3.11.2023

Kysy autoista: miten päästövaatimukset tulisi huomioida auton moottoria vaihdettaessa tai muuttaessa?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Autoihin rakennemuutoksia tehdessä on tärkeää tarkistaa voimassa olevat lait ja määräykset. Lisäksi muutostöistä kannattaa ensin käydä keskustelemassa paikallisella katsastusasemalla.

Aikaisemmassa juttusarjan artikkelissa keskityttiin auton moottorin vaihtamisen lainsäädännöllisiin seikkoihin, erityisesti teho- ja rakennemuutosten sallittavuuteen. Tämä herätti Moottorin lukijoissa lisää kysymyksiä liittyen päästöluokituksiin ja niiden huomioimiseen moottoria vaihdettaessa.

Lähtökohtana on, että autoon tehtävien muutosten jälkeen ajoneuvon tulee täyttää sen ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana voimassa olleet tekniset vaatimukset, ellei laki määrää toisin. Muutoskatsastus on tarpeen, kun autoon tehty muutos vaikuttaa merkittävästi turvallisuuteen tai päästöihin. Esimerkiksi tehon lisäys moottoria vaihtamalla tai muuttamalla voi myös vaikuttaa päästöihin ja edellyttää muutoskatsastusta.

Ennen suurempaa muutostyötä on järkevää perehtyä voimassa olevaan lainsäädäntöön, kuten Traficomin laatimaan määräykseen auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta. Koska laki voi olla monimutkainen ja vaikeasti tulkittava, on suositeltavaa keskustella paikallisella katsastusasemalla muutoskatsastukseen perehtyneen katsastajan kanssa, mikäli suunnitelmissa on tehdä merkittäviä auton rakenteeseen.

On hyvä pitää mielessä, että laki ja määräykset saattavat muuttua ajan myötä, joten projekteja suunnitellessa ja toteuttaessa on tärkeää pystyä dokumentoimaan muutosten ajankohta ja yksityiskohdat, ettei tehty työ menisi hukkaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päästövaatimukset ja muutoskatsastus

Seuraavia edellä mainitun määräyksen kohtia sovelletaan tavallisimpiin henkilö- ja pakettiautoihin, eli suurimmalta tekniseltä massaltaan enintään 7500 kilogrammaa oleviin luokkien M1, N1, M2, N2 -ajoneuvoihin.

Nykyisessä määräyksessä vaatimuksia ei aseteta päästöluokitusten mukaan, toisin kuin edellisessä määräyksessä. Olennaista moottorin virityksen kannalta on, onko auto ensirekisteröity ennen vai jälkeen 1. tammikuuta 1998.

Esimerkiksi autoon, joka on ensirekisteröity ennen 1. tammikuuta 1998, tietyt moottorin tehoa lisäävät muutokset kuten pako- ja imusarjan muokkaaminen ovat sallittuja ilman muutoskatsastusta. Myös ohjelmistomuutokset on sallittu, jos moottori ei ole ahdettu. Edellytyksenä on, että muutosten jälkeen auto läpäisee määräaikaiskatsastuksessa tehtävät päästömittaukset. Edellä mainitun ajankohdan jälkeen ensirekisteröityihin autoihin tehdyt vastaavat muutokset vaativat muutoskatsastuksen. Tarkemmat vaatimukset ja yksityiskohdat selviävät määräyksestä.

Määräyksen mukaan pakokaasupäästöjen tulee moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen yhteydessä tehtävässä pakokaasumittauksessa käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. Jos ajoneuvolle ei ikänsä tai rakenteensa puolesta suoriteta käytönaikaista päästömittausta, muutoskatsastajan tekemä silmämääräinen tarkastus voi olla riittävä osoitus päästövaatimusten noudattamisesta.

Lisäksi ajoneuvon, joka on otettu käyttöön 1. syyskuuta 2009 tai sen jälkeen, on osoitettava täyttävän käyttöönottoajankohtana tai myöhemmin voimassa olleet ajoneuvon hyväksynnässä sovellettavat pakokaasupäästövaatimukset.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Traficom

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat