3.3.2021

Hyundai Bayon on jo merkin toinen crossover samaan autoluokkaan

Hyundai Bayon

Hyundai Bayon haastaa ainakin oman merkin Konan crossover-markkinoilla. Hinnasto tulee paljastamaan lisää, mutta strategia on vähintäänkin mielenkiintoinen.

Hyundai Bayon on Euroopan markkinoille suunniteltu crossover ja täysin uusi Ranskasta tullut nimi korealaisvalmistajan mallivalikoimaan. B-segmentin autosta tulee Hyundain pienin, ja siten oletettavasti edullisin, jäsen kasvavaan SUV-kieltä henkivään perheeseen. Hämmentävästi se on kuitenkin 15 millimetriä Konaa pidempi, vaikka akseliväli paljastaakin autojen järjestyksen – sitä Kona tarjoaa 20 millimetriä enemmän.

Uusi Bayon on siis 4 180 millimetriä pitkä, 1 775 millimetriä leveä ja 1 490 millimetriä korkea. Tavaratilaa Bayon tarjoaa 411 litraa, eli Konaa enemmän. Oman merkin sisäinen kilpailu on mielenkiintoinen.

Hyundai Bayon

Uutuus lupailee hyviä sisätiloja, näkyvyyttä ulos, korkeampaa istuma-asentoa ja liitettävyystoimintoja. Ulkonäön puolelta se edustaa samaa Hyundain Sensuos Sportiness -muotoilukieltä kuin sen sisarmalli i20 ja selvästi suurempi Tucson.

– Koska SUV-autoluokan suosio maailmalla kasvaa edelleen, Hyundai näki kysyntää mallille, joka sopii eurooppalaisiin kaupunkeihin ja on kuitenkin riittävän tilava asiakkaiden tarpeisiin, sanoo Hyundai Motor Europen markkinointi- ja tuotejohtaja Andreas-Christoph Hofmann.

Hyundai Bayon

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suupielet alaspäin

Bayonissa uusi muotokieli tarkoittaa sisaruksistaan poiketen suupielet alaspäin murjottavaa keulamaski. Kolmiosaiset ajovalot luovat sille tunnistettavan ilmeen vaakasuuntaisen ilmanottoaukon kanssa.

Sivusta autoa katsellessa huomaa pokkauksien runsaan määrän. Takavalot näyttävät nuolilta ja sivusta katsottuna se kopioi etupuskurin sivuillaa sijaitsevien ilmanottoaukkojen muotoja.

Hyundai Bayon tulee saataville 15 tuuman teräsvanteilla ja 16- ja 17-tuumaisilla kevytmetallivanteilla. Mielenkiintoisesti Bayon tarjoaa 17-tuumaisilla vanteilla hieman lisää maavaaraa, jolloin sitä kertyy yhteensä 183 millimetrin verran. Auto on saatavilla yhdeksässä eri värissä, mukaan lukien uusi esittelyväri, Mangrove Green. Lisävarusteena on myös saatavilla kuvissa näkyvä musta Phantom Black -katto.

Hyundai Bayon

Hyundai Bayon pääosin kevythybridinä

Malliston kärkenä on 120-hevosvoimainen 1,0-litrainen turboahdettu T-GDI-bensiinimoottori 48 voltin kevythybridijärjestelmällä ja 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla. Saman moottorin satahevosvoimainen versio on saatavilla joko 6-vaihteiseen manuaalivaihteistoon tai 7-vaihteiseen kaksoiskytkinvaihteistoon.

Lisäksi edullisimmaksi vaihtoehdoksi tarjotaan 1,2-litrainen 84-hevosvoimainen MPI-moottori viisivaihteisella manuaalivaihteistolla.

Hyundai Bayon

Vauhtiraitaa

Sisätiloihin on lisätty runsaasti kolmiulotteista vauhtiraitaa. Kojelautaa halkoo vaakasuuntainen viivoitus ja sama teema jatkuu muun muassa ovipahvien alaosissa. Tässä tapauksessa sen tavoitteena lienee hoikentamisen sijaan juurikin kasvattaa kokoa visuaalisesti.

Bayonin 10,25-tuumainen digimittaristo sekä lisävarusteinen 10,25-tuumainen keskikonsolin tietoviihdejärjestelmän näyttö ovat tässä luokassa suurehkoja ja moderneja. Langaton Apple CarPlay- ja Android Auto -tuki löytyy autosta jo vakiovarusteisen kahdeksantuumaisen tietoviihdejärjestelmän mukana. Hyundain Bluelink -palvelusta ollaan tuoreimmassa versiossa, joten esimerkiksi Applen ja Googlen kalenterit saa synkronoitua auton kanssa.

Sisätilojen teema noudattelee neutraaleja sävyjä. Bayonin vakiovarusteena on Full Black -tekstiilisisusta ja lisävarusteena tarjotaan kahta värien yhdistelmää: Dark Grey & Light Grey tai Dark Grey & Safari Green.

Luonnollisesti myös turvavarustelun kirjo on kattava ja nykypäivän mukaisesti lista erittäin pitkä. Hyundai ei vielä paljastanut tarkasti mitkä turvallisuusvarusteet kuuluvat Suomessa vakiovarusteluun – ehkä tämä ei ole vielä selvilläkään. Ensimmäisiä autoja odotetaan maahan alkukesästä ja hintojakin odotellaan toistaiseksi.

Kuvat ja lähde: Hyundai

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat