14.3.2021

Kuinka vaarallista on asentaa talvirenkaat väärin päin?

Kysyimme Autoliiton asiantuntijalta, kuinka vaarallista on asentaa talvirenkaat väärin päin pyörimissuuntaan nähden. Vastaus on varsin ehdoton.

Huolimattomalla saattaa lipsahtaa talvirenkaat väärin päin ja riskipaikkoja on kaksi. Tilanne ei kuitenkaan saisi jäädä missään nimessä huomaamatta, sillä vaara on todellinen.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kehottaa kääntymään pyörien kausivaihdoissa rengasliikkeen puoleen, mikäli ei omista asianmukaisia työkaluja tai oma osaaminen epäilyttää. Hän tuntee myös väärinpäin asennettujen renkaiden riskit.

– Se on todella vaarallista. Nykyaikainen auton rengas on melkoinen hightech-tuote. Jotta rengas toimisi suunnitellulla tavalla ja kestäisi mahdollisimman pitkään, on tärkeää, että se asennetaan pyörimään auton alla oikein päin, kertoo Vesalainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Talvirenkaat väärin päin?

Renkaan pyörimissuuntaan on kiinnitettävä huomiota sekä renkaita vanteille asennettaessa että pyöriä auton alle laitettaessa. Väärinpäin pyörivä rengas ei toimi suunnitellusti ja saattaa käyttäytyä erittäin yllätyksellisesti. Syy on varsin looginen.

– Jos talvirengas pyörii auton alla väärään suuntaan, se ei poista altaan vettä, sohjoa eikä lunta niin tehokkaasti kuin oikein päin pyöriessään, koska renkaan kuvio ei pääse toimimaan suunnitellulla tavalla. Nastarenkaissa pyörimissuunnan muuttaminen myös löystyttää ja irrottaa nastoja ennenaikaisesti, sanoo Vesalainen.

Vesalainen kertoo myös, että pintakuvioltaan epäsymmetrisissä inside-outside -renkaissa on ulkoreunassa eräänlainen jäykiste, joka tekee renkaan ohjaustuntumasta tarkemman ja kaarreajo-ominaisuuksista paremman. Jos rengas pyörii väärin päin, ei jäykiste toimi kaarreajossa suunnitellusti. Rengas on tällöin epätarkka ohjattava ja levoton ajaa.

Pyörimissuunnalla on vaikutusta myös edellä mainitun pintakuvioltaan epäsymmetrisen renkaan veden- ja sohjonpoistoon. Oikein asennettuna se poistaa vettä sisäpuolelleen eli ikään kuin auton alle. Jos taas rengas on asennettu pyörimään väärään suuntaan, veden- ja sohjonpoisto tapahtuu auton sivulle. Tästä seuraa ylimääräistä roiskuntaa, joka häiritsee muita tienkäyttäjiä.

Turvallisuussyistä myös katsastuksessa kiinnitetään huomiota renkaiden pyörimissuuntaan. Sekin kuvastaa, kuinka tärkeästä asiasta on kyse.

Varmistu suunnasta

Osassa renkaita on kyljissä ”inside”- ja ”outside”-merkinnät, jotka siis tarkoittavat renkaan sisä- ja ulkoreunaa. Nämä on otettava huomioon asennettaessa rengasta vanteelle – siis jo rengasliikkeessä. Kuluttajana tulisi pystyä luottamaan rengasliikkeen ammattitaitoon, mutta myös asian varmistaminen itse on tärkeää.

Joissakin renkaissa pyörimissuunta on merkitty kylkiin nuolella. Usein nuolen yhteydessä saattaa olla englanninkielinen suuntaa tarkoittava ilmaus ”direction”. Nämäkin nuolet on huomioitava jo rengasta vanteelle asennettaessa, sillä muuten saattaa lopputuloksena olla neljä auton oikealle puolelle kuuluvaa pyörää.

Lisäksi pyörimissuuntanuolet on syytä huomioida myös pyöriä alle asennettaessa, jotta oikeat renkaat päätyvät oikeaan paikkaan. Tässäkin vaiheessa on vielä mahdollista tehdä virhe.

– Myös sellaisiin renkaisiin, joissa pyörimissuuntanuolia ei ole, suosittelen merkitsemään renkaan pyörimissuunnan esimerkiksi OE-, OT-, VE- ja VT-merkinnöin. Rengas kuluu tasaisemmin, kun pyörimissuuntaa ei muuteta. Lisäksi nastarenkaissa renkaan pyörittäminen eri suuntiin nopeuttaa nastojen löystymistä ja irtoamista, neuvoo Vesalainen.

Tässä nuo lyhenteet tarkoittavat renkaan asennuspuolta ja -akselia. Näin ollen esimerkiksi lyhenne OE merkitsee oikeaa eturengasta. Pyörimissuunnan muuttamisen sijaan renkaiden vaihtaminen akselilta toiselle, pyörimissuuntaa muuttamatta, on hyvä ajatus tasaisen kulumisen varmistamiseksi.

– Nuo renkaan sisäkylkiin tehtävät merkinnät helpottavat myös rengassarjan tasaista kuluttamista: Vaihtamalla etupyörät taakse ja takapyörät eteen säännöllisin väliajoin, kuluu rengassarja tasaisemmin ja kestää huomattavasti pidempään. Käytännössä monen autoilijan kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että syksyllä laitetaan viime talvena edessä olleet taakse ja takana olleet eteen – siis pyörimissuuntaa muuttamatta. Mikäli autoon kertyy kilometrejä vuositasolla paljon, on renkaiden paikkaa syytä vaihtaa edellä ohjeistetulla tavalla noin 8 000 kilometrin välein, opastaa Vesalainen.

Teksti: Henri Posa Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat