6.9.2019

Kevytautot siirtyvät ainakin vuodella, lakia korjataan

sanna marin

Kevytautot siirtyvät ainakin vuodella, lakia korjataan

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin kertoo kevytautot sallivan lain voimaantulon siirtyvän vuodella. Euroopan unionin komissio kritisoi kevytautoja vain muutama kuukausi ennen kuin lain oli määrä astua voimaan.

– Vaihtoehtoina oli ottaa laki suunnitellusti voimaan tai kumota se pikaisella aikataululla. Oli epävarmaa, olisiko kumoaminen saanut eduskunnan tukea, sillä alunperin kevytautolaki hyväksyttiin suurella enemmistöllä.

– Olemme päätyneet siihen, ettemme ehdota lain kumoamista, vaan pyrimme korjaamaan sitä. Ehdotamme lain voimaantulon lykkäämistä vuodella, minkä aikana pyrimme korjaamaan lain EU:n mukaiseksi.

Ministeri Marin kuitenkin painottaa, ettei mitään varmoja takeita lain korjaamisesta kuitenkaan ole.

– Tilanne vuodentakaiseen on eri. EU-komission lisäksi myös oikeuskansleri on tiukentanut linjaansa kevytautolakia kohtaan.

Ministeri pahoittelee viivästystä, ja painottaa uudenkin aikataulun olevan hyvin tiukka.

– Tilanne on valitettava, pyrimme tekemään kaikkemme, jotta laki saadaan myöhemmin läpi.

Kevytautolainsäädännön taustalla on liikenneturvallisuus: nopeudeltaan rajoitetut henkilöautopohjaiset kulkuneuvot toisivat nuorille huomattavasti nykyisiä mopoautoja turvallisemman liikkumiskeinoin.

Kysymykseen siitä, onko ministeri itse kokeillut ajaa  mopoautoa saadaan selkeä vastaus.

– En ole, Marin vastaa selkeästi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autoala kannattaa ratkaisua

Autoalan mielestä ministeriön tekemä ratkaisu on järkevä.

– Lisäajan otto voi olla viisasta, Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo. Hän myös kyseenalaistaa, onko Euroopan unionin komissiolta odotettavissa missään vaiheessa täyttä hyväksyntää.

– Kevytautojen huippunopeuden lasku ehdotetusta 60 kilometristä tunnissa 45 kilometriin tunnissa voisi olla järkevä ratkaisu, sillä nopeus on ollut yksi komission arvostelemista kohteista, Kallio kertoo.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat