8.6.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Jaguar XJ220 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Unohdettu kepeänkaunis Jaguar XJ220 oli hetken ajan maailman nopein sarjatuotantoauto. Sen taakse jäivät esimerkiksi Ferrari F40, Lamborghini Diablo ja Porsche 959. Jaguar XJ220 valuu hitaasti oikeasta laidasta koko ruudun ohi. Ahdetun V6-moottorin synteettinen ääni kaikuu onnettomista kaiuttimista, mutta pieni poika hymyilee kuin Hangon Keksi. Kyseessä on tietenkin vuonna 1993 Amigalle julkaistusta Jaguar XJ220 –videopelistä, jonka tunnusmusiikki soi edelleen päässäni.Moni tosin muistanee samaisen Jaguarin vuonna 1997 ilmestyneestä Need for Speed II –autopelistä. Vain ani harva on oikeasti nähnyt, puhumattakaan ajanut, yhtäkään oikeaa superautoa eikä Jaguar XJ220 tee poikkeusta. Jos on puhe lapsuuden supersankareista, niin tässäpä on juuri sellainen.Kaikki alkoi yksinkertaisesta tarpeesta saada vuoden 1988 Birminghamin autonäyttelyyn esille edes jotakin jännittävää. Jaguarin Jim Randle kokosi salassa yhtiön johdolta 12 henkisen työryhmään tekemään projektia työaikojen ulkopuolella ja palkatta. Minkäänlaista budjettia 12 työntekijän ”Saturday Club” ei tähän saanut, vaan tarvittavia palasia ruinattiin ilmaiseksi alihankkijoilta Randlen suhteilla.Suunnitelmana oli valmistaa yksi nelivetoinen superauto V12-moottorilla. Projekti aloitettiin vuoden 1987 joululomalla, joten lokakuun autonäyttelyyn oli alle vuosi aikaa. Noin kymmenessä kuukaudessa rakennettiin tyhjästä ja ilman budjettia täysin toimiva auto, joka varasti kaiken huomion kyseisessä näyttelyssä.Jaguar vastaanotti autonäyttelyn aikana useampia tyhjiä shekkejä, jotta voivat täyttää hinnan kun sellainen saadaan selville. Messujen aikana kerättiin riittävästi rahaa koko auton tuotannon aloittamiseksi. Yksittäiskappaleeksi suunniteltu auto oli pakko laittaa tuotantoon. Projekti kuitenkin ulkoistettiin sen aloittaneelta työryhmältä, ja Jaguarilta, Tom Walkinshaw Racingin huomiin. Edes alkuperäinen työryhmä ei ollut ajatellut tuotantoversiosta nelivetoista ja V12-moottorista ja nykyään tiedämme tulemaksi tulleen kuusisylinterinen takaveto. Randle ei ollut täysin tyytyväinen ulkoisen tekijän, eli TWR:n, lopputulokseen.Ostajaehdokkaat eivät olleet ymmärtäneet, että eivät tulisi saamaan kahtatoista sylinteriä ja nelivetoa. Kun vielä hintakin karkasi todella hurjaksi, edes kaikki ennakkomaksun maksaneet eivät lopulta ostaneet autoa. Autoa oli tarkoitus myydä maksimissaan 350 kappaletta, mutta noin 275 kappaletta saatiin kaupaksi.Vain hieman myöhemmin julkaistu McLaren F1 –superauto lakaisi matot Jaguarin alta. Kaikkien huomio kiinnittyi kilpasarjavoitot ja katuautoennätykset kahmineeseen sankariin. Suuresti tästä syystä XJ220 on unohdettu, mutta sen jumalaiset muodot ja hurja suorituskyky ansaitsevat enemmän.Ei parane unohtaa, että kaikesta huolimatta Jaguar XJ220 oli tuotantoon tullessaan maailman nopein sarjatuotantoauto. Tämä tapahtui kuitenkin Porsche 959:n ja Ferrari F40:n jälkeen. Siinä pitäisi olla kylliksi meriittiä yhdelle autolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJaguar XJ220 – RM Sotheby’sSilverstrone Green –väriin maalattu vihreä, ja sisältä hiekanvärisellä nahalla verhoiltu, Jaguar XJ220 on myytävänä Montereyn huutokaupassa 15.-17. elokuuta. Tämän yksilön ensimmäinen omistaja oli itse tuotantoauton kehityksestä pitkälti vastannut TWR:n päällikkö Tom Walkinshaw. Itse XJ220 rullasi tehtaalta helmikuun 8. päivä vuonna 1993.Se siirtyi Walkinshawn omistuksesta suoraan keräilijän kokoelmiin. Tästä syystä tämä XJ220 rekisteröitiin itse asiassa vasta vuonna 1998, jolloin sille suoritettiin erittäin kattava kunnostus. Auto kävi muun muassa Sveitsissä ennen kuin se päätyi edelliselle omistajalle, joka on tunnettu Jaguar-harrastaja Don Law.Kyseessä on yksi 275:stä ikinä valmistetusta yksilöstä ja niistäkin haluttu harvinaisempi vasemmanpuoleisella ohjauksella varustettu malli. Autolla on ajettu vain 9 000 kilometriä koko aikana ja se onkin osin tästä syystä upeassa kunnossa. Edellinen kaiken kattava huolto on suoritettu tammikuussa 2017 Don Lawn toimesta.Palataan kuitenkin hetkeksi siihen, millainen auto on kyseessä. Sen alkuperäinen hinta oli yli puoli miljoonaa dollaria ilman minkäänlaista arvonmuunnosta nykypäivään, sillä tänä päivänä vastaava hinta olisi jotakin aivan muuta. Kyseessä oli todellinen superauto.Tästä kertoo myös suorituskyky. Kahdella turboahtimella varustettu Cosworthin suunnittelema 3,5-litrainen V6-moottori tuottaa 542 hevosvoimaa, joiden avulla kissaeläin saavuttaa tavoitteena olleen 200 mailin tuntinopeuden tuskatta. Itse asiassa Formula 1 –kuljettaja Martin Brundle kellotti tällä tuotantoautojen ennätyslukemaksi 217 mailia tunnissa, joka vastaa noin 349 kilometrin tuntinopeutta.Lisäksi XJ220 myös kiihtyy paikaltaan noin 160 kilometrin tuntinopeuteen alle kahdeksassa sekunnissa. Nämä olivat käsittämättömiä lukemia 90-luvun alkupuolella. Jaguar XJ220 oli lyhyen hetken ajan maailman nopein sarjatuotantoauto ja tämä kaunis yksilö kantaa sitä muistoa ylpeänä eteenpäin – etenkin kun se on yhä nopein koskaan valmistettu Jaguar.Teksti: Henri Posa, Kuvat: RM Sotheby's Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Vauxhall Monaro 5.7 V8 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 1.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Mercedes-Benz 500 SEL AMG ”Blueberry” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija