12.11.2017 Ajoneuvot KymiRing: rataunelman rahoitus tarpoo vaikeuksissa KymiRingin työmaat elokuussa 2017. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ympäristöluvasta KymiRing ei jäänyt kiinni, mutta haihtuuko unelma rahoittajien kitsauteen? Iitissä sijaitseva, rakenteilla oleva KymiRing-kokonaisuus käsittää tällä hetkellä kansainväliset kilpailustandardit täyttävän moottoriradan ja ajokoulutuskeskuksen. Alueesta kehitetään toiminnallista keskusta erilaisille käyttäjäryhmille. KymiRingin olisi tarkoitus isännöidä vuosina 2019–2023 Suomen MotoGP-osakilpailuja. Viime viikkoina hankkeen taholta on kuitenkin kuulunut vain mollivoittoisia uutisia.Toiveet olivat korkeimmillaan heinäkuussa, kun KymiRingin puuhamiehet pääsivät kertomaan ilouutisen: KymiRing-hanke etenee. Silloin KymiRingin ympäristölupapäätös tuli lainvoimaiseksi, kun Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi Kouvolan kaupungin ympäristölautakunnan päätöksestä tehdyt valitukset.Elokuun alussa päästiin uutisoimaan, että Suomi isännöi ratamoottoripyöräilyn MotoGP-osakilpailuja vuosina 2019–2023 KymiRing-radalla. Ajankohdan varmisti MotoGP-sarjan promoottorin Dorna Sportsin johto vierailullaan Suomessa. Vielä lokakuun alussa kerrottiin, että rakennustyöt ovat pari kuukautta etuajassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaha ratkaiseeUlkopuolinen rahoitus on kuitenkin elinehto mille tahansa isolle hankkeelle. Niin myös KymiRingille. Jo pitkään on odotettu hankkeen taholta ilmoitusta siitä, mikä on ratahankkeen johtava yksityinen rahoittaja. Sehän suurella todennäköisyydellä muuttaisi myös radan nimen muun muassa jäähalleista tutulla tavalla sponsorin bändin mukaiseksi.Kaikkein kiinnostavinta yksityisen rahoituksen ilmaantumisessa on kuitenkin se, että iso osa julkisesta, hankkeelle ja sen vaatimille tiejärjestelyille luvatusta rahasta on ehdollista. Ehtona on nimenomaan, että KymiRing saa hankittua ison potin rahaa yksityisiltä rahoittajilta.Lokakuu ei ole tuonut odotettuja uutisia. Päinvastoin sitä kuuluisaa lunta tupaan on tullut muualtakin kuin taivaalta.Ilta-Sanomat uutisoi 26.10. että intohimoinen moottoriurheilun ystävä ja rahoittaja, Wihuri-yhtiöiden pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Antti Aarnio-Wihuri ei aio sijoittaa hankkeeseen.Marraskuun alku toi toisen rajun takaiskun. Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi Kouvolan kaupunginvaltuuston päätöksen, jolla se oli myöntänyt KymiRingille kahden miljoonan euron pääomalainan. Päätöksestä uutisoi tuoreeltaan Kouvolan Sanomat.Valitusaikaa on vielä jäljellä, mutta Kouvolassa pohditaan kuitenkin jo vaihtoehtoja. Valittaminen hallinto-oikeuden päätöksestä johtaisi pitkään odotteluun. Vähintään vuoden kestävä prosessi ei varmasti edistäisi hankkeen toteutumista.Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka kertoi Etelä-Suomen Sanomien haastattelussa uskovansa, että Kouvolan poliittinen ilmapiiri on edelleen myönteinen hankkeen suhteen. Taloudelliset vaikutukset KymiRingin toteutumisesta olisivat erityisen suuret Kouvolan ja Lahden välisellä alueella, joten molemmissa kaupungeissa varmasti löytyy tahtoa etsiä ratkaisuja. Toinen puoli asiaa on se, että moottoriurheilu ja sen suorituspaikkojen rakentaminen herättää aina myös kielteistä ilmapiiriä. Tämä tiedostetaan Lahdessakin, jossa nyt seurataan tiiviisti Kouvolan ratkaisuja. Lahti ei toistaiseksi ole ilmoittanut minkäänlaisesta osallistumisesta hankkeen tukemiseen, vaikka on selvää, että toteutuessaan näin mittava moottoriurheilukeskus toisi paljon taloudellista hyvää myös Lahden seudulle.Politiikkaa ja odotteluaMoottoriurheilun ystävillä on nyt edessään vain odottelua. Vauhdikkaasti liikkeelle lähteneellä rakennusprojektilla on kirjaimellisesti kohtalonhetket käsillään. Yksityistä rahaa on löydyttävä tai koko hanke on vaarassa kaatua. Arvattavissa on, että nyt käynnistyy tiukka poliittinen vääntö siitä, kuinka arvokasta KymiRingin toteutuminen lopulta on. Arvattavissa on sekin, että viimeaikainen julkisuus hankkeen rahoituksen ympärillä ei ole omiaan rohkaisemaan yksityisiä sijoittajia. KymiRing elää kriittisiä aikoja.Vesittyneestä ja kokoon kuivuneesta moottoriurheilukeskuksen aihiosta ei ole iloa sen enempää ympäristölle kuin talouselämällekään, joten nyt toivoisi, että yksityisen rahan edustajat ja alueen poliittiset päätöksentekijät löytäisivät yhteiset ajolinjat. Maaliviivalla odottaa koko Suomelle ihan uudenlainen kansainvälinen näkyvyys ja sen mukanaan tuomat mahdollisuudet.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Arkkitehdit Sankari Oy KymiRing – erään ratahankkeen vaiheita Kierros Kymiringillä: makeita mäkiä, kaarteissa kovaa Suomeen MotoGP-osakilpailu vuonna 2019 – KymiRingillä viiden vuoden sopimus KymiRing etenee – ympäristölupa lainvoimaiseksi Suomeen F1-kisa? KymiRing tavoittelee FIA:n korkeinta luokitusta KymiRing etenee etuajassa – MotoGP:n tallipäälliköt innoissaan KymiRing – kansainvälisen tason ratahanke etenee Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla