30.5.2024

KGM antaa autolleen markkinoiden pisimmän akkutakuun – 10 vuotta ja miljoona kilometriä!

Kuva Manu Tuppurainen

Korealaismerkki haluaa vakuuttaa asiakkaansa pitkillä takuilla antamalla KGM Torres EVX:lle markkinoiden pisimmän sähköauton ajoakun takuun.

Kymmenen vuotta ja miljoona kilometriä! Siinä on takuu, minkä korealainen automerkki KGM antaa uudelle Torres EVX -mallilleen Suomessa. Se on samalla markkinoiden pisin akkutakuu, mitä millään sähköautolla on tällä hetkellä asiakkailleen tarjota.

Eikä Torres EVX:n takuu muutenkaan ole mikään lyhyt. Seitsemän vuotta tai 150 000 kilometriä, kumpi täytyy ensin.

Pitkän takuun halutaan luonnollisesti ruokkivan kauppaa, koska kysymyksessä on monille täysi uusi ja tuntematon automerkki. Asiakkaat halutaan vakuuttaa ja pitkä takuu on siinä yksi merkittävä keino, KGM:n maahantuojan toimitusjohtaja Teemu Juntunen myöntää. 

Kysymys kuuluu, että millä autolla ajetaan miljoona kilometriä? Kysymys lienee kuitenkin enemmän markkinoinnista ja mielikuvien luomisesta. Esimerkiksi Kia on vakiinnuttanut asemansa automarkkinalla osittain sillä, että se tarjosi aikoinaan ensimmäisenä automerkkinä pitkän seitsemän vuoden takuun – nousten myös sen ansiosta samalla yhdeksi Suomenkin myydyimmäksi automerkiksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mutta siis mikä ihmeen KGM? 

KGM on vuonna 2023 synnytetty automerkki, kun korealainen KG Groupiin kuuluva KG Mobility Corporation osti edellisenä vuonna talousvaikeuksissa olleen niin ikään korealaisen Ssangyong-automerkin. Alunperin Ssangyongin ja sitä edeltäneiden automerkkien autonvalmistus juontaa juurensa aina vuoteen 1954, KGM on siis korealaisista autonvalmistajista kaikkein vanhin. 

Viime vuonna KGM-merkkisten autojen myynti oli 120 000 autoa, yhtiö tavoittelee myynnin lähes kolminkertaistamista vuoteen 2026. Euroopassa KGM-merkkisiä autoja myytiin viime vuonna muutamaa autoa vajaa 23 000 kappaletta, tämän vuoden ennuste on 35 400 autoa. KGM:n malleihin kuuluvat KGM Torresin lisäksi muun muassa Korando-, Rexton- ja Tivoli-mallit, jotka Suomessakin on aiemmin tunnettu Ssangyong-merkkisinä.

KGM:n maahantuojana kuuluu Nordic Automotive Trading Oy, joka on osa Autobassadone-konsernia. Autobassadone-konserni on puolestaan Suomen kolmanneksi suurin automaahantuoja, jonka merkkeihin KGM:n lisäksi kuuluvat Alfa Romeo, Citroën, Dacia, DS, Fiat, Hyundai, Isuzu, Jeep, Opel, Peugeot, Renault sekä Suzuki.

Suomen maahantuoja on valinnut maahantuontiohjelmaansa KGM:ltä vain täyssähköiset automallit. KGM on kuitenkin suhteellisen pieni autovalmistaja ja sen polttomoottoriteknologia ei ole niin edistynyttä kuin monien muiden autovalmistajien ja tämän vuoksi polttomoottorimallien hinnat olisivat Suomessa nousset päästöpohjaisen verotuksen vuoksi niin korkeiksi, että niillä ei olisi saavutettu järkevästi kauppaa. Tämä päätös oli maahantuojan mukaan helppo, sitä ei tarvinnut kauaa miettiä.

Muitakin malleja tulossa

KGM Torres EVX aloittaa uusien KGM:n täyssähkömallien rantautumisen Suomeen. Myöhemmin KGM on lanseeraamassa lisää täyssähköisiä malleja, esimerkiksi Korando tulee uutena ja täyssähköisenä vuonna 2026. Lisäksi KGM:ltä on tulossa myös täyssähköinen, nelivetoinen pick-up -malli myyntiin – KGM onkin investoinut paljon tuotekehitykseen. 

KGM Torres EVX ei ole nelivetoinen, vaikka auton jyhkeästä ja maasturimaisesta mallista niin voisi uskoa. Noin 4,7 metriä pitkä automalli on etuvetoinen. Maavaraa auton alapuolelle jää 169 millimetriä. Perävaunun vetokykyä Torres EVX:llä on 1 200 kiloa silloin kun kärryssä on jarrut ja jarruttomana 400 kiloa.

Jykevien ulkokuorien sisäpuolelle kätkeytyy kuitenkin massiiviset tilat. Sisällä sekä ohjaamossa että takapenkillä Torres EVX:ssä on väljää. Muotoilu on hyvin suoraviivaista ja yksinkertaista, eikä ohjaamosta löydy juurikaan kytkimiä, auton toimintoja hallitaan 12,3-tuumaisen tietoviihdenäytön kautta.

Tavaratila vetää peräti 703 litraa ja kun tavaratilan välipohjan alla oleva tila otetaan käyttöön, litroja on peräti 839 litraa. Etupellin alta ei löydy frunkia, vaan se on varattu kokonaan auton voimalinjan apulaitteille.

Torres EVX:ää liikuttaa 152,2-kilowattinen eli 207-hevosvoimainen kestomagnetoitu sähkömoottori. Motti vääntää enimmillään 339 newtonmetriä ja se saa energiansa 73,4 kilowattitunnin akustolta, jonka valmistajana on kiinalainen BYD. Akku on BYD:n Blade-teknologiaa, kysymyksessä on siis litiumrautafosfaattiakku, jolle valmistaja pystyy takaamaan pidemmän eliniän.

Akku antaa Torres EVX:lle 462 kilometrin pituisen WLTP-toimintamatkan, kaupungissa toimintamatka on jopa 635 kilometriä.

Virtaa myös ulospäin

Pikalatausteho on 145 kilowattia, jolloin ihanneolosuhteissa akusto latautuu 10 prosentista 80 prosenttiin noin 30 minuutissa. Hidaslataus on kolmivaiheinen ja teholtaan 10,5 kilowattia. Autossa on myös V2L-ominaisuus, joten virtaa saa siitä ulos suko-pistokkeella varustettuihin sähkölaitteisiin 3,5 kilowatin teholla.

Torres EVX:n myynti on juuri alkanut Suomessa ja automerkin maahantuoja on myös hinnoitellut autot. Varustetasoja on kaksi, Quartz sekä Sapphire. Quartz maksaa 41 390 euroa ja Sapphire 2 000 euroa enemmän. Tehdaslisävarusteina on saatavilla vain erikoisvärit sekä Safety Pack, joka sisältää kuolleen kulman valvonnan, risteävän liikenteen valvonnan sekä poistumisavustimen. 

Maahantuoja sanoo, että tehdastilattuna auton toimitusaika on noin neljä kuukautta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia