12.2.2021

Indian FTR 1200 muuttuu flat track -pyörästä puhtaaksi powernakuksi

Indian FTR 1200

Lyhyemmät joustomatkat, 17-tuumaisen katurenkaat ja matalampi istuinkorkeus muokkaavat Indian FTR 1200:n aiempaa selkeämmin suorituskykyiseksi nakupyöräksi.

Kaksi vuotta sitten esitelty Indian FTR 1200 perustui vuoden 2016 FTR 750 Flat Track -kilpuriin. Puhtaasta katupyörästä sen erottivat isommat pyörät (edessä 19” ja takana 18”), pidemmät 150 millin joustomatkat ja edellä mainituista johtuen myös normaalia korkeampi istuinkorkeus. Nyt Indian muokkaa pyörää 17-tuumaisilla pyörillä, muuttamalla joustomatkat katupyörämäiseen 120 millimetriin ja korvaamalla aiemmat Dunlopin karkeakuvioiset ensiasennusrenkaat paremmin asfaltilla pitäviin Metzeler Sportec -kumeihin. Istuinkorkeus alenee samalla 817 millimetriin.

Indian FTR 1200
Perusmalli FTR 1200.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottori ennallaan

Urheilullisempaa ajettavuutta on haettu jyrkentämällä keulakulmaa, jolloin etupään jättö on samalla pienentynyt 30 millimetrillä. Yhdessä uuden rengaskoon ja jämäkämmän ja täysin säädettävän jousituksen kanssa ajo-ominaisuuksien luvataan sopivan nyt paremmin mutkaisille asfalttiteille. Samalla ohjaustankoa on kavennettu ja madallettu urheilullisemman ajoasennon luomiseksi.

Moottori säilyy ennallaan. Nestejäähdytteisen 1203-kuutioisen V2-moottorin sylinterit ovat toisiinsa nähden 60 asteen kulmassa. Ajokunnossa 233 kiloa painavalle FTR 1200:lle 123 hevosvoiman teho ja 120 newtonmetrin vääntö tarkoittavat urheilullista suorituskykyä.

Indian FTR 1200
FTR 1200 S.

Neljä versiota

Malliston edullisinta päätä edustaa FTR 1200, jonka tunnistaa yksivärisyydestä ja analogisista mittareista. Sachsin valmistama jousitus on tästä vuodesta alkaen perusmallissakin täysin säädettävä ja jarruina on tehokkaat Brembon Monoblocit. Saatavana myös 95-hevosvoimaisena versiona, joka on kuristettavissa A2-luokkaan.

Seuraava versio on FTR 1200 S, joka erottuu perusmallista 4,3-tuumaisella kosketus-TFT-mittaristolla, tyylikkäämmillä värivaihtoehdoilla, Akrapovic-vaimentimella ja sekä kattavalla elektroniikkapaketilla, johon kuuluu kolme ajotilaa, keulimisen- ja luistonestot sekä kaarre-ABS-jarrut.

FTR R Carbon on nimensä mukaisesti kuorrutettu runsaalla määrällä hiilikuituosia. Lisäksi jousitus on vaihdettu kullanvärisiin ja täysin säädettäviin Öhlins-vaimentimiin, matkustajan satulan päälle on ruuvattu suojakansi ja Akrapovicin vaimennin on väriltään musta.

Indian FTR Rally
FTR Rally.

Ja lopuksi hyviä uutisia niille motoristeille, joiden mielestä edellinen malli oli parempi. Neljäntenä versiona markkinoille tulee FTR Rally, jossa on säilytetty aiemmat 19- ja 18-tuumaiset pinnavanteet ja niille pyöräytetty ensiasennusrenkaiksi paremmin tyyliin sopivat Pirelli Scorpion Rally STR -renkaat. Ajoasento on säilytetty pystympänä. Tarjolla on Rallystakin A2-kuristuskelpoinen versio.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Indian

Luetuimmat