6.10.2024 Matkailu Jäähyväiset solateille: Col de l’Iseran Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennen niin tärkeät kulkuväylät ovat nykyisin pyöräilijöiden, motoristien ja autoseikkailusta nauttivien kesäisiä elämyskohteita. Majesteettisesti 2770 metrin korkeudella merenpinnasta sijaitseva Col de l’Iseran – yksi Alppien ja Ranskan korkeimpia päällystettyjä solateitä – on vetäytymässä talviunille. Ja niin on moni muukin yli 2500 metrin korkeudessa sijaitseva sola.Tänä vuonna kevät ja alkukesä olivat vielä poikkeuksellisen kylmiä ja märkiä, joten Col de l’Iseran avattiin liikenteelle vasta 24. kesäkuuta. Näin ollen se ehtii olla auki vain reilut kolme kuukautta. Toki ne tärkeimmät kolme kuukautta, kun turistit ovat olleet liikkeellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTour de FranceJos Col de l’Iseran kuulostaa tutulta, olet ehkä seurannut joskus Ranskan ympäriajoja tai tunnet niiden historiaa. Sen vuoristoetapit taistellaan Alpeilla, ja Col de l’Iseran on ollut useamman kerran paikka, jossa on tehty isoja eroja. Viimeksi pyöräilyn eliitti on polkenut pohkeet hapoilla Col de l’Iseranin maisemissa vuonna 2019, joskin silloinkin huono sää aiheutti erikoistoimenpiteitä.Ranskan ympäriajojen tuoma julkisuus on kuitenkin aiheuttanut sen, että Col de l’Iseran on monelle tosissaan pyöräilyä harrastavalle eräänlainen miehuuskoe. Siksi solan molemmilla puolilla on pyöräilijöille virstanpylväitä, jotka kertovat etäisyyden huipulle, korkeuden ja seuraavan kilometrin keskimääräisen kaltevuuden.Kohtelias autoilija antaa kiltisti tilaa autoilijalle, ja ohittaa tämän riittävällä turvavälillä. Ja koska solatiet ovat tunnetusti kapeita, joskus oikeaa ohituspaikkaa joutuu odottamaan tovin. Siksi näillä teillä on etenkin vilkkaimpana lomasesonkina ruuhkaa.Jylhä, jylhempi, jylhinCol de l’Iseran on hieman syrjässä, ja Suomesta katsottuna tietysti erittäin syrjässä. Se ei varsinaisesti osu luontevasti kenenkään reitin varrelle. Toki perillä voi nauttia muustakin kuin pelkästä autoilusta, sillä alueella on tarjolla runsaasti erilaisia ulkoilma-aktiviteetteja.Ja kyllä itse tiekin on sen verran hieno, että se jo yksistään riittää syyksi pienen koukkauksen tekemiseen. Suomessa on tunnetusti vähemmän mahdollisuuksia nautiskella syheröisistä vuoristoteistä.Pohjoisen suunnasta, Bourg-Saint-Mauricesta lähdettäessä tie kulkee ensin ylös alas vähitellen jylhenevän metsän keskellä. Matkan varrelle jää jo lyhyitä tunneleita sekä lumivyörykatoksia. Yhtäkkiä oikealla siintää sinistä. On saavuttu Lac du Chevril -järvelle. Sen toisessa päässä on massiivinen pato. Auto siis parkkiin ja vapaamuotoista maisemien ihastelua. Ilma on viilentynyt jo selvästi.Kun matka taas jatkuu, pian eteen tulee Val d’Isère; monille suomalaisillekin tuttu hiihtokeskus. Kesäaikaan se tarjoaa hyvän starttipaikan solatien valloitukseen, jos joku tarvitsee yösijaa. Eritasoista majoitusta on tarjolla runsaasti.Val d’Isèren kylä sijaitsee jo lähes 2000 metrin korkeudessa eli lähestytään puurajaa. Kylä on myös yllättävän iso, jo lähes pieni kaupunki. Jos polttoainetankki näyttää turhan tyhjää, nyt kannattaa tankata. Seuraavalle huoltamolle on matkaa.Kun Val d’Isère jää taakse, maisemat senkun vain jylhistyvät. Matkaa tehdään laaksossa, jonka jyrkkenevää seinämää pitkin kivutaan vähitellen ylöspäin. Näin tie koostuu pääosin pitkistä suorista ja vain muutamista neulansilmämutkista. Matka taittuu leppoisammin kuin monella jyrkemmällä solatiellä. Autolla liikuttaessa matkustajilla on siis mukavampaa.Kun puut loppuvat ja maisema avartuu, silmien eteen avautuu hieno panoraama. Edessä olevien ja yli 3600 metriin yltävien vuorenhuippujen takana on jo Italia. Pohjoisessa, vain muutaman kymmenen kilometrin päässä sijaitsee puolestaan Alppien korkein vuori, 4809 metrin korkeuteen yltävä Mont Blanc.Solatien huippua kohti tie jyrkkenee, ja mutkien määrä kasvaa. Korkean paikan kammosta kärsiville tekee pahaa, ettei tien reunassa ole monessa kohtaa lainkaan minkäänlaista muuria tai aitaa. Kannattaa siis pysytellä tiellä. Ja jos tien yli singahtaa itsetuhoinen murmeli, sitä ei kannata väistää ainakaan kovin isoilla ohjausliikkeillä.NousuvoittoisestiAutoilijalle ja motoristille nämä mäet ovat helppoja. Kaasujalka ei liikoja rasitu. Käsivaihteistolla varustetun auton kanssa etenevien kytkinjalka saa toki pientä treeniä. Sankareita ovat sen sijaan pelkän lihasvoiman kanssa etenevät, heidän sinnikkyyttä on pakko ihailla.Yhteensä Bourg-Saint-Mauricesta lähdettäessä matkaa Col de l'Iseranille kertyy 48 kilometriä. Tuona aikana tie nousee 1955 metriä. Keskimääräinen nousujyrkkyys on 4,1 %. Viimeisen 15 kilometrin matkalla Val-d’Isèrestä kohti solan huippua tie nousee 895 metriä tasaisesti keskimäärin kuuden prosentin nousulla.Solan päällä näkymä ympäröiville vuorenhuipulle salpaa hengen: Grande Sassière (3747 m), Tsanteleina (3608 m) ja Albaron (3637 m) katsovat majesteettisesti syrjäiselle solatielle eksynyttä turistia. Aiguille Pers (3428 m) on myös vaikuttava, ja siellä voi hiihtää kesälläkin. Toki jo korkeus tuntuu myös hengityksessä. Näin syksymmällä ylhäällä voi olla jo lunta. Ja keli voi tunnetusti vaihtua vuorilla nopeastikin. Kun maisemia on ihasteltu aikansa ja vedetty hetki happea, sitä voi käydä hörppäämässä kahvit tai syömässä lounaan pienessä ravintolassa. Myös matkamuistoja on tarjolla.Heille, joilla on ylimääräistä energiaa, voi puolestaan suositella pientä happihyppelyä näissä upeissa maisemissa. Tietysti säävarauksella. Auringonpaisteessa kaikki näyttää leppoisalta, vesisateessa ja pilvien seassa kuljettaessa luonnon voima on läsnä selvemmin. Huonolla tuurilla sumu voi peittää myös kaiken alleen, jolloin hulppeat näkymät pysyvät piilossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJa pelkkää alamäkeäSolan toisella puolen lasketellaan sitten 32,9 kilometriä Lanslebourg-Mont Cenis’iin. Tie on autosta ulos katsottuna aika lailla yhtä jyrkkä molemmin puolin solan huippua, mutta pyöräilijät tietävät eteläpuolen tieosuuksien olevan jyrkempien.Samoin solan eteläpuolella olevan laakson vehreämmillä seinämillä on helpompi bongata hienoja vesiputouksia. Vuolaimmillaan ne ovat normaalista alkukesästä, kun ylempänä oleva lumi vielä sulaa. Myös Alpit ovat alkukesästä kauneimmillaan, kun niityt kukkivat ja kaikkialla on rehevää ja vehreää.Ja jos solatiet kiinnostavat, tässä muutama lisätärppi vielä ensi kesää varten.Kolmen hienon solatien kierros Sveitsin Alpeilla: https://moottori.fi/uutinen/kolmen-solan-kierros-sveitsin-upeilla-alppiteilla/ Timmelsjoch Itävallassa: https://moottori.fi/uutinen/timmelsjoch-ja-2509-metria-kun-itse-tie-on-matkan-tarkoitus/ Legendaarinen Klausenin solatie keskellä Sveitsiä: https://moottori.fi/uutinen/mutkia-matkassa-eli-retki-sveitsin-ehka-hienoimmalle-alppitielle/ Motoristien suosima Col de la Bonnette: https://moottori.fi/uutinen/matkailua-euroopassa-kesalla-2020-osa-5-suuri-alppitie-pitka-ja-kapea-kuin-valtion-leipa/ Upea Grossglockner Itävallassa: https://moottori.fi/uutinen/huipulla-hilse-lahtee-kun-ollaan-liikkeella-rivakalla-avoautolla/ Nelivetoseikkailu Italiassa 3000 metrin korkeuteen: https://moottori.fi/uutinen/hetki-euroopan-huipulla-nelivetoseikkailu-kohti-3000-metria/ Vaihtoehto Alpeille eli Transfagarasan Romaniassa: https://moottori.fi/uutinen/transfagarasan-ehka-maailman-vahiten-tunnettu-hieno-alppitie/ Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Matkailu Metsähallitus neuvoo: näin alkaa onnistunut retki kansallispuistoihin ja luontokohteisiin 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Automatkailu Uusien matkailuajoneuvojen kaupassa hiljaisempaa 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen