26.8.2019

Käytetyt erikoisuudet – Jeep J20

Tori.fi - Jeep J20 artikkeli

Jeep J20 on todellinen työjuhta vuosien takaa. Varusteluun kuuluu muun muassa tavaranosturi sellaista kaipaavalle.

Jeep J20 on osa Jeep SJ -sarjaa, joka julkistettiin alun perin vuonna 1962 kattaen sekä Gladiator että Wagoneer mallisarjat. Näistä Wagoneer oli ylellinen nelivetoinen maasturimainen perheenkuljetin, jota farmarimallisenakin mainostettiin. Nykyään tämänkaltainen auto tunnetaan kirjainyhdistelmällä SUV tai termillä katumaasturi.

Jeep Wagoneer
Jeep Wagoneer oli 1960-luvun SUV, eli jokseenkin aikaansa edellä.

Vaikka Wagoneer oli aikaansa edellä, niin tällä kertaa olemme kiinnostuneita Gladiatorista, joka kantoi merkin perinteitä työkäyttöön soveltuvien ajoneuvojen osalta. Kyseessä oli, nelivetoisen Wagoneerin kanssa perusrakenteen jakanut, tikapuurungolle rakennettu lava-auto. Ostajalla oli runsaasti valinnanvaraa malliston sisällä.

Gladiator oli saatavilla lyhyellä tai pidemmällä akselivälillä ja mallitarkenne kertoi valinnan. Lisäksi ostajalla oli mahdollisuus valita tarpeiden mukaan taka- ja nelivedon väliltä ja myös paripyörät oli tarjolla optiona. SJ -sarja esitteli esimerkiksi automaattivaihteiston nelivetoiseen lava-autoon ja myös muun muassa sekä tehostetut jarrut että ohjaus kuuluivat Jeep Gladiatorin tarjontaan.

Jeep J20 pioneer vm. 74-78
1970-luvun Jeep J20 valmistui AMC:n omistuksessa. Nimi Gladiator oli tässä vaiheessa jo unohdettu.

Alun perin Jeep Gladiator esiteltiin 3,8-litraisella kuusisylinterisellä 140-hevosvoimaisella rivimoottorilla. Moottorit olivat koko mallin tuotannon ajan joko kuusisylinterisiä rivimoottoreita tai V8-moottoreita. Vuosien varrella konepellin alla vieraili monia eri moottorivaihtoehtoja.

Vuonna 1967 käytännössä kaikki takavetoiset mallit poistettiin valikoimasta huonon myyntimenestyksen seurauksena. AMC osti vuonna 1970 Kaiser Jeep Corporationin, joka vastasi Jeepin valmistuksesta. Tästä seurasi muutoksia erityisesti moottoripalettiin. Samana vuonna korvattiin Gladiatorin maski vastaamaan Wagoneerin näköä ja keulaan lisättiin AMC:n merkki.

Jeep J20 vm. 81-87
Jeep J20 säilyi tuotannossa vielä pitkään 80-luvulle asti. Myöhemmät yksilöt tunnisti esimerkiksi erilaisesta maskista.

Vuodesta 1971 eteenpäin Gladiator hävisi nimestä ja kyseessä oli vain Jeep Pickup. Mallit erotettiin toisistaan merkinnöillä J2000 (lyhyt akseliväli) ja J4000 (pitkä akseliväli). Vuodesta 1973 eteenpäin samat autot olivat J10 ja J20, kuten myös viikon Käytetty erikoisuus. Todettakoon kuitenkin, että Gladiator palasi nimenä Jeepin mallistoon Los Angelesin autonäyttelyssä 2018.

Tori.fi - Jeep J20 mittaristo
Myynnistä löytämämme vuosimallin 1973 Jeep J20 on varustettu melkoisella mittariarsenaalilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Jeep J20

Viikon valinta on Jeep J20 alkuperäisenä suomiyksilönä ja ilmoitetulla 20 000 kilometrin mittarilukemalla. Yhdysvaltojen maastoautoylpeys on otettu käyttöön vuonna 1974, vaikka auto on vuosimallia 1973. Hämeenlinnassa sijaitseva auto on ilmeisesti katsastettu hyväksytysti viimeksi vuonna 2005.

Tori.fi - Jeep J20 moottori
Moottoriksi on merkitty General Motorsin 6,2-litrainen V8-dieselmoottori.

Kyseessä on siis nelivetoinen pitkällä akselivälillä varustettu Jeep SJ -avolava. Se on varustettu levyjarruin molempien akseleiden osalta. Lisäksi kauppaan kuuluu autoon asennettu Nummi Junior 1100 -kappaletavaranosturi.

Myynti-ilmoituksen mukaan tässä yksilössä on moottorina on lähes 200 hevosvoimaa tuottava General Motorsin 6,2-litrainen V8-dieselmoottori. Vaihteistona toimii Hydromatic 4L80E, joten kyseessä on varsin mielenkiintoinen yksilö työkäyttöön.

Tori.fi - Jeep J20 istuin
Sisätiloista löytyy punaiseksi verhoillut istuimet, siniseltä kuvan perusteella näyttävät ovipahvit ja runsaasti sinapinkeltaista peltipintaa.

Sinapinkeltainen ulkokuori huokuu 1970-lukua. Työkonemainen varustelu näkyy kauas, joten auton luonteen suhteen ei jää epäselvyyttä. Sisätiloista löytyy punaiseksi verhoillut istuimet ja ohjaamosta hurja määrä mittareita.

Yksilön todellisesta kunnosta on hankala muodostaa minkäänlaista kuvaa, joten se jäänee ostajan tehtäväksi. Kyseessä on kuitenkin mielenkiintoinen autoyksilö, jonka historiaan mahtunee monenlaista tarinaa.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Kommentoi artikkelia