30.6.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: saako auton kattoteltta yöpyjineen ylittää sallitun kattokuormituksen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattoteltan helppous houkuttaa. On kuitenkin huomioitava, että auton tai kattotelineen suurin sallittu kattokuormitus ei ylity. Tyypillisesti automerkit ilmoittavat ajon aikana sallitun maksimikuorman, mutta se on yleensä suurempi auton ollessa paikallaan. Kysymys: Henkilöautoille on säädetty suurin sallittu kattokuorma. Omassa autossani se on 75 kg. Kuitenkin myynnissä on kattotelttoja henkilöautoihin yöpymistä varten. Tuollaisessa yövyttäessä parin ihmisen voimin, ylittyy kattokuorma varmasti. Saako teltassa siis yöpyä?Auton kattotelineeseen asennettava kattoteltta on näppärä ja kätevä vaihtoehto asuntovaunulle tai perinteiselle teltalle. Kattoteltat painavat tyypillisesti noin 45 kilosta 100 kiloon. Kattoteltta avautuu nopeasti ja taittuu ajon ajaksi kasaan muistuttaen hieman suksiboxia.Suurin sallittu autovalmistajan ilmoittama kattokuorma tarkoittaa yleensä dynaamista eli liikkuvaa kuormaa. Tämä tarkoittaa tilannetta, jossa auto liikkuu ja altistuu liikkeen aiheuttamille voimille, kuten kiihdytyksille, jarrutuksille ja kaarreajoille.Kun auto on paikallaan, esimerkiksi parkkeerattuna, kattokuorma on staattinen. Paikallaan ollessa auton runko kestää huomattavasti enemmän kuin ajettaessa. Pysäköidessä auton kattoa ja rakennetta kuormittavat lähinnä itse kattoteltan, sekä muun mahdollisen kuorman paino. Jotkin kattotelttamallit avautuvat osittain auton katon yli tikasjalkojen varaan, jakaen kuormitusta myös maahan.Yksinkertaistettuna auton liikkuessa liikevoimat tekevät kuormasta "painavemman". Asiaa voi miettiä sen kautta, mitä moni on varmasti oppinut jo autokoulussa – hattuhyllyllä säilytetyt kevyetkin tavarat voivat muuttua hengenvaarallisiksi äkkipysähdyksessä.Kattokuormitusta koskevat rajoitukset on yleensä määritelty auton valmistajan toimesta ottaen huomioon auton rakenteelliset ominaisuudet, turvallisuusstandardit ja liikenteessä tapahtuvan käytön vaatimukset. Nämä rajoitukset auttavat varmistamaan auton turvallisuuden ja suorituskyvyn normaaleissa ajotilanteissa.Kannattaa ottaa myös huomioon, että etenkin jälkiasenteisen kattotelineen suurin sallittu kuormitus saattaa olla pienempi, kuin auton kattokuormitus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaissa määritellään suurin sallittu kuorma ajettaessaTieliikennelaki ottaa kantaa ensisijaisesti siihen, kuinka auto kuormataan, kun se on ajossa liikenteessä. Kuorma katolla vaikuttaa auton painopisteeseen, ja jotta ajaminen olisi turvallista, ei katolle voi pinota liian isoa kuormaa.Yleisiä kuormaussäännöksiä koskevan 107 §:n mukaan ”Ajoneuvo on kuormattava siten, että mikään valmistajan määrittelemä massa ei ylity ajettaessa”.Lisäksi laissa mainitaan, että: ”Henkilöauton katolla kuljetettavan tavaran massa saa autolle sallittujen massojen rajoissa olla enintään 10 prosenttia auton omamassasta”. Esimerkiksi jos auton omamassa on 1400 kg, suurin sallittu kattokuorma tieliikennelain mukaan on 140 kg. On kuitenkin noudatettava autovalmistajan ilmoittamaa painorajaa, jos se on pienempi, kuin laissa säädetty 10 %.Vaikka tieliikennelaissa käsitellään kuormaa ajossa, se ei silti tarkoita, että mitään rajoituksia ei olisi myöskään auton paikalla ollessa. Liian suuri kattokuorma voi silti aiheuttaa riskin auton katon tai rakenteen vaurioitumiselle.On hyvä tutustua oman auton käyttöohjeisiin ja tarvittaessa ottaa yhteyttä esimerkiksi maahantuojaan tai merkkiliikkeeseen, jos auton suurin sallittu kattokuormitus auton paikalla ollessa ei ole tiedossa.Teksti: Sini Ylivakeri Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Finlex, Tentbox.com Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous