26.10.2018

Kunnolliset renkaat talveen – urasyvyyden tarkistaminen ei yksin riitä

Renkaanvaihto

Ennen kuin vaihdat autoon talvirenkaat, tarkista urasyvyys ja rengastyypistä riippuen joko lamellien kunto tai nastojen määrä.

Renkaanvaihdonkin oppii tekemällä, mutta työssä vaaditaan huolellisuutta. Nokian Renkaat muistuttaa, että hutilointi voi kostautua ja vahingoittaa autoa tai renkaita.

Renkaiden urasyvyyden selvittäminen kahden euron kolikolla on peruskauraa, mutta saman asian ajaa myös renkaan kulumisvaroittimen vilkaisu, jos sellaiset omista renkaista löytyvät. Varoitin on renkaan pinnalla oleva numerorivistö, joka hiipuu renkaan kuluessa. Korkein näkyvissä oleva numero kertoo renkaan urasyvyyden.

Renkaan urasyvyys

Riittävä urasyvyys on tärkeää etenkin sohjoisella tiellä; liukkaalla korostuu lamellien ja nastojen kunto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nastat kuluvat

Nastojen mahdollisimman tasainen kuluminen parantaa turvallisuutta ja pidentää renkaiden käyttöikää. Laki määrää, että parhaan ja huonoimman renkaan nastojen määrässä saa olla enintään 25 prosentin ero.

– Tutki nastojen määrää ja nastaulkonemia eli sitä, miten korkealla nastat ovat renkaan pinnasta. Vetävissä renkaissa nastat nousevat hieman ylöspäin, joten etuvetoisessa autossa suurin nastaulkonema on tavallisesti eturenkaissa. Ne kannattaa vaihtaa tarpeeksi ajoissa taka-akselille, neuvoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tutkimuksen mukaan rengassarjoissa on jopa hälyttävän paljon suuria eroja. ”Nastarenkaiden kuntoerot riskitekijänä”-tutkimuksessa todetaan, että nastarenkaat pitäisi uusia entistä useammin juuri nastojen irtoamisen tai kulumisen vuoksi – urasyvyyksistä riippumatta.

Talviautoilua

Suomalaisista valtaosa ajaa talvisin nastarenkailla. Nastarenkaiden kuluminen on nopeutunut, koska talvet ovat lauhtuneet ja teiden kunto heikentynyt. Lisäksi autot ovat usein etuvetoisia ja aiempaa painavampia ja niissä on entistä suurempia moottoritehoja. Aggressiivinen ajotyyli vielä nopeuttaa kulumista.

Nastattomissa renkaissa pito perustuu pintakuviointiin ja materiaaliin, joten kitkarenkaiden käyttäjien on tarkasteltava nastojen sijaan muun muassa lamelleja. Pidon varmistavat lamellien terävät reunat ja kumiseos, joka on pehmeämpää kuin nastarenkaissa. Jos lamellit ovat kuluneet pyöreäreunaisiksi ja mataliksi sekä muuttuneet joustavista koviksi, renkaan pito on heikentynyt.

kitkarengasvertailu

Nokian Renkaiden neuvot renkaanvaihtajalle

Tee kolikkotesti: Paina kahden euron kolikko renkaan uraan. Jos hopeoitua ulkoreunaa jää näkyviin renkaan kuviopalan yläpuolelle, renkaat on syytä uusia. Hopeoitu osuus on 4 mm levyinen. Laissa on määritetty vähimmäissyvyydeksi 3 mm.

Renkaan urasyvyys

Tarkasta kulumisvaroitin eli DSI. Kulumisvaroitin kertoo, kuinka syvät renkaiden pääurat vielä ovat, eli paljonko kulutuspintaa on jäljellä.

Varmista, että sinulla on pyörämutteri- ja momenttiavain sekä hyvä tunkki. Auton mukana tulevaa tunkkia ei ole tarkoitettu toistuvaan renkaanvaihtoon.

Lue auton ohjekirjasta, mistä kohdista autoa saa nostaa ja mitkä ovat autonvalmistajan suositukset renkaiden ilmanpaineeksi. Talvirenkaissa on hyvä olla 0,2 baaria suurempi paine kuin kesärenkaissa.

Renkaanvaihtoon sopiva alusta on kova ja tasainen.

Jos autossa on alumiinivanteet, kiristä pultit, kun olet ajanut renkaanvaihdon jälkeen 100–200 kilometriä.

Ajettuasi kaikkiaan 6000–8000 kilometriä samoilla renkailla, on hyvä vaihtaa vetävien ja vapaasti pyörivien renkaiden paikkaa keskenään. Siksi varastoon meneviin renkaisiin kannattaa merkitä, millä paikalla ne ovat olleet.

Oikea rengaspaine jo etukäteen

Autoon on hyvä vaihtaa talvirenkaat, kun ensimmäiset yöpakkaset tulevat. Silloin varjoisissa paikoissa saattaa olla aamuisin jäätä.

Renkaanvaihto kannattaa tehdä kunnolla. Hutilointi voi pahimmillaan pilata renkaat tai jopa johtaa siihen, että joku renkaista irtoaa kesken ajon.

Nokian Renkaiden Matti Morri muistuttaa, että esimerkiksi direktionaalisilla renkailla on tietty pyörimissuunta. Silloin renkaassa on nuolikuvio, jonka on pyörittävä eteenpäin. Jos renkaat asentaa väärin, niiden pito ei ole suunnitellun mukainen vaativissa talvikeleissä. Pyörimissuunnan muuttaminen saattaa aiheuttaa ennenaikaista nastojen irtoamista.

– Talvirenkaat kannattaa paineistaa oikein jo ennen renkaanvaihtoa. Joskus huoltoasemalle ajetaan tarkistamaan paineita vasta sitten, kun talvirenkaat on vaihdettu alle. Jos renkaista esimerkiksi kaksi on hyvin vajaapaineisia, ne kaksi saattavat vaurioitua huoltoasemalle ajettaessa, Morri toteaa.

renkaanvaihto

Jos vanteissa on kartiomutterit, kartion tulisi olla sisään päin. Lisäksi kannattaa olla tarkkana, että vanteiden keskitysholkit eivät jää kesärenkaisiin. Mikäli nämä asiat eivät ole oikein, se tuntuu ajaessa tärinänä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei avaruustekniikkaa

Vaikka yksityiskohtia on paljon, tekemällä oppii.

– Opettele asiat ensin taitavan renkaanvaihtajan kanssa. Tämä ei ole avaruustekniikkaa, Morri rohkaisee.

renkaanvaihto

Jos kuitenkin tuntuu, että omat taidot eivät riitä, työ kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi.

– Renkaanvaihto varsinkaan uusimpiin autoihin ei ole aivan yksinkertaista, ja renkaiden koot ovat kasvaneet, joten niiden käsittely vaatii tilaa ja voimaa, sanoo Vianorilla tuotteista ja palveluista vastaava johtaja Juha Mustakangas.

– Vaihdon yhteydessä ammattilainen tarkistaa renkaiden kunnon. Silloin kuljettaja tietää, että autossa on turvalliset ja lain vaatimukset täyttävät renkaat.

Lähde: Nokian Renkaat Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Lisää talvirenkaista:

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat