12.11.2017 Ajoneuvot KymiRing: rataunelman rahoitus tarpoo vaikeuksissa KymiRingin työmaat elokuussa 2017. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ympäristöluvasta KymiRing ei jäänyt kiinni, mutta haihtuuko unelma rahoittajien kitsauteen? Iitissä sijaitseva, rakenteilla oleva KymiRing-kokonaisuus käsittää tällä hetkellä kansainväliset kilpailustandardit täyttävän moottoriradan ja ajokoulutuskeskuksen. Alueesta kehitetään toiminnallista keskusta erilaisille käyttäjäryhmille. KymiRingin olisi tarkoitus isännöidä vuosina 2019–2023 Suomen MotoGP-osakilpailuja. Viime viikkoina hankkeen taholta on kuitenkin kuulunut vain mollivoittoisia uutisia.Toiveet olivat korkeimmillaan heinäkuussa, kun KymiRingin puuhamiehet pääsivät kertomaan ilouutisen: KymiRing-hanke etenee. Silloin KymiRingin ympäristölupapäätös tuli lainvoimaiseksi, kun Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi Kouvolan kaupungin ympäristölautakunnan päätöksestä tehdyt valitukset.Elokuun alussa päästiin uutisoimaan, että Suomi isännöi ratamoottoripyöräilyn MotoGP-osakilpailuja vuosina 2019–2023 KymiRing-radalla. Ajankohdan varmisti MotoGP-sarjan promoottorin Dorna Sportsin johto vierailullaan Suomessa. Vielä lokakuun alussa kerrottiin, että rakennustyöt ovat pari kuukautta etuajassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaha ratkaiseeUlkopuolinen rahoitus on kuitenkin elinehto mille tahansa isolle hankkeelle. Niin myös KymiRingille. Jo pitkään on odotettu hankkeen taholta ilmoitusta siitä, mikä on ratahankkeen johtava yksityinen rahoittaja. Sehän suurella todennäköisyydellä muuttaisi myös radan nimen muun muassa jäähalleista tutulla tavalla sponsorin bändin mukaiseksi.Kaikkein kiinnostavinta yksityisen rahoituksen ilmaantumisessa on kuitenkin se, että iso osa julkisesta, hankkeelle ja sen vaatimille tiejärjestelyille luvatusta rahasta on ehdollista. Ehtona on nimenomaan, että KymiRing saa hankittua ison potin rahaa yksityisiltä rahoittajilta.Lokakuu ei ole tuonut odotettuja uutisia. Päinvastoin sitä kuuluisaa lunta tupaan on tullut muualtakin kuin taivaalta.Ilta-Sanomat uutisoi 26.10. että intohimoinen moottoriurheilun ystävä ja rahoittaja, Wihuri-yhtiöiden pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Antti Aarnio-Wihuri ei aio sijoittaa hankkeeseen.Marraskuun alku toi toisen rajun takaiskun. Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi Kouvolan kaupunginvaltuuston päätöksen, jolla se oli myöntänyt KymiRingille kahden miljoonan euron pääomalainan. Päätöksestä uutisoi tuoreeltaan Kouvolan Sanomat.Valitusaikaa on vielä jäljellä, mutta Kouvolassa pohditaan kuitenkin jo vaihtoehtoja. Valittaminen hallinto-oikeuden päätöksestä johtaisi pitkään odotteluun. Vähintään vuoden kestävä prosessi ei varmasti edistäisi hankkeen toteutumista.Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka kertoi Etelä-Suomen Sanomien haastattelussa uskovansa, että Kouvolan poliittinen ilmapiiri on edelleen myönteinen hankkeen suhteen. Taloudelliset vaikutukset KymiRingin toteutumisesta olisivat erityisen suuret Kouvolan ja Lahden välisellä alueella, joten molemmissa kaupungeissa varmasti löytyy tahtoa etsiä ratkaisuja. Toinen puoli asiaa on se, että moottoriurheilu ja sen suorituspaikkojen rakentaminen herättää aina myös kielteistä ilmapiiriä. Tämä tiedostetaan Lahdessakin, jossa nyt seurataan tiiviisti Kouvolan ratkaisuja. Lahti ei toistaiseksi ole ilmoittanut minkäänlaisesta osallistumisesta hankkeen tukemiseen, vaikka on selvää, että toteutuessaan näin mittava moottoriurheilukeskus toisi paljon taloudellista hyvää myös Lahden seudulle.Politiikkaa ja odotteluaMoottoriurheilun ystävillä on nyt edessään vain odottelua. Vauhdikkaasti liikkeelle lähteneellä rakennusprojektilla on kirjaimellisesti kohtalonhetket käsillään. Yksityistä rahaa on löydyttävä tai koko hanke on vaarassa kaatua. Arvattavissa on, että nyt käynnistyy tiukka poliittinen vääntö siitä, kuinka arvokasta KymiRingin toteutuminen lopulta on. Arvattavissa on sekin, että viimeaikainen julkisuus hankkeen rahoituksen ympärillä ei ole omiaan rohkaisemaan yksityisiä sijoittajia. KymiRing elää kriittisiä aikoja.Vesittyneestä ja kokoon kuivuneesta moottoriurheilukeskuksen aihiosta ei ole iloa sen enempää ympäristölle kuin talouselämällekään, joten nyt toivoisi, että yksityisen rahan edustajat ja alueen poliittiset päätöksentekijät löytäisivät yhteiset ajolinjat. Maaliviivalla odottaa koko Suomelle ihan uudenlainen kansainvälinen näkyvyys ja sen mukanaan tuomat mahdollisuudet.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Arkkitehdit Sankari Oy KymiRing – erään ratahankkeen vaiheita Kierros Kymiringillä: makeita mäkiä, kaarteissa kovaa Suomeen MotoGP-osakilpailu vuonna 2019 – KymiRingillä viiden vuoden sopimus KymiRing etenee – ympäristölupa lainvoimaiseksi Suomeen F1-kisa? KymiRing tavoittelee FIA:n korkeinta luokitusta KymiRing etenee etuajassa – MotoGP:n tallipäälliköt innoissaan KymiRing – kansainvälisen tason ratahanke etenee Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen