1.2.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – BMW 507 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko BMW 507 merkkinsä kaunein edustaja? Tämä miehenalun unelma päätyi kymmeniä vuosia myöhemmin sen samaisen miehenalun omistukseen. BMW 507 oli 1950-luvun superjulkkisten mieleen. Esimerkiksi laulaja Elvis Presley ja kilpa-ajaja John Surtees lukeutuivat nimekkäiden omistajien joukkoon. Tämä oli melkoinen harppaus BMW:lle toisen maailmansodan jälkeisistä lähtökohdista. BMW ponnisti 1950-luvulle vaikeista asetelmista teknisesti vanhanaikaisilla jo ennen sotaa esitellyillä malleilla ja toisaalta taloudellisilla autoilla kuten Isetta. Markkina-asemaa haluttiin nostaa ylellisempään suuntaan tarjoamalla V8-moottoria mallisarjassa 501. Samalla suunnitelmissa oli jo tyylin ja teknisen osaamisen todellinen taidonnäyte.Se oli Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1955 esitelty kaksiovinen, avokattoinen urheiluauto BMW 507. Pitkälti käsityönä valmistettu kevytmetallikori kantoi kuvankauniit muodot, joista oli vastannut Albrecht Goertz. Ajaton muoto ja upeat kurvit tekivät autosta välittömästi erään 1950-luvun upeimmista avoautoista – jälkikäteen on helppo laajentaa kehuja koskemaan koko autoilun historiaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1958 BMW 507 Roadster Series II – RM Sotheby’sBMW 507 on harvinainen auto, sillä vain 252 yksilöä valmistui vuosien 1956 ja 1959 välillä – näistä suurin osa, eli 214 kappaletta, on Series II autoja. Series II sai päivitetyn kojelaudan ja uudelleensijoitetun polttoainesäiliön. Kaikista valmistetuista 34 päätyi Yhdysvaltoihin ja huutokaupattava vuoden 1958 BMW 507 lukeutuu siihen joukkoon runkonumerolla 70134. Tämä yksilö myytiin uutena New Yorkin Hoffman Motorsin toimesta päätyen huhujen mukaan Hollywood-tuottajalle. Seuraava omistaja oli kuitenkin arkkitehti Mississipissä. Tuon omistusjakson aikana auton näki myös nuori miehenalku William Young, joka rakastui auton ulkonäköön perinpohjaisesti päätyen loppuelämäkseen merkin pariin.Tämä BMW 507 roadster kulki 1980-luvulla kahden muun omistajan kautta Oldtimer Garagelle Sveitsiin. Tarinaan palaa aiemmin mainittu William Young, josta oli tällä välin kehittynyt menestyksekäs liikemies. Road & Track -lehti julkaisi auton myynti-ilmoituksen, Young näki sen lehdestä, otti yhteyttä Oldtimer Garageen ja osti auton näkemättä sitä. Uskomattominta tässä tarinassa on se, että kyseessä sattui olemaan sama runkonumeron 70134 yksilö, jota Young oli ihaillut kymmeniä vuosia aiemmin. Viisinollaseitsemästä tuli hänen, parhaimmillaan jopa yli 30 BMW:n, kokoelman ehdoton helmi. Tässä vaiheessa vielä täysin entisöimätön BMW 507 kiersi useita BMW Classic Car Club of American tapahtumia, voitti vuonna 2011 Santa Fe Concorson ja esiintyi kahdesti Roundel-lehdessä. Vuonna 2013 hän lopulta myi auton yritykselle, jolta auto päätyi vuonna 2014 nykyisen omistajan käsiin.Runkonumeron 70134 BMW 507 Roadster Series II on hiljattain entisöity alkuperäiseen asuun ja tämä oli tiettävästi ensimmäinen autolle suoritettu kunnostus. Sen aikana hansikaslokeron paneeli, josta löytyvä nimikirjoitus näyttäisi vastaavan Albrecht Goertzin käyntikortin vastaavaa, irrotettiin ja otettiin talteen. Vaikuttaisi siltä, että tämän yksilön on signeerannut sen suunnittelija.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tim Scott/RM Sotheby´s Lähde: RM Sotheby´s Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kuusi Porsche 911:tä ja autonkuljetusauto 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle