vain yksi monista huutokaupattavista, kun vasara rupeaa paukkumaan Yhdysvaltojen Arizonassa. Huutokauppahelmet -juttusarjassa on jo esitelty tapahtuman tarjontaa yhden auton verran. Myyntiin tuleva musta Porsche Carrera GT edustaa superautoluokkaa 2000-luvulta.

Kyseinen huutokauppa käydään vasta tammikuun puolivälissä, joten vielä on aikaa pohtia hankintoja vuodenvaihteen yli. Kannattaa tarkistaa muu tarjonta RM Sotheby’s -huutokaupan omilta verkkosivuilta, mutta me palaamme Alfa Romeon pariin.

Merkki on ollut aina tunnettu upeasta muotoilusta ja monista edistyksellisistä, tai ainakin poikkeuksellisista, teknisistä ratkaisuista. Esimerkiksi 1970-luvulla julkaistu Alfetta omasi transakselirakenteen, jossa etumoottorisen auton kytkin, vaihteisto ja tasauspyörästö on sijoitettu taka-akselin yhteyteen. Näillä eväin Alfetta omasi eloisan ajettavuuden.

Noin kymmenen vuotta myöhemmin syntyi tarve luoda mullistava coupé, joka siirtäisi koko Alfa Romeon muotokielen 1990-luvulle. Merkin, ja sen omistaneen Fiatin, muotoiluosastot kutsuivat apuun myös Zagaton. Tehtävään suhtauduttiin sen vaatimalla vakavuudella.

Vuoden 1989 Geneven autonäyttelyssä esiteltiin Experimental Sportscar 3.0-Litre. Maskuliinisesti kiilamaisen perusmuodon päällä pullisteleva kori omasi myös lähes pystysuorat päädyt, keulamaski oli upotettu muotoihin ja maskia reunusti molemmin puolin kolme neliötä ajovaloina.

RM Sotheby's - Alfa Romeo SZ engine busso

Auto päätyi pian tuotantoon Zagaton tehtaissa Milanon ulkopuolella ja sen myyntinimeksi merkittiin Sprint Zagato, eli kavereiden kesken SZ, joka teki tietenkin kunniaa 1960-luvun Giuliettan samannimiselle versiolle. Moottorina oli legendaarinen 3-litrainen ”Busso” V6, jonka kiitettävä teho tuotiin takapyörille viisiportaisen käsivaihteiston kautta – kyseessä oli tietenkin transakseli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1991 Alfa Romeo SZ – RM Sotheby’s

Arizonassa tarjottava vuoden 1991 Alfa Romeo SZ on numero 401 vain 1036:sta koskaan rakennetusta. Muutamia muutoksia on jo tehty, vaikka auto kantaa Alfa Romeolle tyypillistä punaisen sävyä ja tummaa kattoa. Autoa kerrotaan rakennellun erityisesti ajettavuus mielessä.

Jousitus ja iskunvaimennus on päivitetty coilovereihin ja tuuman alkuperäistä suuremmat, 17-tuumaiset, vanteet piilottelevat takanaan Wilwoodin jarruja. Istuimet on ostettu Sparcon valikoimista, verhoiltu vaalealla nahalla alkuperäisen sisustan tyyliin ja niihin on asennettu viisipistevyöt. Näiden lisäksi jälkiasenteista on myös vaihdekepinnuppi ja Momon ratti, joskin alkuperäinen ratti toimitetaan auton mukana.

Tämä Alfa Romeo SZ on erityinen sen alhaisen mittarilukeman johdosta. Se vietti aikaansa edellisellä omistajalla Japanissa näyttelyautona, joten kilometrejä on kertynyt vain noin 13 000 kappaletta koko auton historian aikana. Rohkea muoto ei jätä ketään kylmäksi ja tämä SZ on valmiina sekä näyttelyitä että ajamista varten.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: RM Sotheby´s Lähde: RM Sotheby´s

Kommentoi artikkelia