14.3.2021 Liikenne Kuinka vaarallista on asentaa talvirenkaat väärin päin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kysyimme Autoliiton asiantuntijalta, kuinka vaarallista on asentaa talvirenkaat väärin päin pyörimissuuntaan nähden. Vastaus on varsin ehdoton. Huolimattomalla saattaa lipsahtaa talvirenkaat väärin päin ja riskipaikkoja on kaksi. Tilanne ei kuitenkaan saisi jäädä missään nimessä huomaamatta, sillä vaara on todellinen. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kehottaa kääntymään pyörien kausivaihdoissa rengasliikkeen puoleen, mikäli ei omista asianmukaisia työkaluja tai oma osaaminen epäilyttää. Hän tuntee myös väärinpäin asennettujen renkaiden riskit. – Se on todella vaarallista. Nykyaikainen auton rengas on melkoinen hightech-tuote. Jotta rengas toimisi suunnitellulla tavalla ja kestäisi mahdollisimman pitkään, on tärkeää, että se asennetaan pyörimään auton alla oikein päin, kertoo Vesalainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Talvirenkaat väärin päin? Renkaan pyörimissuuntaan on kiinnitettävä huomiota sekä renkaita vanteille asennettaessa että pyöriä auton alle laitettaessa. Väärinpäin pyörivä rengas ei toimi suunnitellusti ja saattaa käyttäytyä erittäin yllätyksellisesti. Syy on varsin looginen. – Jos talvirengas pyörii auton alla väärään suuntaan, se ei poista altaan vettä, sohjoa eikä lunta niin tehokkaasti kuin oikein päin pyöriessään, koska renkaan kuvio ei pääse toimimaan suunnitellulla tavalla. Nastarenkaissa pyörimissuunnan muuttaminen myös löystyttää ja irrottaa nastoja ennenaikaisesti, sanoo Vesalainen. Vesalainen kertoo myös, että pintakuvioltaan epäsymmetrisissä inside-outside -renkaissa on ulkoreunassa eräänlainen jäykiste, joka tekee renkaan ohjaustuntumasta tarkemman ja kaarreajo-ominaisuuksista paremman. Jos rengas pyörii väärin päin, ei jäykiste toimi kaarreajossa suunnitellusti. Rengas on tällöin epätarkka ohjattava ja levoton ajaa. Pyörimissuunnalla on vaikutusta myös edellä mainitun pintakuvioltaan epäsymmetrisen renkaan veden- ja sohjonpoistoon. Oikein asennettuna se poistaa vettä sisäpuolelleen eli ikään kuin auton alle. Jos taas rengas on asennettu pyörimään väärään suuntaan, veden- ja sohjonpoisto tapahtuu auton sivulle. Tästä seuraa ylimääräistä roiskuntaa, joka häiritsee muita tienkäyttäjiä. Turvallisuussyistä myös katsastuksessa kiinnitetään huomiota renkaiden pyörimissuuntaan. Sekin kuvastaa, kuinka tärkeästä asiasta on kyse. Varmistu suunnasta Osassa renkaita on kyljissä ”inside”- ja ”outside”-merkinnät, jotka siis tarkoittavat renkaan sisä- ja ulkoreunaa. Nämä on otettava huomioon asennettaessa rengasta vanteelle – siis jo rengasliikkeessä. Kuluttajana tulisi pystyä luottamaan rengasliikkeen ammattitaitoon, mutta myös asian varmistaminen itse on tärkeää. Joissakin renkaissa pyörimissuunta on merkitty kylkiin nuolella. Usein nuolen yhteydessä saattaa olla englanninkielinen suuntaa tarkoittava ilmaus ”direction”. Nämäkin nuolet on huomioitava jo rengasta vanteelle asennettaessa, sillä muuten saattaa lopputuloksena olla neljä auton oikealle puolelle kuuluvaa pyörää. Lisäksi pyörimissuuntanuolet on syytä huomioida myös pyöriä alle asennettaessa, jotta oikeat renkaat päätyvät oikeaan paikkaan. Tässäkin vaiheessa on vielä mahdollista tehdä virhe. – Myös sellaisiin renkaisiin, joissa pyörimissuuntanuolia ei ole, suosittelen merkitsemään renkaan pyörimissuunnan esimerkiksi OE-, OT-, VE- ja VT-merkinnöin. Rengas kuluu tasaisemmin, kun pyörimissuuntaa ei muuteta. Lisäksi nastarenkaissa renkaan pyörittäminen eri suuntiin nopeuttaa nastojen löystymistä ja irtoamista, neuvoo Vesalainen. Tässä nuo lyhenteet tarkoittavat renkaan asennuspuolta ja -akselia. Näin ollen esimerkiksi lyhenne OE merkitsee oikeaa eturengasta. Pyörimissuunnan muuttamisen sijaan renkaiden vaihtaminen akselilta toiselle, pyörimissuuntaa muuttamatta, on hyvä ajatus tasaisen kulumisen varmistamiseksi. – Nuo renkaan sisäkylkiin tehtävät merkinnät helpottavat myös rengassarjan tasaista kuluttamista: Vaihtamalla etupyörät taakse ja takapyörät eteen säännöllisin väliajoin, kuluu rengassarja tasaisemmin ja kestää huomattavasti pidempään. Käytännössä monen autoilijan kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että syksyllä laitetaan viime talvena edessä olleet taakse ja takana olleet eteen – siis pyörimissuuntaa muuttamatta. Mikäli autoon kertyy kilometrejä vuositasolla paljon, on renkaiden paikkaa syytä vaihtaa edellä ohjeistetulla tavalla noin 8 000 kilometrin välein, opastaa Vesalainen. Teksti: Henri Posa Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan