11.4.2020

Huutokauppahelmet – Toyota 2000GT

1967 Toyota 2000GT - RM Sotheby's

Toyota 2000GT on isolta osin Yamaha. Harvinainen, kallis ja upea urheiluauto omaa mielenkiintoisen syntyhistorian.

Toyota 2000GT on oikeastaan alun perin Yamahan projekti. 1960-luvun alkupuolella, moottoripyöristään tunnettu, Yamaha halusi laajentaa nelipyöräisten puolelle ja valitsi ensimmäiseksi projektikseen kunnianhimoisesti edistyksellisen urheiluauton suunnittelun. Alustavan suunnitelman valmistuttua Yamaha tarjosi projektia ensin Nissanille ja sitten Toyotalle, joista jälkimmäinen tarttui mahdollisuuteen osoittaa omien insinööriensä huippuosaaminen.

1967 Toyota 2000GT engine - RM Sotheby's

Yamaha valitsi voimanlähteen pohjaksi Toyota Crownin kuusisylinterisen moottorin lohkon, mutta muokaten sitä urheiluautolle soveltuvaan suuntaan muun muassa kahdella nokka-akselilla ja omaa suunnittelua olevalla alumiinista valmistetulla sylinterinkannella. Näin moottorista saatiin puristettua 150 hevosvoimaa, jonka avulla varsin tasaisella (49/51) painojakaumalla varustettu vain 1000 kilogrammaa painanut urheiluauto sai aikakaudelle varsin kunnioitettavan suorituskyvyn.

Toyota 2000GT oli harvinainen jo uutena, sillä se maksoi esimerkiksi Yhdysvalloissa noin 1000 dollaria enemmän kuin Jaguar E-Type tai Porsche 911. Tämä kannattaa suhteuttaa rahan arvoon, sillä Jaguar E-Type maksoi aikanaan Yhdysvalloissa alle 6000 dollaria. Eikä Toyotan brändi ollut tuohon aikaan millään tavoin Jaguariin tai Porscheen verrattavissa, joten vain 351 yksilöä saatiin kaupaksi ja näistäkin suurin osa kotimarkkinoille. Vain 62 vasemmalta ohjattavaa valmistettiin ja toimitettiin Yhdysvaltoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1967 Toyota 2000GT – RM Sotheby’s

Huutokauppahelmenä esiintyvä Toyota 2000GT on maalattu haluttuun punaiseen ”solar red” sävyyn. Se oli yksi kolmesta, jotka Otto Linton hankki. Erityisesti New Yorkin Watkins Glenin kilparadalta tunnettu Herra Linton oli juuri ryhtynyt Toyotan jälleenmyyjäksi Pennsylvaniassa. Ilmeisesti tämä yksilö oli eräs hänen lempiautoistaan, sillä hän piti autoa omistuksessaan yli 30 vuotta.

Oltuaan kuusi vuotta Jacobsenin kokoelmissa, sen osti vuonna 2006 näihin malleihin erikoistunut Maine Laine Exotics. He myös pitivät huolen, että tämä 2000GT sai kattavan entisöinnin ja se olikin entisöinnin jälkeen esillä 2007 Laguna Secan moottoriradalla Rolex Monterey Historic Automobile Races -tapahtumassa. Vielä samana vuonna auto myytiin Washingtoniin, josta se kulkeutui nyt kaupattavaan Elkhartin kokoelmaan.

Tämä Toyota 2000GT omaa alkuperäiselle uskollisen asun aina konehuonetta myöden ja on viimeistelty hienosti esimerkiksi paneeleiden istuvuuksien osalta. Sisätiloissa on havaittavissa hyvin hentoa patinaa esimerkiksi kojelaudan suurissa jalopuupinnoissa, mutta sekin on pääosin äärimmäisen siisti. Mittari näytti auton kuvaushetkellä vaivaista 15 mailin lukemaa.

Jos Toyota 2000GT ei uutena saanut aivan ansaitsemaansa näkyvyyttä, niin tänä päivänä se on arvostettu urheiluauto ja keräilykohde valmistuslaadustaan tunnetulta japanilaismerkiltä. Huutokauppa käydään toukokuun alussa, jolloin tämäkin Otto Lintonin omistuksessa ollut punainen paholainen on tarjolla eniten maksavalle.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Darin Schnabel/RM Sotheby’s Lähde: RM Sotheby’s

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat