30.5.2024 Uutinen KGM antaa autolleen markkinoiden pisimmän akkutakuun – 10 vuotta ja miljoona kilometriä! Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korealaismerkki haluaa vakuuttaa asiakkaansa pitkillä takuilla antamalla KGM Torres EVX:lle markkinoiden pisimmän sähköauton ajoakun takuun. Kymmenen vuotta ja miljoona kilometriä! Siinä on takuu, minkä korealainen automerkki KGM antaa uudelle Torres EVX -mallilleen Suomessa. Se on samalla markkinoiden pisin akkutakuu, mitä millään sähköautolla on tällä hetkellä asiakkailleen tarjota. Eikä Torres EVX:n takuu muutenkaan ole mikään lyhyt. Seitsemän vuotta tai 150 000 kilometriä, kumpi täytyy ensin. Pitkän takuun halutaan luonnollisesti ruokkivan kauppaa, koska kysymyksessä on monille täysi uusi ja tuntematon automerkki. Asiakkaat halutaan vakuuttaa ja pitkä takuu on siinä yksi merkittävä keino, KGM:n maahantuojan toimitusjohtaja Teemu Juntunen myöntää. Kysymys kuuluu, että millä autolla ajetaan miljoona kilometriä? Kysymys lienee kuitenkin enemmän markkinoinnista ja mielikuvien luomisesta. Esimerkiksi Kia on vakiinnuttanut asemansa automarkkinalla osittain sillä, että se tarjosi aikoinaan ensimmäisenä automerkkinä pitkän seitsemän vuoden takuun – nousten myös sen ansiosta samalla yhdeksi Suomenkin myydyimmäksi automerkiksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mutta siis mikä ihmeen KGM? KGM on vuonna 2023 synnytetty automerkki, kun korealainen KG Groupiin kuuluva KG Mobility Corporation osti edellisenä vuonna talousvaikeuksissa olleen niin ikään korealaisen Ssangyong-automerkin. Alunperin Ssangyongin ja sitä edeltäneiden automerkkien autonvalmistus juontaa juurensa aina vuoteen 1954, KGM on siis korealaisista autonvalmistajista kaikkein vanhin. Viime vuonna KGM-merkkisten autojen myynti oli 120 000 autoa, yhtiö tavoittelee myynnin lähes kolminkertaistamista vuoteen 2026. Euroopassa KGM-merkkisiä autoja myytiin viime vuonna muutamaa autoa vajaa 23 000 kappaletta, tämän vuoden ennuste on 35 400 autoa. KGM:n malleihin kuuluvat KGM Torresin lisäksi muun muassa Korando-, Rexton- ja Tivoli-mallit, jotka Suomessakin on aiemmin tunnettu Ssangyong-merkkisinä. KGM:n maahantuojana kuuluu Nordic Automotive Trading Oy, joka on osa Autobassadone-konsernia. Autobassadone-konserni on puolestaan Suomen kolmanneksi suurin automaahantuoja, jonka merkkeihin KGM:n lisäksi kuuluvat Alfa Romeo, Citroën, Dacia, DS, Fiat, Hyundai, Isuzu, Jeep, Opel, Peugeot, Renault sekä Suzuki. Suomen maahantuoja on valinnut maahantuontiohjelmaansa KGM:ltä vain täyssähköiset automallit. KGM on kuitenkin suhteellisen pieni autovalmistaja ja sen polttomoottoriteknologia ei ole niin edistynyttä kuin monien muiden autovalmistajien ja tämän vuoksi polttomoottorimallien hinnat olisivat Suomessa nousset päästöpohjaisen verotuksen vuoksi niin korkeiksi, että niillä ei olisi saavutettu järkevästi kauppaa. Tämä päätös oli maahantuojan mukaan helppo, sitä ei tarvinnut kauaa miettiä. Muitakin malleja tulossa KGM Torres EVX aloittaa uusien KGM:n täyssähkömallien rantautumisen Suomeen. Myöhemmin KGM on lanseeraamassa lisää täyssähköisiä malleja, esimerkiksi Korando tulee uutena ja täyssähköisenä vuonna 2026. Lisäksi KGM:ltä on tulossa myös täyssähköinen, nelivetoinen pick-up -malli myyntiin – KGM onkin investoinut paljon tuotekehitykseen. KGM Torres EVX ei ole nelivetoinen, vaikka auton jyhkeästä ja maasturimaisesta mallista niin voisi uskoa. Noin 4,7 metriä pitkä automalli on etuvetoinen. Maavaraa auton alapuolelle jää 169 millimetriä. Perävaunun vetokykyä Torres EVX:llä on 1 200 kiloa silloin kun kärryssä on jarrut ja jarruttomana 400 kiloa. Jykevien ulkokuorien sisäpuolelle kätkeytyy kuitenkin massiiviset tilat. Sisällä sekä ohjaamossa että takapenkillä Torres EVX:ssä on väljää. Muotoilu on hyvin suoraviivaista ja yksinkertaista, eikä ohjaamosta löydy juurikaan kytkimiä, auton toimintoja hallitaan 12,3-tuumaisen tietoviihdenäytön kautta. Tavaratila vetää peräti 703 litraa ja kun tavaratilan välipohjan alla oleva tila otetaan käyttöön, litroja on peräti 839 litraa. Etupellin alta ei löydy frunkia, vaan se on varattu kokonaan auton voimalinjan apulaitteille. Torres EVX:ää liikuttaa 152,2-kilowattinen eli 207-hevosvoimainen kestomagnetoitu sähkömoottori. Motti vääntää enimmillään 339 newtonmetriä ja se saa energiansa 73,4 kilowattitunnin akustolta, jonka valmistajana on kiinalainen BYD. Akku on BYD:n Blade-teknologiaa, kysymyksessä on siis litiumrautafosfaattiakku, jolle valmistaja pystyy takaamaan pidemmän eliniän. Akku antaa Torres EVX:lle 462 kilometrin pituisen WLTP-toimintamatkan, kaupungissa toimintamatka on jopa 635 kilometriä. Virtaa myös ulospäin Pikalatausteho on 145 kilowattia, jolloin ihanneolosuhteissa akusto latautuu 10 prosentista 80 prosenttiin noin 30 minuutissa. Hidaslataus on kolmivaiheinen ja teholtaan 10,5 kilowattia. Autossa on myös V2L-ominaisuus, joten virtaa saa siitä ulos suko-pistokkeella varustettuihin sähkölaitteisiin 3,5 kilowatin teholla. Torres EVX:n myynti on juuri alkanut Suomessa ja automerkin maahantuoja on myös hinnoitellut autot. Varustetasoja on kaksi, Quartz sekä Sapphire. Quartz maksaa 41 390 euroa ja Sapphire 2 000 euroa enemmän. Tehdaslisävarusteina on saatavilla vain erikoisvärit sekä Safety Pack, joka sisältää kuolleen kulman valvonnan, risteävän liikenteen valvonnan sekä poistumisavustimen. Maahantuoja sanoo, että tehdastilattuna auton toimitusaika on noin neljä kuukautta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 17.7.2024 Koeajo Koeajo: Volvo EX40 Single Extended Range Ultra – edelleen hyvien perusasioiden äärellä 15.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic E-Tech -sähköauto kääntää katseita sen kotimaassakin 11.7.2024 Uutinen Polestar 6 sähköavo esittäytyy mietona ja tulisena versiona Goodwoodissa 11.7.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – macchina elettrica molto piccante 5.7.2024 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – 29000 euron sähkösitruuna ei jätä happamaksi 3.7.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq prototyyppi – potentiaalia paljon, mutta hinta ratkaisee 2.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron – uusi sähkökuu ja raikkaat designtuulet 1.7.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 4 – takalasiton sähköcrossover on parhaimmillaan matka-ajossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan