8.10.2025

Kun budjettiauto saapui Punavuoreen – Dacia Hipster -konsepti enteilee poikkeuksellista sähköautouutuutta

Kuva Dacia

Hipster on Dacian jyrkkä vastareaktio kokoaan kasvaville ja alati kallistuville sähköautoille. 800-kiloinen konsepti enteilee Dacian tuotantosähköautoa, joka olisi mahdollisimman saavutettava.

Dacia on lanseerannut uuden konseptimallin, jonka se on nimennyt leikkisästi Hipsteriksi. Vähemmän leikkisää on vakava sanoma, jonka romanialaisvalmistaja haluaa sen kautta saada sanotuksi. Uusien autojen hinnat ovat karanneet käsistä. Sen mukaan viimeisten 15 vuoden aikana Euroopan laajuisesti uusien autojen hinnat ovat nousseet jopa 77 prosentilla.

Vaikea uskoa, mutta pakko kai se on. Sähköautojen esiinmarssi ei ole ainakaan laskenut uusien autojen keskihintaa.

Varmasti sekin on tosiasia, että suorituskykyyn ja prameuteen keskittyminen on osaltaan vaikuttanut positiivisesti sähköautojen maineeseen ja haluttavuuteen. Kuitenkaan autonostajien lompakot eivät ole millään muotoa pysyneet keskihinnan nousuvauhdissa mukana. Dacia Hipster haluaa olla jyrkkä vastareaktio tähän kehitykseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neljä istuinta, kolme metriä, 800 kiloa

Perusasioihin keskittyminen on Dacialle leipää ja voita sen leivän päällä, mutta Hipster-konsepti korostaa tätä filosofiaa suorastaan ennennäkemättömässä laajuudessa. Dacian mukaan mitään sen kaltaista ei markkinoilla ole tällä hetkellä tarjota.

Hipster on vieläkin pienempi kuin Dacian monissa Euroopan maissa myymä, Renaultin Kiinan-toiminnoilta lainaama Spring. Konsepti (ja sitä oletettavasti melko tarkkaan joskus tulevaisuudessa seuraava tuotanto-Hipster) painaa vain 800 kiloa, on kolme metriä pitkä, 1,55 metriä leveä ja pitää sisällään tilat neljälle aikuiselle. Tavaratilaa auto tarjoaa 70:stä 500:een litraa, riippuen siitä, ovatko takapenkit käytössä vai eivät.

Voimalinjasta Dacia ei vielä tässä konseptivaiheessa kerro tarkkoja tietoja, mutta kuten arvatakin saattaa, lähestymistapa on käytännöllinen. Dacia ei pyri saamaan paperille mahdollisimman vaikuttavan kuuloisia toimintamatka- tai teholukemia, vaan vastaamaan käyttäjien tarpeisiin. Sen mukaan esimerkiksi Ranskassa 94 prosenttia autoilijoista ajaa alle 40 kilometriä päivässä, ja tuohon määrään mahtuu autoilijoita kaupunkien ydinkeskustassa, maaseudulla ja siltä väliltä. Tämän perusteella 200 kilometrin toimintamatka riittäisi suurimman osan ranskalaisautoilijoista arkipäivän ajoihin yhdellä latauksella viikossa, sadankin kilometrin toimintamatka kahdella latauksella viikossa.

Hipster-konsepti on tyyliltään crossovermainen, ja jollain oudolla tavalla sen kylkien muotoilu tuo mieleen Land Rover Defenderin.

Sisätiloissa Dacia on pitäytynyt niin ikään filosofiassaan eli mitään ylimääräistä ei ole vakiona. Ratin toiselta puolelta löytyy yksinkertainen mittaristonäyttö ja pahan päivän varalle on kaksi turvatyynyä.

Muut auton käyttäjän mahdollisesti tarvitsemat varusteet kiinnitetään sisätiloihin Dacian tuotantomalleista jo hyvin tutuilla You Clip -kiinnityspisteillä, joita löytyy 11 kappaletta ympäri autoa. Niihin voi kiinnittää vaikkapa mukitelineitä, käsinojia tai valaisimia.

Tietoviihdenäytön, kuten myös auton avaimen virkaa tulee toimittamaan auton käyttäjän oma älypuhelin, jolle löytyy paraatipaikalta oma telakka.

Lähde: Dacia

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat