18.8.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: miksi tummennuskalvot ovat etuikkunoissa kiellettyjä, mutta tehdastummennetut lasit on sallittu? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton etusivuikkunoiden ja tuulilasin tummentaminen jälkikäteen on kiellettyä. Suomessa lainsäädäntö perustuu usein EU-tasolla annettuihin säädöksiin, jotka sallivat tehdastummenteiset lasit, jos ne täyttävät tiukat kriteerit ja testaukset. Aikaisempi juttusarjan artikkeli "Kysy autoista: saako auton etusivuikkunoita tummentaa?" on herättänyt lisäkysymyksen: Mihin tämä laki perustuu, että etusivuikkunoissa ei saa olla jälkiasenteisia tummennuskalvoja, mutta lasiin integroitu tummennus saa olla?Suomen lainsäädännössä on selkeä linjaus ikkunoiden tummennuksesta ja jälkiasenteisten kalvojen laittamisesta. Tuulilasiin tai etusivuikkunoihin ei saa asentaa minkäänlaisia kalvoja, mutta takaikkunoiden tummennus on laillista. Poliisi tai katsastaja eivät kuitenkaan puutu asiaan, jos etusivuikkunat ovat tummennettu valmistajan toimesta esimerkiksi lasia värjäämällä ja ne ovat tyyppihyväksytty kyseiseen autoon.Autolasien tehdasasenteinen tummennus tapahtuu yleensä tiukkojen laatu- ja turvallisuusstandardien mukaisesti. Tämä varmistaa, että lasin värjäys ei heikennä näkyvyyttä tai heijasta valoa vaarallisesti. Sen sijaan jälkiasenteisissa kalvoissa laatu ja asennustarkkuus voivat vaihdella suuresti, mikä saattaa johtaa turvallisuusriskeihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaustalla erilaisia lakipykäliä, direktiivejä ja E-sääntöjäKansallisen lainsäädännön pykälät auton ikkunoiden tummennukseen liittyen on vielä helppo löytää, mutta EU-tasolle direktiivien ja sääntöjen sekaan sukeltaminen on aivan toinen juttu.Ajantasainen säädös, jossa käsitellään ikkunoiden jälkiasenteista tummennusta on Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin laatima määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta, joka on tullut voimaan vuonna 2021.Seuraamalla kumottujen määräyksien ja päätösten polkua ajassa taaksepäin löytää Finlexistä Liikenneministeriön päätöksen auton rakenteen muuttamisesta, joka on annettu Helsingissä 30 päivänä joulukuuta 1992.Silloin myös takaikkunoihin asennettavat kalvot olivat yksiselitteisesti kielletty tuulilasia ja muita ikkunoita koskevan 23 §:n mukaan:”Tuulilasin valonläpäisykyvyn on oltava vähintään 75 %. Etusivuikkunoiden ja henkilöauton takaikkunan valonläpäisykyvyn on oltava vähintään 70 %. Edellä mainituissa laseissa ei saa käyttää jälkeenpäin asennettavia kalvoja.”Menneistäkään säädöksistä ei käy helposti ilmi, mihin tarkalleen ottaen jälkiasenteisten kalvojen kielto etuikkunoissa perustuu. Edellä mainitussa ajantasaisessa määräyksessä lukee kuitenkin yleisissä vaatimuksissa, että "ajoneuvoon tehtävät muutokset eivät saa heikentää vähäistä enempää liikenneturvallisuutta."On yleisesti tiedossa, että liian tummennetut etuikkunat voivat heikentää kuljettajan näkyvyyttä ja havainnointikykyä erityisesti yöllä, hämärässä tai huonoissa sääolosuhteissa. Liikennemerkkien, valojen ja muiden tienkäyttäjien havaitseminen vaikeutuu, mikä on iso liikenneturvallisuusriski.EU-tason sääntelyyn viittaa Traficomin tuorein määräys ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteista, joka perustuu Ajoneuvolain lisäksi EU-direktiiviin 2014/45/EU. Direktiivistä käy ilmi esimerkiksi tuulilasiin ja etusivuikkunoihin liittyvät tarkastuskriteerit ja hylkäysperusteet. Esimerkiksi näkyvyyden haitta voi olla lasi tai läpinäkyvä paneeli (mukaan luettuina heijastavat tai sävytetyt kalvot), joka ei ole "vaatimusten" mukainen.Direktiivin mukaan ”vaatimukset” on asetettu ajoneuvon hyväksyntäpäivänä, ensirekisteröintipäivänä tai ensimmäisenä käyttöönottopäivänä voimassa olleissa tyyppihyväksyntävaatimuksissa ja jälkiasennusta koskevissa velvoitteissa tai rekisteröintimaan kansallisessa lainsäädännössä. Näitä hylkäysperusteita sovelletaan vain siinä tapauksessa, että vaatimustenmukaisuus on tarkastettu.Voi siis varovasti olettaa, että jälkiasenteisten kalvojen kielto etuikkunoissa ei välttämättä perustu yhteen tiettyyn lakipykälään. Kyseessä on todennäköisesti enemminkin vuosien aikana viranomaisten ja lainsäätäjien muodostama konsensus siitä, että liikenneturvallisuuden kannalta on parasta ettei etuikkunoissa tulisi olla mitään ylimääräisiä kuljettajan havainnointikykyä haittaavia asioita.On sitä ennenkin osattu – tummennuksilla pitkä historiaAihetta tutkiessa käy vahvasti ilmi, että toisin kuin asiaan vihkiytymätön voisi luulla, tummennusten käyttö auton ikkunoissa ei ole mitenkään uusi ilmiö. Lakeja ja muita säädöksiä löytyy aiheesta monien vuosikymmenien takaa ja kansainvälisesti Eurooppaa ja Yhdysvaltoja myöten.Monien auton ikkunoiden tummennuksiin erikoistuneiden yritysten sivuilla väitetään, että ensimmäiset tehdastummennetut lasit valmistettiin toisen maailmansodan aikoihin, kun autoilu alkoi yleistymään kovaa tahtia. Tehdastummennettuja laseja näkyi jo esimerkiksi vuoden '58 Chevy Impalassa.Aluksi laseja sai tummennettuna vain valmistajan toimesta, mutta myöhemmin ensimmäiset spray-on -tyyliset itse tehdyt tummennukset yleistyivät, ja jälki oli usein myös sen näköistä – tummaa ja epätasaista. Sen jälkeen markkinoille tulivat pian ensimmäiset kalvot, joilla oli tosin taipumus värjääntyä auringossa ja muodostaa kuplia voimakkaassa kuumuudessa.Vaikka markkinoilla olevien jälkiasenteisten kalvojen laatu parantui ajan myötä, tuli selkeästi tarve myös säädellä niiden käyttöä ja ominaisuuksia, jotta liialliset tummennukset eivät aiheuttaisi vaaratilanteita liikenteessä.Auton laseille on tiukat kriteeritAuton turvalaseille eli tuulilasille ja muille ikkunoille on tiukat valmistus- ja testauskriteerit, jotka myös tehtaalla sävytetyt tai tummennetut ikkunat joutuvat läpäisemään saadakseen tyyppihyväksynnän.Traficomin mukaan tieliikenteen tyyppihyväksynnät voidaan sääntelyperustan mukaan jakaa kolmeen osa-alueeseen: EU- ja EY-tyyppihyväksyntöihin, YK:n alaisen UNECE:n sääntöjen mukaisiin E-tyyppihyväksyntöihin sekä kansalliseen sääntelyyn perustuviin tyyppihyväksyntöihin.UNECE:n sääntö numero 43 asettaa yhdenmukaiset vaatimukset, jotka koskevat turvalasien ja niiden ajoneuvoihin asennuksen hyväksyntää. Tavoitteena on taata, että käytetyt lasit ovat turvallisia ja kestäviä tieliikenteessä. Säännössä määritellään erilaisia lasityyppejä, joille on tarkat vaatimukset ja lukuisat testit. Nämä testit sisältävät esimerkiksi optisten ominaisuuksien arvioinnin, johon kuuluu valonläpäisykyvyn tarkastelu.Tehtaalla sävytetyt ja tummennetut ikkunat testataan siis perusteellisesti, mutta jälkiasenteisten kalvojen turvallisuudesta etuikkunoissa ei voi mennä kukaan takuuseen.Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Eur-Lex, TraficomMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?