26.10.2018 Ajoneuvot Kunnolliset renkaat talveen – urasyvyyden tarkistaminen ei yksin riitä Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Ennen kuin vaihdat autoon talvirenkaat, tarkista urasyvyys ja rengastyypistä riippuen joko lamellien kunto tai nastojen määrä. Renkaanvaihdonkin oppii tekemällä, mutta työssä vaaditaan huolellisuutta. Nokian Renkaat muistuttaa, että hutilointi voi kostautua ja vahingoittaa autoa tai renkaita. Renkaiden urasyvyyden selvittäminen kahden euron kolikolla on peruskauraa, mutta saman asian ajaa myös renkaan kulumisvaroittimen vilkaisu, jos sellaiset omista renkaista löytyvät. Varoitin on renkaan pinnalla oleva numerorivistö, joka hiipuu renkaan kuluessa. Korkein näkyvissä oleva numero kertoo renkaan urasyvyyden. Riittävä urasyvyys on tärkeää etenkin sohjoisella tiellä; liukkaalla korostuu lamellien ja nastojen kunto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nastat kuluvat Nastojen mahdollisimman tasainen kuluminen parantaa turvallisuutta ja pidentää renkaiden käyttöikää. Laki määrää, että parhaan ja huonoimman renkaan nastojen määrässä saa olla enintään 25 prosentin ero. – Tutki nastojen määrää ja nastaulkonemia eli sitä, miten korkealla nastat ovat renkaan pinnasta. Vetävissä renkaissa nastat nousevat hieman ylöspäin, joten etuvetoisessa autossa suurin nastaulkonema on tavallisesti eturenkaissa. Ne kannattaa vaihtaa tarpeeksi ajoissa taka-akselille, neuvoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tutkimuksen mukaan rengassarjoissa on jopa hälyttävän paljon suuria eroja. ”Nastarenkaiden kuntoerot riskitekijänä”-tutkimuksessa todetaan, että nastarenkaat pitäisi uusia entistä useammin juuri nastojen irtoamisen tai kulumisen vuoksi – urasyvyyksistä riippumatta. Suomalaisista valtaosa ajaa talvisin nastarenkailla. Nastarenkaiden kuluminen on nopeutunut, koska talvet ovat lauhtuneet ja teiden kunto heikentynyt. Lisäksi autot ovat usein etuvetoisia ja aiempaa painavampia ja niissä on entistä suurempia moottoritehoja. Aggressiivinen ajotyyli vielä nopeuttaa kulumista. Nastattomissa renkaissa pito perustuu pintakuviointiin ja materiaaliin, joten kitkarenkaiden käyttäjien on tarkasteltava nastojen sijaan muun muassa lamelleja. Pidon varmistavat lamellien terävät reunat ja kumiseos, joka on pehmeämpää kuin nastarenkaissa. Jos lamellit ovat kuluneet pyöreäreunaisiksi ja mataliksi sekä muuttuneet joustavista koviksi, renkaan pito on heikentynyt. Nokian Renkaiden neuvot renkaanvaihtajalle Tee kolikkotesti: Paina kahden euron kolikko renkaan uraan. Jos hopeoitua ulkoreunaa jää näkyviin renkaan kuviopalan yläpuolelle, renkaat on syytä uusia. Hopeoitu osuus on 4 mm levyinen. Laissa on määritetty vähimmäissyvyydeksi 3 mm. Tarkasta kulumisvaroitin eli DSI. Kulumisvaroitin kertoo, kuinka syvät renkaiden pääurat vielä ovat, eli paljonko kulutuspintaa on jäljellä. Varmista, että sinulla on pyörämutteri- ja momenttiavain sekä hyvä tunkki. Auton mukana tulevaa tunkkia ei ole tarkoitettu toistuvaan renkaanvaihtoon. Lue auton ohjekirjasta, mistä kohdista autoa saa nostaa ja mitkä ovat autonvalmistajan suositukset renkaiden ilmanpaineeksi. Talvirenkaissa on hyvä olla 0,2 baaria suurempi paine kuin kesärenkaissa. Renkaanvaihtoon sopiva alusta on kova ja tasainen. Jos autossa on alumiinivanteet, kiristä pultit, kun olet ajanut renkaanvaihdon jälkeen 100–200 kilometriä. Ajettuasi kaikkiaan 6000–8000 kilometriä samoilla renkailla, on hyvä vaihtaa vetävien ja vapaasti pyörivien renkaiden paikkaa keskenään. Siksi varastoon meneviin renkaisiin kannattaa merkitä, millä paikalla ne ovat olleet. Oikea rengaspaine jo etukäteen Autoon on hyvä vaihtaa talvirenkaat, kun ensimmäiset yöpakkaset tulevat. Silloin varjoisissa paikoissa saattaa olla aamuisin jäätä. Renkaanvaihto kannattaa tehdä kunnolla. Hutilointi voi pahimmillaan pilata renkaat tai jopa johtaa siihen, että joku renkaista irtoaa kesken ajon. Nokian Renkaiden Matti Morri muistuttaa, että esimerkiksi direktionaalisilla renkailla on tietty pyörimissuunta. Silloin renkaassa on nuolikuvio, jonka on pyörittävä eteenpäin. Jos renkaat asentaa väärin, niiden pito ei ole suunnitellun mukainen vaativissa talvikeleissä. Pyörimissuunnan muuttaminen saattaa aiheuttaa ennenaikaista nastojen irtoamista. – Talvirenkaat kannattaa paineistaa oikein jo ennen renkaanvaihtoa. Joskus huoltoasemalle ajetaan tarkistamaan paineita vasta sitten, kun talvirenkaat on vaihdettu alle. Jos renkaista esimerkiksi kaksi on hyvin vajaapaineisia, ne kaksi saattavat vaurioitua huoltoasemalle ajettaessa, Morri toteaa. Jos vanteissa on kartiomutterit, kartion tulisi olla sisään päin. Lisäksi kannattaa olla tarkkana, että vanteiden keskitysholkit eivät jää kesärenkaisiin. Mikäli nämä asiat eivät ole oikein, se tuntuu ajaessa tärinänä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei avaruustekniikkaa Vaikka yksityiskohtia on paljon, tekemällä oppii. – Opettele asiat ensin taitavan renkaanvaihtajan kanssa. Tämä ei ole avaruustekniikkaa, Morri rohkaisee. Jos kuitenkin tuntuu, että omat taidot eivät riitä, työ kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi. – Renkaanvaihto varsinkaan uusimpiin autoihin ei ole aivan yksinkertaista, ja renkaiden koot ovat kasvaneet, joten niiden käsittely vaatii tilaa ja voimaa, sanoo Vianorilla tuotteista ja palveluista vastaava johtaja Juha Mustakangas. – Vaihdon yhteydessä ammattilainen tarkistaa renkaiden kunnon. Silloin kuljettaja tietää, että autossa on turvalliset ja lain vaatimukset täyttävät renkaat. Lähde: Nokian Renkaat Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lisää talvirenkaista: Moottorin suuri kitkarengastesti: Continental talvikelillä paras nastaton talvirengas, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: yksi nastaton talvirengas erottuu liukkaalla muista, toinen loistaa pitävämmällä pinnalla, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018 Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018 Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018 Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017 Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017 Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017 Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016 Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016 Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015 Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015 Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen 29.10.2025 Ajoneuvot Kia PV5 ajoi täydellä kuormalla, yhdellä latauksella 693,38 kilometriä – tulos riitti Guinnessin maailmanennätykseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan