14.3.2021 Liikenne Kuinka vaarallista on asentaa talvirenkaat väärin päin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kysyimme Autoliiton asiantuntijalta, kuinka vaarallista on asentaa talvirenkaat väärin päin pyörimissuuntaan nähden. Vastaus on varsin ehdoton. Huolimattomalla saattaa lipsahtaa talvirenkaat väärin päin ja riskipaikkoja on kaksi. Tilanne ei kuitenkaan saisi jäädä missään nimessä huomaamatta, sillä vaara on todellinen.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kehottaa kääntymään pyörien kausivaihdoissa rengasliikkeen puoleen, mikäli ei omista asianmukaisia työkaluja tai oma osaaminen epäilyttää. Hän tuntee myös väärinpäin asennettujen renkaiden riskit.– Se on todella vaarallista. Nykyaikainen auton rengas on melkoinen hightech-tuote. Jotta rengas toimisi suunnitellulla tavalla ja kestäisi mahdollisimman pitkään, on tärkeää, että se asennetaan pyörimään auton alla oikein päin, kertoo Vesalainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTalvirenkaat väärin päin?Renkaan pyörimissuuntaan on kiinnitettävä huomiota sekä renkaita vanteille asennettaessa että pyöriä auton alle laitettaessa. Väärinpäin pyörivä rengas ei toimi suunnitellusti ja saattaa käyttäytyä erittäin yllätyksellisesti. Syy on varsin looginen.– Jos talvirengas pyörii auton alla väärään suuntaan, se ei poista altaan vettä, sohjoa eikä lunta niin tehokkaasti kuin oikein päin pyöriessään, koska renkaan kuvio ei pääse toimimaan suunnitellulla tavalla. Nastarenkaissa pyörimissuunnan muuttaminen myös löystyttää ja irrottaa nastoja ennenaikaisesti, sanoo Vesalainen.Vesalainen kertoo myös, että pintakuvioltaan epäsymmetrisissä inside-outside -renkaissa on ulkoreunassa eräänlainen jäykiste, joka tekee renkaan ohjaustuntumasta tarkemman ja kaarreajo-ominaisuuksista paremman. Jos rengas pyörii väärin päin, ei jäykiste toimi kaarreajossa suunnitellusti. Rengas on tällöin epätarkka ohjattava ja levoton ajaa.Pyörimissuunnalla on vaikutusta myös edellä mainitun pintakuvioltaan epäsymmetrisen renkaan veden- ja sohjonpoistoon. Oikein asennettuna se poistaa vettä sisäpuolelleen eli ikään kuin auton alle. Jos taas rengas on asennettu pyörimään väärään suuntaan, veden- ja sohjonpoisto tapahtuu auton sivulle. Tästä seuraa ylimääräistä roiskuntaa, joka häiritsee muita tienkäyttäjiä.Turvallisuussyistä myös katsastuksessa kiinnitetään huomiota renkaiden pyörimissuuntaan. Sekin kuvastaa, kuinka tärkeästä asiasta on kyse.Varmistu suunnastaOsassa renkaita on kyljissä ”inside”- ja ”outside”-merkinnät, jotka siis tarkoittavat renkaan sisä- ja ulkoreunaa. Nämä on otettava huomioon asennettaessa rengasta vanteelle – siis jo rengasliikkeessä. Kuluttajana tulisi pystyä luottamaan rengasliikkeen ammattitaitoon, mutta myös asian varmistaminen itse on tärkeää.Joissakin renkaissa pyörimissuunta on merkitty kylkiin nuolella. Usein nuolen yhteydessä saattaa olla englanninkielinen suuntaa tarkoittava ilmaus ”direction”. Nämäkin nuolet on huomioitava jo rengasta vanteelle asennettaessa, sillä muuten saattaa lopputuloksena olla neljä auton oikealle puolelle kuuluvaa pyörää.Lisäksi pyörimissuuntanuolet on syytä huomioida myös pyöriä alle asennettaessa, jotta oikeat renkaat päätyvät oikeaan paikkaan. Tässäkin vaiheessa on vielä mahdollista tehdä virhe.– Myös sellaisiin renkaisiin, joissa pyörimissuuntanuolia ei ole, suosittelen merkitsemään renkaan pyörimissuunnan esimerkiksi OE-, OT-, VE- ja VT-merkinnöin. Rengas kuluu tasaisemmin, kun pyörimissuuntaa ei muuteta. Lisäksi nastarenkaissa renkaan pyörittäminen eri suuntiin nopeuttaa nastojen löystymistä ja irtoamista, neuvoo Vesalainen.Tässä nuo lyhenteet tarkoittavat renkaan asennuspuolta ja -akselia. Näin ollen esimerkiksi lyhenne OE merkitsee oikeaa eturengasta. Pyörimissuunnan muuttamisen sijaan renkaiden vaihtaminen akselilta toiselle, pyörimissuuntaa muuttamatta, on hyvä ajatus tasaisen kulumisen varmistamiseksi.– Nuo renkaan sisäkylkiin tehtävät merkinnät helpottavat myös rengassarjan tasaista kuluttamista: Vaihtamalla etupyörät taakse ja takapyörät eteen säännöllisin väliajoin, kuluu rengassarja tasaisemmin ja kestää huomattavasti pidempään. Käytännössä monen autoilijan kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että syksyllä laitetaan viime talvena edessä olleet taakse ja takana olleet eteen – siis pyörimissuuntaa muuttamatta. Mikäli autoon kertyy kilometrejä vuositasolla paljon, on renkaiden paikkaa syytä vaihtaa edellä ohjeistetulla tavalla noin 8 000 kilometrin välein, opastaa Vesalainen.Teksti: Henri Posa Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen